۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۶۷۳۶۳۳

جو بایدن اولین گزارش فوق محرمانه سنتکام درباره سپاه را دریافت کرد +جزئیات

جو بایدن اولین گزارش فوق محرمانه سنتکام درباره سپاه را دریافت کرد +جزئیات
جوی بایدن اولین گزارش فوق محرمانه سنتکام برای بایدن، به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، درباره سپاه را دریافت کرده است. این گزارش شامل چه مواردی هست؟!

به گزارش خبرگزاری رسا، مهدی جهان تیغی: سی روز آخر دولت ترامپ در تاریخ بین ایران و آمریکا یک دوره کم نظیر محسوب می شود و هرچه زمان بگذرد اهمیت ان بیشتر نمایان خواهد شد. کمتر دوره ای مانند سی روز آخر دولت ترامپ، احتمال تنش نظامی میان ایران و آمریکا تجربه شده بود و آرایش و سطح آماده باش نظامی بین دو کشور هم در تمام سالهای اخیر کم سابقه بود. ترامپ تلاش می‌کرد با  ضربه شصت سنگین نظامی به ایران، حادثه ای بزرگ در خاورمیانه در کارنامه سیاسی خود ثبت کند؛ که نتوانست. اما این اتفاق مهم چگونه رقم خورد:

یک: سپاه در رزمایش اخیر خود از پهبادهای رونمایی کرد که نشان می‌داد که هر نوع استفاده و در هر سطح و حجمی می تواند از این پرنده های کوچک ولی قوی خود علیه آمریکا و مواضعش بکار بگیرد. موضوع دیگر نیز این است که سپاه بخشی از پهپادهای خود را تبدیل به مکمل موشک های خود کرده است. ترکیب این دو در ابتدا هر عملیات، از کار اندازی پیشرفته ترین پایگاه ها و سامانه ها و ناوهای دریایی را قوت بخشیده و سپس انهدام کامل آنها را برای موشک های قدرتمند سپاه آسان تر از قبل کرده است.

دو: سپاه پاسداران در روز دوم رزمایش پیامبر اعظم ۱۵ با استفاده از موشک های بالستیک میان برد اهدافی واقع در شمال اقیانوس هند را در فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری منهدم کرد. در اینجا چند نکته مهم نهفته است. اول اینکه ایران اولین کشوری است که توان زدن یک کشتی متحرک آنهم در فاصله 1800 کیلومتری با موشک بالستیک را به نمایش علنی گذاشته است. اینکه ایران چگونه می‌تواند یک جسم متحرک را نیز در این فاصله دور منهدم کند، احتمالا روزهای اخیر در آمریکا درباره فناوری آن بحث های جدی شده است. اما ایران با نشان دادن توان خود در هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر در فاصله دو هزار کیلومتری؛ عملا توان و دقت موشک اندازی به مراکز حساس خود را از روی این ناوها، کیلومترها از خود دور کرده است. معنای دیگر این حرف این است که اعتبار این گزاره که آمریکایی ها می‌توانند با نزدیک کردن خود در چند صد کیلومتری مرزهای دریایی ایران، در یک مدت زمان مشخص و کوتاه چندین هدف استراتژیک در ایران را با موشک های خود با دقت بالا مورد هدف قرار بدهند، دچار تردیدهای جدی شده است.

حال اولین گزارش فوق محرمانه سنتکام برای بایدن، به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، پس از رزمایش اخیر سپاه پاسداران، نمی تواند خارج از گزاره های ذیل باشد:

الف: نتایج جنگ با ایران بیش از هر زمانی مشخص شده است و سپاه برای ضربه زدن به اهداف راهبردی به آمریکا تمرین حقیقی انجام داده است. تهدید نظامی فرماندهان سپاه، رسانه ای نیست و پشتوانه واقعی و جدی دارد.

ب: توان موشکی و پهبادی ایران با سال 2015  و قبل از برجام متفاوت‌تر است و قدرت نظامی ایران به طرز کم سابقه‌ای خطرناکتر از هر زمان دیگری شده است.

ج: ادامه تهدید جدی نظامی ایران با گزینه ای جز جدی تر شدن توان و مواضع نظامی ایران روبه رو نخواهد شد. تغییر راهبرد و کاهش تنش با ایران موضعی عاقلانه است؛ زیرا نیروها و پایگاه‌های آمریکایی بیش از هر زمانی دیگری برای ایران قابل دسترس شده اند.

منبع: جهان نیوز

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات