۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۷۲۶۷۰
حجت الاسلام عالی مطرح کرد؛

تبری از دشمنان؛ مهمترین دیپلماسی اسلام در برابر نفوذ

تبری از دشمنان؛ مهمترین دیپلماسی اسلام در برابر نفوذ
استاد حوزه علمیه تبری را بزرگترین مانع نفوذ دشمنان دانست و گفت: اولیای الهی نسبت به دوستان و دشمنان خدا اهل تولی و تبری است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسعود عالی همزمان با ایام فاطمیه و سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) در مسجد جامع نظام مافی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: برای آنکه انسان در دنیا از ولی خدا جدا نشود، ایشان را تنها نگذارد و در این مسیر ثابت قدم باشد سه شرط دارد.

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا، عنوان کرد: زیارت عاشورا یک حدیث قدسی بوده و از ناحیه خداوند متعال بیان شده است؛ بر اساس این دعا معرفت نسبت به اهل بیت (ع) نخستین شرط همراهی آن بزرگواران به شمار می‌رود که مقصود از این معرفت نه معرفت عقلی و کسب اطلاعات بلکه معرفت قلبی است، انسان به واسطه معرفت قلبی می‌تواند اولیای الهی را بشناسد و در برابر آن بزرگواران زانو بزند.

وی با بیان اینکه انسان ولایتمدار اختیار ولی خدا را مقدم بر اختیار خود می‌داند، گفت: پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر از مسلمانان اقرار گرفتند و حاضران تصدیق کردند که پیامبر اکرم (ص) مقدم بر آنان هستند، بعد از همین اقرار گرفتن بود که حضرت جانشینی امیرمومنان علی (ع) را مطرح کردند. اگر کسی حقانیت ولی خدا را قبول داشته باشد می‌داند که ایشان به مصالح او آگاه‌تر و دلسوز تر است برای همین همه امور خود را به آن بزرگوار می‌سپارد و تسلیم محضش می‌شود.

حجت الاسلام عالی افزود: کسی که به عنایت اولیای الهی ایمان و باور دارد می‌داند که آن بزرگواران او را رها نمی‌کنند پس همواره مراقب است که خودش نیز از آنان دور نشود؛ این همان معرفت قلبی است که صرفاً با مطالعه به دست نمی‌آید و با عمل کسب می‌شود، قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید عمل کنید تا به باور قلبی دست یابید. کسانی که سعی می‌کنند نماز اول وقت را به تأخیر نیاندازند، در حق کسی ظلم نکنند و مطیع محض دستورات دین باشند به معرفت قلبی نائل می‌شوند.

استاد حوزه علمیه از دیگر شروط جدا نشدن از مسیر اهل بیت (ع) را معرفت داشتن نسبت به دوستان اولیای الهی دانست و تصریح کرد: شیعیان دوستان اهل بیت (ع) هستند. افراد بسیاری بودند که پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را قبول داشتند و به آنان احترام می‌گذاشتند اما به شیعیان و دوستداران آنان احترام نمی‌گذاشتند و خطاب به حضرت رسول می‌گفتند این پا برهنگان چه کسانی هستند که گرد تو جمع شدند آنان را از خود بران تا ما به نزدت بیاییم.

وی با بیان اینکه بندگان خوب خدا در میان مردم پنهان هستند، گفت: برای همین است که توصیه شده آدمی در برخورد با دیگران محترمانه رفتار کند و دیگران را بزرگ ببیند چون نمی‌داند چه کسی اولیای الهی است. اهل بیت (ع) دوستان و شیعیان خودشان را بسیار دوست می‌دارند و نسبت به آنان تعصب دارند برای همین بی احترامی به شیعیان را بی احترامی به خود تلقی می‌کنند.

حجت الاسلام عالی با بیان حدیثی، گفت: در روایت است اگر کسی حقوق مؤمنان را رعایت کند ولایتش با اهل بیت محکم می‌شود و اگر به مؤمنی ظلم کرده باشد به همان اندازه رابطه اش با اهل بیت (ع) قطع خواهد شد. حضرت فاطمه زهرا (س) در خطبه فدکیه می‌فرمایند: اگر می‌خواهید به کسی احترام بگذارید به فرزندش احترام بگذارید؛ بنابراین احترام به حضرت زهرا (س) احترام به پیامبر اکرم (ص) است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه شیعیان فرزندان اهل بیت (ع) هستند، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: من و علی پدران امت هستیم؛ امام زمان (عج) پدر امت محسوب می‌شوند، بر این اساس احترام به شیعه احترام به ولایتی است که در درون اوست و و بی احترامی به او بی احترامی به آن رشته محبتی است که شیعه قلبا نسبت به امیرمومنان دارد. روزی پیامبر اکرم (ص) در مقابل کعبه ایستادند و خطاب به کعبه فرمودند: چقدر تو احترام داری؟ اما حرمت مؤمن از تو بیشتر است.

وی در پایان گفت: علاوه بر اینکه انسان باید نسبت به اولیای الهی تولی داشته باشد باید به همان میزان نسبت به دشمنان آنان تبری بجوید؛ موضع مؤمن در برابر دشمن دین باید مشخص و آشکار باشد. کسی که همواره دم از صلح کل می‌زند و همیشه در برابر دشمن لبخند می‌زند همانند خانه بدون حصاری است که هر کسی می‌تواند به آن ورود پیدا کند. اگر انسان نسبت به دشمنان تبری نداشته باشد دشمن به راحتی به او نفوذ خواهد کرد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات