۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۷۳۱۶۶

حرف آخر توکلی درباره روحانی

حرف آخر توکلی درباره روحانی
"عمادالدین باقی" به تازگی با کنایه به نظام جمهوری اسلامی، روایتی را از لطف شاه به مهدی کروبی بیان کرده است که دانستن بخش‌های ناپیدای این روایت ضروریست.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

 

***

 

" این دولت وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد"

حرف آخر توکلی درباره روحانی

احمد توکلی، فعال اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخشی از یک مصاحبه پیرامون FATF و عملکرد اقتصادی دولت که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، گفته است:

"اگر -تصویب FATF- به معیشت مردم کمک کند من به آن رأی می‌دهم. چون وضعیت مردم بسیار بد است و برای رفع مشکلات مردم در کشور طرق معقول طی نمی‌شود. شرایطی که داخل ضعیف باشد تأثیر تحریم‌ها زیاد می‌شود. این دولت هم کاری را که باید بکند، نمی‌کند. مردم آن‌قدر مضطرب هستند که ما اگر مجبور باشیم جلوی این تحریم‌ها را بگیریم، این کار را انجام می‌دهیم؛ بنابراین اگر راهی پیدا شود تا وضعیت مردم بهتر شود، من با آن بسیار موافقم. "

او همچنین می‌افزاید: اگر تصویب FATF باعث رفع تحریم‌ها شود، برای رأی آوردن آن تبلیغ هم می‌کنم، اما تجربه بنده این است که این پیوستن، وضعیت ما را بدتر می‌کند... من خودم به برجام با چهار شرط رأی دادم اما معتقدم به شرط‌ها عمل نمی‌کنند. هنوز به FATF نپیوستیم FATF  به ما نامه می‌زند که برنامه موشکی شما می‌رود روی میز. به تو چه مربوط است؟

توکلی گفته است: اگر مشکل مردم با پیوستن به FATF حل شود بنده علمدار پیوستن ایران به آن می‌شوم اما بنده بر این باورم که این‌گونه نمی‌شود. چون آنان بدعهد هستند و نمی‌توان به آنها اعتماد کرد... به نظر من اگر به FATF نپیوندیم هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتد. اگر نپیوندیم و نگاهمان به داخل باشد اتفاقی رخ خواهد داد. [۱]

 

*متأسفانه دولت آقای روحانی هرگز حاضر نشد به پیشنهادات و انتقادات مشفقانه دکتر توکلی در مباحث اقتصادی عمل کند و راه غلطی را در پیش گرفت.

مقوله‌ای که با توجه به عقلانی بودن پیشنهادات دکتر توکلی؛ ظن تحلیلگران سیاسی را به عمدی بودن برخی سوء مدیریت‌ها در فضای اقتصادی و بعضاً سیاسی برانگیخته است.

توکلی چند سال قبل پیشنهاد مهم ارائه کالابرگ به مردم و تضمین سبد معیشت خانوارها در مقابل گرانی را به رئیس‌جمهور روحانی ارائه کرد [۲] اما دولت آنقدر به این پیشنهاد وقعی نگذاشت تا اینکه فتنه اقتصادی "آبان ۹۸" بوقوع پیوست!

در بحث مراوادات خارجی اقتصادی نیز هرچند ما با برخی نظرات دکتر توکلی مخالفیم اما من‌حیث‌المجموع موارد مورد اشاره او پیرامون FATF و راه‌های کم‌اثرسازی تحریم‌ها لازم‌الاجرا به نظر می‌رسد که البته همچنان شاهد اصرار دولت بر تصویب FATF هستیم!

 

***

 

منتجب‌نیا: قوانین مجلس یازدهم خلاف مصالح اصلاح‌طلبان است

رسول منتجب‌نیا، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره مجلس یازدهم گفته است:‌

"نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدا در برابر دولت روحانی موضع گرفتند و به دولت روحانی هتاکی کردند و آنها حتی برخوردهای قانونی هم با دولت روحانی داشتند. قانون‌گذاری در مجلس یازدهم برخلاف مصالح اصلاح‌طلبان است. "

او همچنین تصریح می‌کند: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند بابت حمایت‌هایی که از دولت روحانی کرده‌اند شانه خالی کنند و باید بابت حمایت خود از او پاسخگو باشند. حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی پای آنها نوشته شده و باید تاوان این حمایت را بپذیرند. [۳]

 

*آقای منتجب‌نیا به نکته دقیقی اشاره کرده‌اند زیرا مصوبات و اقدامات مجلس یازدهم دقیقا مغایر مصالح اصلاح‌طلبان و البته در جهت منافع مردم و نظام اسلامی است.

زیرا مبرهن است که مثلا تأکید بر نظارت بر قیمت‌ها و مبارزه با گرانی که خواسته اصلی مجلس برای حفاظت از معیشت مردم است مغایر با دستور کار "فرماندهان فتنه اقتصادی" است.

و یا همینطور تأکید مجلس بر نگاه اصولی به مذاکره با آمریکا و بحث برجام که خواسته مردم ایران است اما تطابقی با نگاه اصلاح‌طلبان ندارد که طالب "مذاکره به هر قیمتی" هستند.

در سمت دیگر ماجرا البته شاهدیم که دولت آقای روحانی هم علیرغم نمایش بگومگو با اصلاح‌طلبان اما تقلای کاملی برای تحقق منافع اصلاح‌طلبان در مقابل مصوبات مجلس انجام می‌دهد و آنها را اجرا نمی‌کند! [۴]

مسئله‌ای که حتما بایستی مورد تأمل باشد و در قبال آن به این پرسش پاسخ داده شود که دولت اعتدال چرا ولو در روزهای آخر عمر خود نیز برای تحقق منافع اصلاح‌طلبان تقلا می‌کند؟

 

***

 

روایت عمادالدین باقی از لطف شاه به کروبی!

عمادالدین باقی، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در قسمتی از یک مصاحبه با انصاف‌نیوز درباره محرومیت‌های اجتماعی چند مجرم امنیتی گفته است: حتی قبل از انقلاب هم ما چنین مشکلی را نداشتیم. بودند افرادی که به عنوان محکومان سیاسی وقتی از زندان آزاد می‌شدند اگر دانشجو بودند به راحتی به درس‌شان برمی‌گشتند. آقای کروبی یک بار در اعتراض به ستاره‌دار کردن دانشجویان گفتند که من [پیش از انقلاب] بعد از چند سال از زندان آزاد شدم و در دانشکده الهیات به تحصیل خود ادامه دادم.

او می‌افزاید: در رژیم گذشته هیچکس را به خاطر زندان از شغلش -با وجود آن که محکوم سیاسی و امنیتی بود- منفک نمی‌کردند و بعد از آزادی به راحتی به سر کار خود باز می گشت. ولی متاسفانه چرا حالا می‌خواهند هزینه کار سیاسی را آنقدر بالا ببرند و افراد را از هستی ساقط کنند که کسی دیگر جرات نکند مخالف باشد و با روش‌های غیر قانونی این افراد را سیاست زدایی یا منفعل کنند در حالی که فعالیت سیاسی حق مسلم افراد است. اگر کسی مرتکب جرم شد فقط به اندازه جرمی که انجام داده مجازات می‌شود و هر مجازات دیگری به جز آن‌چه که در حکم دادگاه قید شده غیر قانونی و غیرانسانی است. [۵]

 

*آقای باقی یک داستان ناقص را از رژیم طاغوت برای مخاطب تعریف کرده و نگفته‌اند که رژیم طاغوت زندانیان سیاسی تأثیرگذار و ضد امنیت خود از قبیل امام راحل، آیت‌ا... خامنه‌ای، شهید اندرزگو و یا عزت مطهری را نه می‌بخشید و نه فراموش می‌کرد بلکه حتی الامکان آنها را شهید می‌کرد و یا در مورد امام راحل که قادر به شهید کردن ایشان نبود؛ دست به تبعید امام زد.

در بحث آقای کروبی هم رژیم شاه تشخیص درستی داده بود زیرا بعدها توانست در نمایش "جشن سپاس" از کروبی هم استفاده کند! [۶]

نقص دیگر قصه‌ای که باقی تعریف می‌کند بازگشت به کار عمده زندانیان و مجرمین سیاسی در ایران است که بخش اعظم ماجرا را تشکیل می‌دهد.

آقای باقی بهتر از هرکسی می‌داند که فعالان فتنه ۸۸ و هم‌بندی‌های ایشان بعدا حتی به مقام وزارت و مشاورت رئیس‌جمهور هم رسیده‌اند! و روایت ناقص "محدودیت اجتماعی برای چند زندانی امنیتی و سیاسی" شامل همه نیست!

 

***

1_ https://etemadonline.com/content/460559

2_ khabaronline.ir/news/1282556

3_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/306740

4_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/10/30/2435499

5_ http://www.ensafnews.com/279753

6_ http://tarikhirani.ir/fa/news/6522

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات