۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۷۱۵۹۳
آیت الله اعرافی در نشست معاونان تهذیب حوزه های سراسر کشور:

با عزلت و گوشه نشینی هیچ تحولی رقم نمی‌خورد

با عزلت و گوشه نشینی هیچ تحولی رقم نمی‌خورد
آیت الله اعرافی گفت: کار تهذیبی، تربیتی شوق و احساس می خواهد، اما پایه عقلی و منطقی نیاز دارد و گرنه احساس و عاطفه روزی فرو می‌ریزد و از این جهت جمع این دو مهم است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در ارتباط تصویری با نشست معاونان تهذیب حوزه های علمیه سراسر کشور در مشهد، با بیان اینکه بشر به یافتن هویت معنوی و انسانی دعوت شده و این خودسازی همواره مطرح بوده است، گفت: برخی معتقد به عزلت و گوشه نشینی حداکثری هستند و به طور کلی دنیا را کنار می گذارند و فقط به آخرت می پردازند، بعضی نیز کار عبادی را تنها در امور محدود و حداقلی می دانند که نوعی از جریانات عملگراست و مبارزه را اصل و بحث های معنوی و عبادی را کم می شمرند و از مسیر خودسازی و تهذیب فاصله می گیرند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: ما از قرآن و در مکتب اسلام و اهل بیت(ع) آموخته ایم که این دوگانه را باید به نحو احسن برنامه ریزی کرد و به شکل متناسب در کنار هم قرار بگیرند.

وی درباره نظریه جمع دنیا و آخرت، درباره نمودها، نامه ها و تضادهای این دو عرصه، گفت: «تهذیب و تحصیل»، «فعالیت علمی، اخلاقی، روحی، معنوی و عبادی»، «خانواده و تهذیب»، «نظم، انضباط و تهذیب»، «آراستگی ظاهری و تهذیب»، «کار و اشتغال و تهذیب و فعالیت معنوی و اخلاقی»، «شئونات و تشریفات در روابط اجتماعی و روح معنوی و پاکی درون» و «مسائل سیاسی، اخلاقی و معنوی» از جمله همین امور است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: برخی اصل را تهذیب می دانند و مابقی را با نگاه تزاحمی و تعارضی به حداقل رسانده یا حذف کرده اند که نوعی معنویت گرایی نامعقول، ناپسند، شکل گرا و ظاهری است و در مقابل، نظریه دوم می باشد که به حداقل عبادت معتقد است.

مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: همه این مباحث با نگاهی دیگر، نه تنها معارض نیست، بلکه ابزاری برای رشد و پیشرفت اخلاقی است. در واقع، مظاهر طبیعت طبق دیدگاه قرآن، می تواند منشأ تکامل و تعالی شود و آن را ابزاری در صحنه عمل و آزمایش به شمار آورد تا رشد اخلاقی و معنوی را به دست آورد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور افزود: بسیاری از استعدادهای آدم زمانی بروز و ظهور می کند که به صحنه عمل آورده شود نه اینکه گوشه ای بنشیند.

وی ادامه داد: ورود به عرصه های تهذیبی که ابزاری برای رسیدن به کمال روحی و اخلاقی است، با هوشیاری، هوشمندی و... می تواند محقق شود که البته دعا، عبادت، مستحبات فردی و خلوت و محاسبه نفس نیز در این عرصه ها نیاز است.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: عرصه های عمل مانند جهاد و فعالیت های اجتماعی، سیاسی و ... با تهذیب می تواند با یکدیگر ترکیب شود که از دو نظریه اول جداست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معاونان تهذیب، نگهبان، هدایتگر و پیشتاز هستند، ابراز کرد: مدیر و سایر معاونان مدارس همراه امر تهذیب و تربیت هستند و تشکیلات نباید روح معنوی و اخلاقی را از انسان دور کند.

آیت الله اعرافی گفت: کار تهذیبی - تربیتی شوق و احساس می خواهد، اما پایه عقلی و منطقی نیاز دارد و گرنه احساس و عاطفه روزی فرو می ریزد و از این جهت جمع این دو مهم است.

مدیر حوزه های علمیه کشور در پایان، سلیقه، اخلاق و عمل فرد را در فعالیت و برنامه ریزی تهذیب مهم دانست و رعایت توان متربیان و بکارگیری آنان را در مسائل اخلاقی و معنوی مهم برشمرد./1399/د101/ف

ارسال نظرات