۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۷۳۵۳۱
همگام با انقلاب؛

«همگام با انقلاب» با انقلاب در عرصه فرهنگ

«همگام با انقلاب» با انقلاب در عرصه فرهنگ
بحث انقلاب فرهنگی یکی از مباحثی هست که هنوز به‌طور کامل تحقق نیافته و امروز پس از چهل و اندی سال باید دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی مورد یک واکاوی جدی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از ابتدای انقلاب اسلامی، مهم‌ترین دغدغه‌ای که توسط افراد انقلابی دنبال می‌شد، تغییر فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها و حرکت به سوی انقلابی‌گری و اسلامی‌سازی بود. متأسفانه عنان این امر دست افراد نااهلی چون عبدالکریم سروش افتاد و خروجی مناسبی از این اتفاق رقم نخورد.

از طرفی با آشوب‌گری‌های مارکسیست‌ها و نفوذی‌هایشان در قلب دستگاه‌های اجرایی و عملیاتی مانند ریاست جمهوری، نخست وزیری و ... باعث شدند تا تغییر فرهنگی به خوبی شکل نگیرد. البته نقش و جایگاه عناصر فرهنگی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد که از همان زمان، چه تلاشی برای بهبود اوضاع فرهنگی کشور کردند. 

پس از سال‌ها رهبر انقلاب آرام آرام هشدارهای متعددی درباره جنگ نرم ‌دادند و کلیدواژه‌هایی چون ناتوی فرهنگی، شبیخون فرهنگی، جنگ نرم فرهنگی و ... را وارد ادبیات سیاسی فرهنگی کشور کردند. بحث فرهنگ به این علت که مبنای اصلی شکل گیری تمدن‌هاست در آن جا مورد توجه قرار می‌گیرد که کنش‌گران اجتماعی بدانند ریشه‌های فرهنگی چه روند و چه برآیندی را به دنبال دارد.

البته عده‌ای از دست‌اندرکاران وقوع ناتوی فرهنگی در کشور، با انجام قتلهای زنجیره‌ای تلاش کردند تا این بیانات رهبر انقلاب را به حاشیه ببرند و نتیجه پیگیری رهبر انقلاب را یک سری اقدامات تند و خودسرانه جلوه دهند که این اقدام در صدور فرمان آتش به اختیار توسط رهبر انقلاب، دوباره تکرار شد!

زمانی که فرهنگ‌ها و به ویژه جهان‌بینی‌ها شناخته شوند، می‌توانیم ایدئولوژی آن‌ها را دریابیم و با کنار هم گذاشتن این اطلاعات مفید، تحلیل جامع و کلانی را ارائه دهیم و بر اساس آن بتوانیم یک مسیر جدید برای خود ترسیم کنیم. متأسفانه از ابتدای انقلاب اسلامی عده‌ای خواستند این مسیر را منحرف کنند و با ایجاد موانع مختلف بر سر راه تمدن اسلامی، تلاش کردند آن را به دره سقوط ببرند که دست الهی تا کنون جلوی این انحرافات را گرفته است.

جامعه امروز مصرف کننده دستاوردهای فرهنگی اسلامی است و اگر نتوانیم یک محصول مناسب فرهنگی برای این جامعه آماده سازیم، دشمنان دست به‌کار خواهند شد و به ارائه محصول مورد نظر خود می‌پردازند. برای همین بررسی و واکاوی جدی دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی پس از چهل و اندی سال یکی از نیازهای جدی در گام دوم انقلاب اسلامی است.

انقلاب اسلامی ایران با تکیه بر فرهنگ اسلامی تلاش کرد به قول امام خمینی (ره) هم آخرت و هم دنیای مردم را بسازد که بعد از ۴۲ سال گذشت از این فرمایش رهبر کبیر انقلاب اسلامی و توقف پشت دروازه‌های دولت اسلامی باید مورد بررسی قرار بگیرد. هنگامی که در ابتدای انقلاب با یکه تازی احزاب چپ‌نما و چپ‌گرا روبرو بودیم که با نفوذ در ارکان کشور کار شکنی می‌کردند تا امروز که هنوز با بحران‌های آن چنینی مواجه هستیم باید مردم با یک انتخاب صحیح بتوانند بالاخره از این دور باطل خارج گردند و به فرهنگ اصیل اسلامی باز گردند تا مستقیم به سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کنند.

 

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات