۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۶۷۲۶۵۳

سالگرد شهادت نواب صفوی در قم برگزار می‌شود

سالگرد شهادت نواب صفوی در قم برگزار می‌شود
شصت و پنجمین سالگردشهیدحجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمجتبی نواب صفوی ویارانش روزشنبه۲۷دی‌ماه هم‌زمان باشهادت حضرت فاطمه زهرا(س) ساعت ۱۵ در قبرستان وادی السلام قم برگزارمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شصت و پنجمین سالگرد شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مجتبی نواب صفوی و یارانش روز شنبه ۲۷ دی‌ماه هم‌زمان با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ساعت ۱۵ در قبرستان وادی السلام و در جوار مرقد مطهر شهدای فداییان اسلام واقع در انتهای خیابان خاکفرج قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جلال رضوی مهر نایب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و سردار رحیمی از فرماندهان محور مقاومت و هم‌رزم شهید سلیمانی در این مراسم سخنرانی می‌کنند.

سید مجتبی میرلوحی تهرانی (۱۳۰۳-۱۳۳۴ش) معروف به نواب صفوی روحانی شیعه، بنیان‌گذار و رهبر جمعیت فداییان اسلام دروس حوزوی مانند فقه و اصول، تفسیر قرآن و اصول سیاسی و اعتقادی را در تهران و سپس در نجف فرا گرفت؛ وی از پیشتازان مبارزات مسلحانه علیه رژیم پهلوی بود. پدرش روحانی بود، ولی در دوره رضاشاه پهلوی بنابر قوانین و برخی اجبار‌های حکومت، لباس روحانیت را رها کرده به وکالت در عدلیه مشغول گردید و گفته شده که در همین کسوت، روزی با علی اکبر داور وزیر وقت عدلیه درگیر و در پی آن به سه سال زندان محکوم می‌شود.

نواب از پیشتازان مبارزات مسلحانه علیه حکومت پهلوی بود. با ظهور احمد کسروی نواب صفوی جهت مبارزه با تفکرات او از نجف به ایران آمد. قتل کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزم‎آرا و حسین علاء از جمله فعالیت‎های سیاسی و مبتنی بر عقاید مذهبی نواب صفوی و فدائیان اسلام به شمار می‎رود. برخی از نویسندگان تاریخ معاصر، تلاش‌های نواب صفوی و یارانش را در پیروزی جنبش ملی شدن صنعت نفت ایران موثر دانسته‌اند. نواب صفوی و برخی از یارانش در ۲۷ دی ۱۳۳۴ ش به دست رژیم شاهنشاهی تیرباران شدند و پیکرش در قبرستان وادی‌السلام قم به خاک سپرده شد.

ارسال نظرات