۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۶۷۲۰۴۸
آیت الله حسینی بوشهری:

سند تحول قضایی بیانگر یک عقبه فکری پویا در قوه قضاییه است

سند تحول قضایی بیانگر یک عقبه فکری پویا در قوه قضاییه است
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به سند تحول قضایی گفت: این سند کار بسیار ارزشمند، اثرگذار و بیانگر یک عقبه فکری پویا در قوه قضاییه است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار مدیر کل دادگستری استان قم ضمن بزرگداشت یاد و خاطره سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و همچنین چهلم شهادت دکتر فخری زاده، ابراز داشت: علاوه بر شهادت این دو بزرگوار، حوزه های علمیه شاهد دو ضایعه اسفناک دیگر نیز بود، یکی از دست دادن آیت الله یزدی ریاست فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دیگری ضایعه رحلت آیت الله مصباح یزدی بود که به تعبیر مقام معظم رهبری اینها خسارت های سنگینی است که جبران ناپذیر هستند.

وی با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه افزود: از این گزارش بسیار خرسند شدم چرا که نشانگر یک عزم راسخ در مجموعه قوه قضائیه است که با پشتوانه قوی رئیس قوه قضائیه، ان ¬شاءالله اقدامات مثبت و خدمت به نظام اسلامی منجر به خوش بینی بیشتر مردم بشود چراکه دستگاه قضایی از آن مجموعه هایی است که به تعبیر رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی، پناه و ملجأ مردم است.

امام جمعه شهر مقدس قم با قدردانی از زحمات و تلاش های صورت گرفته در مجموعه دستگاه قضایی، گفت: عزیزان خدمت گزار در قوه قضائیه کار بسیار بزرگی انجام می دهند و من گواهی می دهم از ابتدای انقلاب تاکنون هر یک از روسای قوه قضائیه در جایگاه خود تمام توان و تلاش خود را برای بهتر شدن محاکم و دستگاه قضا به کار بسته اند، در حال حاضر نیز اقدامات ریاست محترم در حل و فصل مشکلات و برطرف کردن موانع گاه تا جایی جلو می رود که ایشان درد دل‌های مردمی را گوش می دهد و دستورات راهگشایی در موضوعات مختلف می دهند که باید قدرشناس این اقدامات باشیم.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه همچنین با اشاره به سند تحول قوه قضائیه اظهار داشت: این سند کار بسیار ارزشمند و اثرگذاری است و بیانگر یک عقبه فکری پویا در قوه قضائیه است که به دنبال رفع نواقص و نوآوری در بخش‌های مختلف این قوه است.

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه بیان کرد: در مورد پیشنهاد ارائه گزارش در جلسه جامعه مدرسین ما اعلام آمادگی می کنیم و دعوت هم می کنیم که در اولین فرصت این کار انجام شود تا دیگر اعضای محترم هم در جریان خدمات و اقدامات دادگستری قم و همچنین قوه قضائیه در بخش‌های مختلف قرار گیرند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی پرونده های قضایی که گاه به علت ناآشنایی و ناآگاهی منجر به بروز مشکلاتی برای مردم از جمله طلاب و روحانیون می شود، گفت: برخی طلاب به علت عدم آشنایی و آگاهی از قوانین و گاه بخاطر نیازهای معیشتی، فریب افراد سودجو را می‌خورند  و گرفتار می‌شوند، بنابراین پیشنهاد می شود که یک دفتر مشاوره حقوقی و قضایی ایجاد شود و طلاب بتوانند با حضور در این دفتر مشکلات خود را مطرح کنند و یا در صورت نیاز به مشاوره در سرمایه گذاری های مالی از جزئیات و عواقب موضوع خبردار شوند. البته این مساله، نیاز به یک همکاری همگانی دارد و ما هم در جایگاه خود این موضوع را توسط اساتید حوزه، به طلاب منتقل می‌کنیم. از سوی دیگر لازم است که همکاری بین حوزه و دادگستری ایجاد و در جلسات مجازی یا حضوری، این قبیل مسائل برای عزیزان حوزوی ما تبیین شود.

شایان‌ذکر است در ابتدای این دیدار،حجت الاسلام والمسلمین مظفری مدیرکل دادگستری استان قم گزارشی از اقدامات صورت گرفته و فعالیتهای پیش رو؛ از جمله رسیدگی به پرونده های معطله و تعیین تکلیف آنها، کاهش فرایند بررسی دعاوی، رسیدگی به پرونده های زندانیان مهریه و آزادی این افراد، همچنین رسیدگی به پرونده های مالی و آزادی افراد بدهکار با سازوکاری که منجر به بازپرداخت دیون آنها به طلبکاران شود؛ ارائه نمود.

وی همچنین پیشنهاد داد با توجه به اینکه بسیاری از مواد قانونی عیناً متن کتب فقهی حضرات علما از جمله امام راحل هستند در حوزه های علمیه واحدهای درسی آشنایی طلاب با قوانین و مقررات در نظر گرفته شود تا طلاب بیگانه از این مواد قانونی نباشند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام مجید یزدی معاون فرهنگی قوه قضاییه نیز گزارشی از فعالیت های این معاونت و ارتباط با طلاب و حوزه های علمیه و معاضدت های حقوقی صورت گرفته ارائه نمودند و اظهار امیدواری کردند با توجه به زیرساختهای فراهم شده این ارتباطات به صورت مجازی تقویت و استمرار پیدا کند./998/د101/ب1

ارسال نظرات