۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۶۷۳۸۶۸
در جلسه طلاب و فضلای اردکانی مطرح شد؛

خبرهای ناگوار از موضوع جمعیت در کشور

خبرهای ناگوار از موضوع جمعیت در کشور
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: سریع‌ترین کاهش جمعیتی در تاریخ بشریت را داشته و طی ۲۳ سال، ۴۵۰ درصد سقوط موالید را داشته ایم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی ابوترابی در جلسه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه باقرالعلوم پردیسان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعات قابل توجه در کشور، موضوع جمعیت است که رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنان خود درباره مسئله جمعیت فرمودند: «هرگاه فکر این مسئله می کنیم، تنمان می لرزد».

وی ابراز داشت: حدود چهار سال است که در تاریخ این کشور میزان تولدها در حال کاهش است و طبعا سیر نزولی جمعیت کشور آغاز شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: ما بی تردید سریعترین کاهش جمعیتی در تاریخ بشریت را داشته و طی 23 سال، 450 درصد سقوط موالید را داشته ایم و از میانگین هفت بچه در منزل، به یک و هفت دهم فرزند رسیده ایم.

سخنران این جلسه تصریح کرد: افرادی که در دهه هفتاد ازدواج کرده اند، نزدیک به میانگین چهار فرزند دارند؛ اما این آمار در دهه هشتاد و نود به شدت افت پیدا کرده است که بسیار خطرناک می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی بیان داشت: تمام فعالیت های درون سیاسی کشور و برون سیاسی ما در هشت سال گذشته بر کاهش جمعیت استوار مانده است و کاری برای افزایش جمعیت انجام نشده است.

وی اظهار داشت: مسئولانی که باید در مسئله جمعیت کار می کردند و طرح تشویقی آن را به تصویب می رساندند، وظیفه خود را انجام نداده و به صورت طنز با آن برخورد کرده اند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: ما از سال 1355 تا سال 1375 رشد موالید خوبی داشته ایم و اکثر موالید خانم در این زمان، امروزه مُوَلد هستند و می توانند فرزند به دنیا بیاورند و اگر اندک کمکی به آنان می شد، می توانستیم رشد جمعیتی مناسبی داشته باشیم؛ اما حمایتی انجام نشد و به این وضعیت رسیده ایم.

سخنران این جلسه خاطرنشان ساخت: هزاران حدیث در باب فرزندآوری در احادیث اهل بیت (ع) وجود دارد که در آن بالاترین کمالات وجود دارد؛ اما بسیاری از مردم از آن محروم مانده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی تصریح کرد: ما در حال حاضر 22 میلیون زن در سن مولد داریم؛ اما برنامه ای به نام غربالگری در کشور وجود دارد که مشکلات بسیاری را به وجود آورده و به موضوع افزایش جمعیت ضربه زده است.

وی بیان داشت: امروز مافیای سفارش به سقط، مافیای بزرگی در کشور است که جلوی تولد فرزند را با راه های گوناگون گرفته و به مسئله بزرگی تبدیل شده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: متأسفانه در کشور زنانی که بالای 35 سال سن دارند را می ترسانند که شما فرزند ناقص به دنیا می آورید و هراس از فرزندآوری را تزریق می کنند.

سخنران این جلسه ابراز داشت: سریعترین پنجره جمعیتی در تاریخ بشریت در ایران اتفاق خواهد افتاد؛ چراکه ما سقوط جمعیتی داشتیم و 450 درصد سقوط موالید را در 23 سال تجربه کرده ایم و اکنون پرشتاب ترین کشور جهان به سمت پیری هستیم و اگر به همین منوال پیش برود، در سال 2030 پیرترین و کم جوان ترین کشور اسلامی جهان خواهیم شد و در 2050 یکی از سه کشور پیرجهان می شویم و طبقه عزیز پیران، تمام رشد کشور را خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی خاطرنشان ساخت: یکی از ابعاد امنیتی که در آن بازنده خواهیم بود، همین مسئله جمعیت است و مورد اتفاق همه است؛ ما 13 میلیون در سن جوانی در کشور داریم و تا قبل از بحران اقتصادی اخیر و سال های اول و دوم دولت یازدهم، حدود 10 درصد ازدواج و در خوشبینانه ترین حالت، یک چهارم آن طلاق بوده است و بعد از بحران اقتصادی، ازدواج به 6 درصد رسیده است.

وی با اشاره به راهکارهای حل این معضل در کشور، تصریح کرد: اولین راهکار این است که از خود شروع کنیم و برای فرزندآوری دست به کار شویم؛ بعد از آن، مسئله فرهنگ سازی است که باید انجام شود و به روشنگری در این خصوص بپردازیم./1350/د101/ف

ارسال نظرات