۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۶۷۱۸۳۵
عمار انقلاب؛

پیام تسلیت مقامات و نهادهای حوزوی درپی درگذشت آیت الله مصباح یزدی

پیام تسلیت مقامات و نهادهای حوزوی درپی درگذشت آیت الله مصباح یزدی
مسؤولان و مقامات کشوری و شخصیت ها و نهادهای حوزوی با صدور پیام هایی، درگذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مسؤولان و مقامات کشوری و شخصیت ها و نهادهای حوزوی با صدور پیام هایی، درگذشت آیت الله مصباح یزدی را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی

با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهد بلند مدت است.

 

پیام تسلیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی

خبر رحلت عالم ربانی، مجاهد خستگی ناپذیر حضرت آیت الله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح موجب تأثر و تاسف گردید. عالمی فرزانه، فاضل و با تقوا که همواره از نظام اسلامی دفاع نمود.

شاگردان فاضلی تربیت کرد و سخنرانی های بسیار سودمندی داشت و زندگی او سراسر خدمت به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بود.

 

پیام تسلیت حضرت آیت الله جوادی آملی

ارتحال عالم مجاهد جامع معقول و منقول استاد مسلّم حوزه‌هاى علميّه آيةالله حاج محمد تقى مصباح يزدى را به رهبرى معظّم انقلاب و مراجع عظام تقليد و شاگردان و عموم علاقمندان تسليت ، علوّ درجه آن متفكّر راحل و صبر جميل و اجر جزيل بيت مكرّم ايشان از خداى سبحان مسئلت مى شود.

پیام تسلیت آیت الله جنتی

رحلت عالم ملکوتی، فقیه بصیر و فیلسوف مجاهد مرحوم علامه آیت الله آقای حاج شیخ تقی مصباح یزدی «قدس سره» عضو مجلس خبرگان رهبری، موجب کمال تأثر و تأسف گردید.

مرحوم آقای مصباح که از شاگردان مبرز حضرت امام و علامه طباطبائی رضوان الله علیهما و از ذخایر اسلام و انقلاب بود در عرصه های مختلف نظام مقدس اسلامی، از جمله مجلس خبرگان رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با روحیه ای انقلابی به عنوان یک متفکر و صاحب نظر حاضر شد و با نظریه پردازی، ارائه آثار علمی و تربیت شاگردان فراوان، همواره یار و یاور انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» بود و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «اگر خداوند متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبائی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند».

از ویژگی‌های بارز ایشان این بود که به مصداق آیه شریفه «إنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء» بی‌واهمه بر اعتقاد و باوری که داشت می‌ایستاد و مدح و ذم دیگران در او تأثیری نداشت.

این عالم ربانی با قدرت اجتهاد و اندیشه صائب خود در جهادی عالمانه به مقابله با تفکرات الحادی غرب و انحرافات فرهنگی پرداخت و اندیشه ناب اسلامی را روشن و پاکیزه به جامعه ارائه کرد.

 تسلط ایشان به علوم نقلی و عقلی و همچنین توانمندی های فکری و اندیشه ای این عالم متخلق، نقش به سزایی در رشد فکری و هویتی فضلای حوزه داشته است.

 منطق قوی و مستحکم آیت الله مصباح یزدی در نقد جریانهای سیاسی آلوده موجی از اهانت ها و هتاکی ها را از سوی برخی جریانات سیاسی متاثر از دشمنان برانگیخت، اما این شخصیت برجسته در تمام دورانی که مورد هجمه قرار می گرفت صبورانه تحمل کرد و ثابت قدم و استوار در خط مستقیم انقلاب اسلامی به روشنگری پرداخت.

 

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علميه قم

جامعه مدرسين حوزه علميه قم رحلت این عالم عارف پرهیزگار را به محضر حضرت بقية‌الله الاعظم (عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبري«مدظله العالي»، مراجع عظام تقليد «دامت‌بركاتهم»، حوزه‌هاي علميه و همچنین به بیت مکرم به خصوص آقازاد‌گان محترم، شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و براي آن عالم وارسته علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است.

 

پیام تسلیت آیت الله رئیسی

ضایعه ارتحال فقیه انقلابی و حکیم وارسته، حضرت آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رحمت الله علیه، مصیبتی جانکاه برای حوزه های علمیه و علاقمندان و دوستداران انقلاب اسلامی بود.

 این عالم ربانی، که از ارکان تبیین و ترویج حکمت متعالیه اسلامی در دوران معاصر و از وارثان مبرز علامه طباطبایی به شمار می رفت، در وادی سلوک اخلاقی و عرفانی نیز در مقام همنشینی با بزرگان اخلاق و عرفان همچون مرحوم آیت الله بهجت، خود به استادی بزرگ و هدایتگر در عرفان و اخلاق عملی مبدل شد تا هدایتگر هزاران جان عاشق به سمت معبود باشد.

اما شأن و رتبه عالی آیت الله مصباح یزدی در حکمت، فقه، عرفان و اخلاق که به تعبیر رهبر معظم انقلاب خلاء علامه طباطبایی و شهید مطهری را در دوران ما پر می کند، موجب نشد تا این معلم بزرگ به درس و بحث بسنده کند بلکه آنچه را در مقام علم آموخته بود، در مقام عمل در دفاع از انقلاب اسلامی و رکن رکین ولایت فقیه بذل کرد، به نحوی که در مقابله با هجمه فکری غرب و غربگرایان، در کنار تربیت شاگردانی مهذب، هزاران هزار جوان دغدغه مند را به سلاح دفاع از ارکان معرفتی انقلاب اسلامی مجهز و به سدی محکم در برابر این هجوم مبدل کرد.

 

پیام تسلیت آیت الله کعبی

مرحوم علامه مصباح قدس سره در طهارت روح و اخلاص و معرفت و سلوک معنوی و در نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و عرصه فلسفه و عرفان و کلام و فقه و تفسیر و فرهنگ و تمدن و تولید دانش در علوم انسانی در اوج بود.

در صیانت از انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و آرمان‌های امام راحل و رهبری معظم انقلاب با استقامت و فداکاری و بصیرت و شجاعت عمارگونه از حق دفاع کرد و در برابر بدعت‌ها و شبهات و انحرافات و فتنه‌ها روشنگری کرد. و ملاحظه هيچکس را به غیر از عمل به وظیفه نداشت. و مصداق لا تاخذه فی الله لومة لائم بود.

 

پیام تسلیت رییس جمهور

درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، از استادان برجسته حوزه علمیه و بنیان‌گذار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) موجب تأثر و اندوه گردید.

اینجانب این ضایعه را به حوزه‌های علمیه، علمای اعلام، شاگردان، علاقمندان و به‌ویژه بیت مکرم آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند رحمان برای ایشان رحمت و مغفرت، و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

 

پیام تسلیت قالیباف

ارتحال عالم ربانی، روحانی عالیقدر و مجتهد مهذب حضرت آیت الله شیخ محمدتقی مصباح یزدی موجب تاسف و تالم فراوان گردید.

ایشان به عنوان شخصیت ممتاز در طراز مرجعیت دینی و از صاحبنظران، متفکران و اندیشه‌پردازان برجسته جهان تشیع بودند که در سراسر عمر با برکت خویش به فراگیری، نشر و ترویج علوم اسلامی و تربیت طلاب و شیفتگان معارف دینی همت رفیع و سعی بلیغ بیشمار داشتند و در نزد اساتید معظم از جمله حضرات آیات عظام بروجردی، اراکی، بهجت، امام خمینی و علامه طباطبایی درس آموختند.

خدمات ایشان که حقیقتاً مطهری زمان بودند، علاوه بر توجه به تعالی و تکثر در علوم دینی و معارف حوزوی و پرورش استعدادهای بالنده در زمینه ترویج نظریه‌های دین و اسلام، در بخش‌های متعدد سیاسی از جمله نمایندگی مجلس  خبرگان رهبری، عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی، اهتمام در اسلامی کردن متون درسی دانشگاه‌ها و دفتر همکاری‌ها و ارتباطات مبانی حوزه و دانشگاه، ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و عضویت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تلاش داشتند و خدمتگزاری صدیق و متعهد بودند و بدون شک فقدان این فقیه عالی مقام خسارتی جبران‌ناپذیر برای کشور و حوزه‌های اندیشگاهی و دین شناسی خواهد بود.

 

پیام تسلیت آیت الله اعرافی

از لطائف بارز در زیست پربرکت آیت‌الله مصباح یزدی می‌توان به نوآوری‌های برجسته و اندیشه‌های مبتکرانه در قلمرو نظامات آموزشی و پژوهشی و مدیریتی حوزه و پیشگامی در تحول حوزه اشاره کرد و از رهگذر فکر عمیق آن مرحوم مرزهای دانش‌های اسلامی و حوزوی گسترش یافت.

پیام حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی

خبر ارتحال عالم بزرگ و فقیه وارسته صمدانی، فیلسوف کم نظیر جهانی و استاد پرفروغ حوزوی مرحوم آیت الله محمدتقی مصباح یزدی موجب تاثر و تالم شدید اینجانب شد.

 دانشمند کم نظیری که خلا بزرگ بسیاری از نظریه پردازی را در حوزه مسائل دینی و شبهات حاکمیت اسلامی با ادلّه متقن و معارف مستحکم پر نمود و در عرصه تربیت نسل جدید متفکران دینی، با طرح مباحثی نوآمد، سرآمد بود.

 

پیام آیت الله مدرسی یزدی

مصیبت دردناک رحلت قهرمان همیشه آماده دفاع از مرزهای عقیده و ایمان، سرو قامت بوستان علم و دین، رسوا کننده ملحدان و منافقان، روشنى بخش دل مؤمنان، ایثارگر راه هدایت، ستمدیده و زجرکشیده افشاگری روش های ضلالت، یاور راستین ولایت، متفکر، مبتکر و نواندیش، فیلسوف، مفسّر، عالم محقّق و مجاهدِ راه خدا حضرت آیت الله محمدتقی مصباح يزدی قُدِّسَ سِرُّهُ الشّریف را به محضر مبارک بقیّة الله الأَعظم عجّل الله تعالى فرجَهُ الشّریف، مقام معظّم رهبری مُدَّ ظلُّه العالی، حوزه های علمیّه، خانواده معزَّز ایشان و عموم مؤمنین تسلیت گفته، برای آن عزیز علوّ درجات و حَشْر با صِدّیقین و شهدا را از درگاه احدیّت جلَّ و عَلا درخواست می کنم.

پیام تسلیت آیت الله رشاد

خبر رحلت فیلسوف و متکلّم بزرگ، مفسر و قرآن‌پژوه سترگ، متفکّر بصیر بدیع‌پرداز، مجاهد زاهد و متقی، حنجره‌ی خروشناک گفتمان فکری انقلاب اسلامی، معلّم و مجسمه‌ی مکارم اخلاق، استاد علامه آیت الله محمدتقی مصباح یزدی (طاب ثراه) مایه‌ی تالم و تاسف شدید شد.

او عاشقانه و مخلصانه به دین، مکتب اهل بیت (ص)، حوزه و دانشگاه، فکرو فرهنگ، نظام و انقلاب اسلامی خدمت کرد، و کسان بسیاری با انگیزه‌های سیاسی و نفسانی در حق وی جفا کردند، اما او هرگز در مقام دفاع از خویش برنیامد، با صبوری و سماحت ستودنی، غمض عین کرد و از کنار تهمت‌ها و توهین‌ها مظلومانه و کریمانه گذشت. حقا او مصداق تام «وَالَّذِینَ لَایَشْهَدُونَ الزُّورَ وَ إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً » بود.

 

پیام تسلیت آیت الله سیفی مازندرانی

ارتحال ملکوتی عالم ربانی، جامع معقول و منقول، متکلم و فقیه جلیل القدر آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ( رحمة الله علیه) را به امام زمان بقیة الله العظمی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و به ولی امر مسلمین مقام معظم رهبری  و نیز به فقها و آیات عظام و قاطبه‏ی فضلاء و اساتید حوزه های علمیه‏ی جهان تشیع و عموم ملت مومن و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام در سراسر جهان تسلیت عرض می نمایم.

یکی از برجسته ترین فضائل این حکیم فرزانه بیان معضلات براهین فلسفی در عقائد و فلسفه‏ی اخلاق با قلم و گفتاری روان و سلیس و جذاب و قابل فهم برای عموم جامعه بوده است؛ از این رو جوانان زیادی را شیفته‏ ی منطق گویای خود نموده است.

 

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

خبر درگذشت حکیم فقیه، عضو فقید مجلس خبرگان رهبری، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی پس از تحمل دوره بیماری موجب تاثر گردید.

ایشان اهتمام ویژه‌ای در تدریس و تربیت و نیز تالیف آثاری ماندگار در تفسیر و فلسفه و پاسداری از عقاید دینی داشت.

 

پیام تسلیت رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

 

روح ملکوتی فیلسوف عالی مقام و مجاهد انقلابی حضرت آیت الله مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست، عمر پر برکت این عالم فرزانه سالیان متمادی در راه اسلام و تقویت انقلاب اسلامی صرف شد، ایشان در سالهای پیش از انقلاب ضمن حضور در مبارزات تشکیلاتی از سابقون انقلاب بود و سالها در کنار بزرگانی چون شهید دکتر بهشتی به کادرسازی برای انقلاب اسلامی پرداخت.

آیت‌الله مصباح را باید معمار فضای عقیدتی و سیاسی بسیاری از نیروهای انقلاب دانست، باقیات‌الصالحات طرح ولایت نقش پررنگی در بالندگی فضای فکری تشکل های دانشجویی داشت و ان‌شاءالله خواهدداشت.

ایشان در عرصه سیاست هم مشی و مرام حق طلبی را پیشه خود ساختند و در دوره هجمه سنگین برخی از سیاسیون و به اصطلاح روشنفکران در دهه هفتاد و هشتاد با جان و دل از انقلاب صیانت کردند،حمایت ایشان از جریان انقلاب در سال ۸۴ سبب نشد که چشم بر انحرافات برخی عناصر معلوم الحال در دولت دهم ببندند و شجاعانه ضمن مرزبندی با فتنه با انحراف هم مبارزه کردند.

 

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین مصلحی

خبر ارتحال عالم بزرگ و فقیه وارسته صمدانی، فیلسوف کم نظیر جهانی و استاد پرفروغ حوزوی مرحوم علامه آیت الله محمدتقی مصباح یزدی موجب تاثر و تالم شدید اینجانب شد.

این شاگرد بی بدیل امام خمینی رحمت الله علیه، دانشمند کم نظیری بود که خلا بزرگ بسیاری را در حوزه مسائل دینی و شبهات حاکمیت اسلامی با ادلّه متقن و معارف مستحکم پر نمود و تا آخرین لحظه عمر خویش عمارگونه از نائب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و ولی فقیه زمانش امام خامنه ای مدظله العالی دفاع نمود.

ایشان در عرصه تربیت نسل جدید متفکران دینی، با طرح مباحثی نو و ایجاد موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه، سرآمد بود.

اینجانب که از دوران جوانی پای مکتب این علامه نواندیش انقلابی بوده ام و توفیق شاگردی در درسهای ایشان را داشتم، رحلت آن مجاهد انقلابی را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ارواحنافداه، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، همه شاگردان، بالاخص خانواده محترم، فرزندان و داماد ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده، علو درجات آن استاد گرانقدر و حشرشان با شهدای عزیزی همچون سردار دلها حاج قاسم عزیز را از خدای سبحان خواستارم.

 

پیام تسلیت رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه 

روح بلند عالم متفکر و انقلابی، فقیه و فیلسوف ومفسر عالیقدر حضرت آیت ‌الله حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست و به جوار ارواح پاک عالمان و شهیدان، شتافت.

آن عالم ربانی، بزرگمرد میدان مجاهدت های خاموش در تربیت نیرو و ترویج معارف الهی در سالهای قبل از انقلاب در مبارزه با طاغوت و الحاد و انحراف بود. ‌درسالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علیرغم ایفای نقش موثر در جامعه مدرسین و شورای عالی انقلاب فرهنگی و دفتر وحدت حوزه و دانشگاه ومجلس معظم خبرگان؛عرصه تربیت وتعلیم و تحقیق را رسالت اصلی خود دانست و‌ تا آخرین روزهای عمر با برکتش، لحظه ای از پای ننشست.

آن تربیت یافته مکتب امام راحل (ره) و علامه طباطبایی ‌و خوشه چین خرمن فیض آیت الله العظمی بهجت، از روحی مصفا و جانی مهذب و تواضعی سرشار و لسانی نافذ و قلمی روان برخوردار بود. از رهگذر آثار قلم و بیان سازنده او، هزاران جان شیفته از طلاب و دانشجویان و فضلا بهره ها برده و خواهند برد. نگاه عمیق و بصیرت نافذش در تشخیص خطوط و جریانهای انحرافی، صراحت و شجاعت و صلابتش مثال زدنی اش ایشان را آماج حملات مسموم دشمنان و منحرفان قرار داده بود.

سرانجام آن عالم خدمتگزار و بصیر پس از عمری تلاش و مجاهدت انقلابی درخدمت به اسلام و تشیع و حوزه های علمیه و انقلاب و نظام اسلامی، در ایامی که منور به ذکر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است و در شبی که معطر به عطر شهادت سردار دلها است، به لقاءالله پیوست.

 

پیام تسلیت رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

ارتحال مجتهد زمان‌آگاه و فیلسوف ژرف‌اندیش و معارف‌پژوه قرآنی حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی تأسف و تأثر فراوان خیل عظیم شاگردان و علاقه‌مندان را بر انگیخت. مجاهدت علمی و عملی، ذهن خلاّق و نقّاد، شاگرد‌پروری و ملاطفت و مؤانست پدرانه، تواضع و سلوک زاهدانه، قدرت تقریر نافذ در بیان و بنان، مرزبانی عقیدتی و حضور اثرگذار و فداکارانه در عرصه فرهنگ و اجتماع و پاسداری عالمانه از انقلاب اسلامی و مبانی آن تنها گوشه‌هایی از ابعاد شخصیت بزرگمردی است که امروز به سوگ او نشسته‌ایم.

مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در نشر معارف نورانی اسلام و ترویج انگاره‌های دینی و پرورش نسلی از فضلا و عالمان عمیق و آشنای با معارف عصری توفیق فراوانی داشت و یاور صدیق ولایت و رهبری و مجاهدی استوار در دفاع از ارزش‌های دینی و انقلابی بود.

ايران و بيت معظم له تسليت و تعزيت عرض مي نمائيم. فقدان آن عالم فرزانه و حکیم متاله ثلمه ای جبران ناپذیر بر پیکر جامعه اسلامی بود اما میراث علمی آن بزرگ اندیشمند جهان اسلام چراغ فروزنده حوزه های علمیه و دانشگاه ها و مراکز علمی جهان اسلام است. نامش بلند و راهش پر رهرو باد./1399/ت302/ب1

ارسال نظرات