۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۷۳۳۶۲
خاطره من از علامه مصباح (۴)

کارهای ماندگار علامه

کارهای ماندگار علامه
ایشان هر سال در ابتدای طرح ولایت می‌گفتند: «من در طول عمرم هیچ کاری با برکت‌تر و مهم‌تر از این طرح انجام نداده‌ام»

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، یک روز ایشان گفتند: «حوزه‌‌‌های علمیه با علوم انسانی آشنا نبودند از این‌رو همّتمان را قرار دادیم تا این علوم را وارد حوزه کنیم» با تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و مؤسسه‌ی امام خمینی، در همه‌ی رشته‌های علوم انسانی، فارغ‌التحصیلان و صاحب‌نظرانی توانمند تربیت کرد.

آقای مصباح همیشه می‌گفتند؛ هر کسی در هر شاخه‌ای که می‌خواهد تخصص پیدا کند، باید یک دوره‌ تفسیر موضوعیِ قرآن بخواند، تا نگاهی نظام‌مند به اسلام داشته، و روح کلی معارف قرآن، بر پژوهش‌ها و اندیشه‌های او حاکم باشد؛ از این‌رو، یک دوره تفسیر موضوعی تدریس کرده و متن همان تدریس‌ها امروزه تبدیل به دوره‌ی معارف قرآن شده و به دانش‌پژوهان تدریس می‌شود.

ایشان هر سال در ابتدای طرح ولایت می‌گفتند: «من در طول عمرم هیچ کاری با برکت‌تر و مهم‌تر از این طرح انجام نداده‌ام»؛ آقای مصباح در هر دوره‌، بیش از دویست استاد، در قالب هفتصد اعزام، با چند هزار مخاطبِ دانشجو، به دانشگاه‌ها می‌فرستاد و کلاس‌هایی با محوریت اندیشه‌‌های زیربنایی، برگزار می‌کرد؛ بیش از بیست دوره از این طرح اجرا شده و هم‌چنان‌ ادامه دارد.

آقای مصباح در اوائل دوره‌ی اصلاحات که به طور جدی وارد فضای سیاسی شدند یک روز در سخنرانی‌شان فرمودند: «مقام معظم رهبری توصیه کردند‌، که در این راه، بی‌همرهی همراهان وارد نشوم»، از این‌رو جریان قدرتمندی در فضای سیاسی برای دفاع از مبانی انقلاب اسلامی تربیت کرد که همیشه حاضر در صحنه‌اند.

آقای مصباح تازه از سفر واتیکان برگشته بود، در یک سخنرانی عمومی، می‌گفت: «پس از دیدار و گفت‌وگو با پاپ، برای بدرقه تا کنار ماشین آمد، درِ ماشین را باز کرد و پس از این‌که من سوار شدم، درِ ماشین را بست و از پنجره‌ی ماشین رو به من کرد و گفت: وقتی به ایران برگشتید اسلام‌شناسانتان را به واتیکان بفرستید تا با معارف اسلام آشنا شویم!».

آقای مصباح برگشت و امروز پس از گذشت چند سال، اسلام‌شناسانی به اقصی نقاط جهان فرستاد، یکی از اساتید می‌گفت: «در ایتالیا خانمی جلویم را گرفت و پرسید؛ این آقای مصباح کیست که هر جا می‌رویم مینیاتوری از ایشان را مشاهده می‌کنیم؟!» بدون شک سخن آن خانم از نگاه خودش بوده و الا فضلائی که در کشورهای دیگر حضور دارند هر کدامشان، متفکری توانمند هستند.

آقای مصباح بارها می‌گفتند؛ باید برای گسترش اخلاق در حوزه، فکری کرد، ایشان مرکزی آموزشی‌پژوهشی در زمینه‌ی اخلاق تأسیس کردند که آثار این جریان و تربیت‌یافتگان آن مشهود است، این‌ها کارهایی است که آقای مصباح بر جای گذاشت و آن‌ها را تبدیل به جریان‌های ماندگار کرد؛ بیش از صد جلد کتاب نیز تا کنون از او منتشر شده‌است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فربهی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
چقدر دلمان برای استاد تنگ شده و چقدر این کار شما رو پسندیدم خدا خیرتون بده و امیدوارم ادامه دار باشه
1
0