۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۶۷۲۷۳۷
نقد و بررسی فیلم «بانوی بهشت»؛

فیلم «بانوی بهشت» به قصد راه اندازی جهنم تفرقه

فیلم «بانوی بهشت» به قصد راه اندازی جهنم تفرقه
حجت‌الاسلام پورآقایی گفت: هالیوود، امریکا و انگلستان عاشق اهل‌بیت و اسلام نیستند؛ بنابراین نباید انتظار یک فیلم بدون مقاصد استکباری برای اهل بیت را داشت.

اشاره: با انتشار خبر اکران فیلم «بانوی بهشت» در ایام فاطمیه و  در شهادت حضرت صدیقه سلام الله علیها و ممنوعیت انتشار این فیلم در رسانه‌های ایرانی، به نقد و بررسی فیلم (بانوی بهشت) پرداختیم تا بتوانیم پرده از اهداف تفرقه‌افکن عوامل فیلم برداریم.

از این رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با حجت‌الاسلام داوود پورآقایی کارشناس مسائل دینی و مدیر گروه رسانه‌ای تیمورا به گفت‌وگو پرداخت.

رساـ در مورد فیلم بانوی بهشت و عوامل ساخت آن به صورت اجمالی توضیحی بفرمایید.

در سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها فیلمی با عنوان (بانوی بهشت) اکران می‌شود که تیزر‌ این فیلم برای اولین بار از سوی یاسر‌ الحبیب منتشر شد. این فیلم به وقایع مهمی از تاریخ اسلام مربوط می‌شود و داستان آن از جنایات گروه تکفیری داعش به خصوص در عراق و سوریه شروع می‌شود.

در اینجا باید نکته‌ای را عارض شویم که جریان شیعه انگلیسی چه در داخل و چه در خارج از کشور، چه در اوج عملیات‌های علیه داعش و چه در اوج کشت و کشتارهای داعش، هیچ‌گونه موضع‌گیری خاصی نداشتند؛ نه اسلام امریکایی و نه شیعه انگلیسی. هر دو در سکوت بودند و وارد هیچ فاز علمیاتی‌ای نیز نشدند.

بعد از اتمام داعش به فکر نبرد با داعش!

گروه‌های مختلف اسلامی بالاخره شکل گرفتند و پایان داعش توسط شهید سردار سلیمانی اعلام شد که تازه این جریانات انگلیسی و امریکایی به فکر فعالیت علیه داعش افتادند و در رابطه با آن فیلم سازی کردند.

چیزی که از تریلر منتشر شده برداشت می‌شود، این است که داعشی‌ها، مادری را می‌کشند و فرزندش توسط سربازان مقاومت نجات پیدا می‌کند و این پسر بچه را به مادر بزرگش تحویل می‌دهند. مادر بزرگ که می‌خواهد به او درس صبر کردن را بدهد، داستان سختی‌های حضرت زهرا(س) را برای نوه‌اش تعریف می‌کند و در اینجا می‌باشد که فیلم بیش از هزار و چهارصد سال به عقب باز می‌گردد.

ژانر فیلم تاریخی، درام و اکشن است که توسط کمپانی‌های انگلیسی و امریکایی ساخته شد. بازیگرانی که در این فیلم نقش آفرینی کرده‌اند؛ ری‌فرون، آلبان کورتوا، دنیس بلک، سامی کریم و کریستوفر سایرف می‌باشند. کارگردان این فیلم الی کینگ است و هیچ اطلاع خاصی از او و کمپانی فیلم‌سازی‌اش منتشر نشده‌ است. جالب اینجا می‌باشد که در مورد منابع مالی این فیلم که بالغ بر پانزده میلیون دلار هزینه شده است، هیچ اطلاعات خاصی که این مبلغ از کجا آورده شده موجود نیست.

نکته‌ای را باید مدنظر داشت که چند سال قبل یاسر‌ الحبیب قرار بود فیلمی را با نام (یوم‌ العذاب) بسازد. با توجه به زمان‌شناس بودن مراجع تقلید، آن‌ها وارد صحنه شدند و در یک استفتائی که در مورد کمک به ساخت این فیلم بود، همگی فرمودند کمک به این فیلم در حرام قطعی است. حضرات آیت‌الله مکارم شیرازی، آقای سبحانی، آقای گلپایگانی و آقای همدانی رسماً در برابر فیلم (یوم العذاب) که مبتنی بر تفرقه بود، موضع‌گیری قاطعی کردند. با موضع‌گیری مراجع، پروژه آن‌ها نیز با شکست مواجه شد.

چند سال از آن ماجرا می‌گذرد و فیلمی می‌سازند. نمی‌گویم این فیلم قطعاً همان فیلم چند سال قبل است؛ بلکه باتوجه به واکنش علما در محتوای آن تغییراتی ایجاد کردند و خیلی جالب در فیلم (بانوی بهشت) جنایات داعشیان را به دوران حضرت زهرا(س) ربط می‌دهند.

تهیه کنندگی این فیلم را هیأت خدام المهدی که در لندن هستند به عهده دارد و نویسنده نیز شخص یاسر الحبیب است. زیرساخت‌ها و کلیت این فیلم مبهم و شبهه‌‌انگیز می‌باشد و اطلاعات خاصی هم برای این فیلم درج نشده است. ان‌شاءالله خواهم گفت که اهداف فیلم چیس، چون باید اول اهداف را شناخت و بعد به ادامه مسائل پرداخت.

ورود تفرقه‌ افکن ‌ها به عرصه سینما

یاسر الحبیب در صفحه مجازی خود، از ورود به عرصه فرهنگ صحبت کرده است که این خود نشانه‌ای برای جدی کردن فعالیت‌هایشان می‌باشد و از طرفی فیلم را به نحوی تولید کردند که برای اهل تسنن قداست خلفا را از بین می‌برد و صراحتاً معنای تفرقه می‌دهد. از طرف دیگر قصد نشان دادن چهرۀ‌ اهل‌‌بیت علیهم السلام را برای اولین بار در سینما دارند.

بالای این فیلم یک علامت سوال است که چرا دشمن در هالیوود بالغ بر پانزده میلیون دلار برای این فیلم مذهبی هزینه می‌کند؟ یک نکته‌ای که لازم است گفته شود، توجه به کدواژه‌ها است. یاسرالحبیب می‌گوید که این فیلم توسط برجسته‌ترین کارگردان‌‌ها و هنرمندان غربی تهیه شده است و به تبیین زندگی حضرت زهرا (س) به ویژه دوران پس از رحلت پیامبر اسلام (ص) که چگونه به خانه ایشان حمله می‌برند و حرمت ایشان را می‌شکنند، می‌پردازد. این فیلم باعث تخریب وجهۀ اسطوره‌ای خلفا خواهد شد و فرق بین اسلام ناب و اسلام سقیفه‌ای را نشان می‌دهد، و ما قسم خورده‌ایم که انتقام حضرت زهرا (س) را خواهیم گرفت.

در گفته‌های یاسرالحبیب کدواژه‌های بسیار خوبی وجود‌ دارد که متوجه می‌شویم هدف فیلم تفرقه است. نکته‌‌ای را بگویم که تا قبل از این فیلم، تمام تلاش سینمای جهان اسلام با توجه به تصمیم بزرگان اسلام، به غیر از گروه‌های تکفیری، بر این بود که محتوای فیلم‌‌ها وحدت‌آمیز باشد؛ لکن به احتمال خیلی زیاد با اکران این فیلم تحولات عجیبی بر محور تفرقه در جهان اسلام و سینمای جهان اسلام رخ خواهد داد که از وحدت به تفرقه‌ تغییر خواهد کرد.

انگلیس هم که با شعار تفرقه بینداز و حکومت کن، عاشق تفرقه‌افکنی است برای همین حمایت‌های بسیار زیادی از این خط خواهد کرد؛ بنابراین اگر مراجع تقلید و بزرگان دین به موقع واکنش نشان ندهند قطعاً اتفاقات ناگواری رخ خواهد داد.

رساـ چرا و به چه دلایلی اکران و انتشار این فیلم میتواند تأثیرات مخرب و منفی در جهان اسلام به دنبال داشته باشد؟

توضیح دادم؛ اگر ما به آیات قران بنگریم، نه فقط به امت اسلام بلکه به همه ادیان می‌فرماید: قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم؛ پیامبر به آن‌ها بگو که بیایند دور یک میز جمع شده و به درست کردن یک امت واحد مشغول شویم. اساساً کار اسلام دور هم جمع کردن و وحدت آفرینی است. اینکه ما هنوز در وحدت مانده‌ایم نقشه‌های دشمن است. تا به حال تفرقه انداخته‌اند و حکومت کرده‌اند، خیلی هم موفق بوده‌اند. قرآن دعوت می‌کند به ساختن امت واحد حول محور الله (جل‌جلاله) و این 1400 سال پیش توسط اسلام گفته شده است که امروز جهان غرب دم از جامعه جهانی می‌زند.

دشمن فهمیده است وقتی وحدت اسلامی به وجود بیایید، وحدت جهانی حاصل می‌شود برای همین این وحدت را در نطفه خفه می‌کند. ما پس از اکران این فیلم، بدون شک شاهد خشونت خواهیم بود. اسلام، فحاشی و بد گفتن از بت‌پرستان را منع کرده است، آن‌وقت این شیعیان انگلیسی به اهل تسنن به این صورت بی‌احترامی می‌کنند و مرتکب هتک حرمت می‌شوند!

در این بین باید گفت که افرادی هستند و فکر می‌کنند که وقتی حرف از وحدت می‌زنیم یعنی هیچ بحثی شکل نگیرد، اینطور نیست؛ بلکه وقایع باید به نوعی‌ مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد که در عرصه عمومی هیچ‌گونه تفرقه‌ای ایجاد نشود. اهداف تشیع انگلیسی و اسلام امریکایی طرفداری از تفرقه جهانی است و این‌ها تفکراشان، تفکر ماکیاولیستی می‌باشد که هدف وسیله را توجیه می‌کند.

امیرالمؤمنین(ع) به دنبال وحدت

خود یاسر الحبیب اشاره می‌کند که یک زمان امام صادق (ع) می‌فرماید؛ سعی کنید اشعار اهل بیت را به کودکانتان آموزش دهید و امروزه ما به واسطۀ هنر سینما و موسیقی می‌توانیم مدح اهل بیت (ع) را منتقل کنیم. و این یعنی در حال رفتن به سمتی هستند که از طریق رسانه و سینما افکار خودشان را منتقل کنند که اگر جلوی آن‌ها گرفته نشود، موفق خواهند شد. امیرالمومنین علی(ع) می‌فرماید؛ اگر کسی در خواب باشد با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد، و دشمن نیز این مسیر را شناخته و استفاده می‌کند.

امیرالمومنین(ع) می‌فرماید که من برای وحدت خار در چشم و استخوان در گلو دارم و حریص‌تر از من فردی برای وحدت وجود ندارد. بنابراین معلوم است که دشمن در این زمینه فعالیت می‌کند و در این فعالیت روی همراهی و وحدت‌شکنی برخی مرجع‌نماهای در داخل کشور نیز حساب کرده‌اند. یک نکته‌ای را باید درمورد یاسرالحبیب گفت که یاسر الحبیب مبلغ هیأت خدام المهدی بوده است، آن زمانی که به خاطر تندروی‌هایش از سوی دستگاه اطلاعات کویت دستگیر و روانه زندان می‌شود، امریکا و انگلستان سازمان حقوق بشری را به میان می‌آورند و این فرد را آزاد می‌کنند و سپس به انگلستان منتقل می‌شود!

یاسر الحبیب سابقه زیادی در اهانت به مقدسات اهل تسنن دارد و در سالروز وفات جناب عایشه در ماه رمضان 1431  مجلسی ترتیب داد و بالای منبر رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) که تماما بر محور وحدت می‌گردید، شروع کرد به اهانت و استفاده از الفاظ رکیک درمورد جناب عایشه و جالب اینجا می‌باشد که رسانه‌های غربی برای انتشار این ویدئو هیچ‌گونه ممانعتی نکردند ولی برای انتشار نامه حضرت آقا به جوانان اروپا یا انتشار عکس‌های سردار سلیمانی چقدر ممانعت به وجود آوردند. بعد از سخنرانی یاسر الحبیب یک موج عجیبی شکل گرفت و اهل‌سنت هم شروع کردند به تخریب شیعیان و حتی کشتار آنان. ظاهراً فتوای مشهوری که در مورد قتل 7 شیعه داده شده است، بعد از این سخنرانی صادر شد. برای همین است که می‌گوییم این افراد و این فیلم به دنبال تفرقه می‌باشند و با وحدت مخالف هستند.

خدا را شکر در آن زمان حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله) موضعی علوی‌وار گرفتند و باعث شد که اسلام ناب منعکس شود و بار دیگر وحدت شکل بگیرد. بعد از سخنرانی یاسر الحبیب بلافاصله عده‌ای از بزرگان از جمله بزرگان عربستان استفتایی را خدمت حضرت آقا آورند و ایشان جواب دادند که اهانت به مقدسات اهل سنت از جمله اتهام زنی به زنان پیغمبر اسلام و زنان تمامی پیامبران حرام است. بعد از این موضع‌گیری حضرت آقا، مراجع بزرگوار همچون آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله نوری همدانی، آیت‌الله سیستانی و علمای بحرین و... موضع گرفتند و موجب خفه شدن این ماجرا در نطفه شد.

با این توصیفات کلیت فیلم برای جهان اسلام بسیار خطرناک است، به جهت ایجاد تفرقه میان شیعیان و اهل تسنن که ان‌شاءالله با درایت و موضع‌گیری به موقع بزرگان شیعه، این فتنه نیز خنثی خواهد شد.

رساـ به نظر شما خط خبری در مورد این فیلم چه چیزی باید باشد و راهکار مقابله با چنین تفکراتی چیست؟

خط خبری و عکس‌العملی که باید در جهان اسلام ایجاد شود و تا حدی ایجاد شده است، همین جلساتی که تا الان در مورد تقریب مذاهب ایجاد شده و موفقیت‌های بسیار زیادی کسب کرده است. تدابیری که ولی فقیه زمان اتخاذ کردند و هوشیاری‌ای که مراجع عظام داشتند، باعث شد تا مذاهب اسلام به یکدیگر نزدیک شوند و بسیار اتفاق امیدوار کننده‌ای به وجود بیاید. دشمن وحدت اسلامی را هدف گرفته است؛ پس تا می‌توانیم باید جریان وحدت را تقویت، جریان تفرقه‌افکن را توبیخ و نمادهای تفرقه را به مردم معرفی کنیم.

باید آن‌هایی که رسانه اعم از منبر، خبرگزاری، کانال، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و... دارند به مردم بگویند که هالیوود دلش برای حضرت زهرا (س) نمی‌سوزد، امریکا و انگلستان عاشق اهل‌بیت و اسلام نیستند، باید گفت که چندین سال است که هالیوود جریان اسلام هراسی را در پیش گرفته است، آن وقت چنین افرادی بیایند و برای اهل بیت (ع) فیلم مطلوبی درست کنند؟ معلوم است که این‌ها مقاصد استکباری خود را دنبال می‌کنند. و منظور از استکبار فقط ایالات متحده نیست؛ بلکه هر فردی که به تفرقه میان مسلمانان دامن می‌زند، مصداق استکبار می‌باشد. باید این را به مردم معرفی کنیم و جریان‌های انحرافی را به مردم بشناسانیم‌.

همه باید برای تبیین این شبکه به خصوص جریان شیرازی – با تأکید زیاد بر این موضوع - تلاش کنند. اگر سطح آگاهی مردم از این‌گونه فتنه‌ها بالا برود برنامه‌های دشمن نیز خنثی خواهد شد. همانطور که آن‌ها می‌گویند باید از هنر سینما و رسانه‌ها استفاده کنیم و مفاهیم وحدت‌آمیز در راستای تحکیم وحدت ملت اسلامی را به جهان اسلام منتقل کنیم.

ارسال نظرات