۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۳
کد خبر: ۶۷۳۹۹۰
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی مطرح کرد؛

بایسته‌های پژوهش در حوزه / پژوهش موتور پیشران تولید علم است

بایسته‌های پژوهش در حوزه / پژوهش موتور پیشران تولید علم است
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه پژوهش را موتور پیشران تولید علم دانست و گفت: آموزش پژوهش محور از سنت‌های دیرین حوزوی در دروس خارج بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پژوهشی امام محمد باقر(ع) که امشب از سوی مدرسه فقهی امام محمد باقر(ع) در دفتر حضرت آیت الله شبیری زنجانی برگزار شد، با تبریک میلاد با سعادت حضرت صدیقه طاهره(س)، مقام علمی ایشان را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اساس روایات، این بانوی بزرگ از محضر بیکران پیامبر اکرم(ص) در زمینه های علمی استفاده های بسیاری برده اند و دوشادوش امیرمؤمنان(ع) مراتب کمال را طی کردند.

وی پژوهش را موتور پیشران تولید علم دانست و گفت: اگر حوزه ها بتوانند در مرز تولید علم گام بردارند، بدون شک خواهند توانست گام های بلندی را در راستای پیشرفت های علمی بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه آموزش پژوهش محور از سنت های دیرین حوزوی در دروس خارج بوده است، ابراز کرد: دروس خارج ما همواره شاهد به‌روزترین پژوهش ها و بررسی های دقیق علمی بوده و هست.

معاون پژوهش حوزه های علمیه به تبیین بایسته های پژوهش در حوزه های علمیه پرداخت و با بیان اینکه توجه به نیازها و مسائل روز نخستین بایسته پژوهش در حوزه است، تأکید کرد: امروز در جامعه ای زندگی می کنیم که حاکمیت آن داعیه دار اداره جامعه بر اساس احکام اسلامی است، از این رو نیازمند پژوهش و پشتوانه علمی هستیم، زیرا بدون پژوهش و کاوش علمی نمی توان فقهی بالنده و پویا داشت؛ نیازسنجی و ایجاد ارتباط میان طلبه ها و درگیر کردن آنها با نشست های علمی در رابطه با نیازهای روز یکی از ضرورت های امروزی است.

وی پرهیز از عناوین کلی در فرایند پژوهش را دومین بایسته پژوهش در حوزه های علمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر پژوهش های ما مسأله محور باشد بدون شک مخاطبانش بیشتر خواهد شد، از این رو مراکز آموزشی و پژوهشی ما باید به سوی مسأله محوری پیش بروند.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی بر ضرورت موضوع شناسی در پژوهش های علمی تأکید و بیان کرد: ما باید با تکیه بر مراکز معتبر و موضوع شناس حرکت کنیم و در این زمینه با متخصصان امر نشست هایی داشته باشیم؛ امروز باید به کارکردهای اجتماعی فقه نیز توجه ویژه ای کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه رسالت حوزه را روشنگری و دعوت تشنگان حقیقت به سوی اسلام ناب توصیف کرد و عنوان داشت: امروز ما باید مخاطب خود و نیازهایش را به خوبی بشناسیم و با زبان و قالب متناسب به آنها پاسخ بگوییم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به مسائل روشی و ساختار پژوهش تأکید کرد و افزود: یکی از آسیب های پژوهش این است که برخی افرادی که مسلط به روش های اجتهادی و روش شناسی نیستند وارد این عرصه شده اند و در نتیجه نمی توانند پاسخگویی صحیحی داشته باشند؛ امروز باید بر اساس روش شناسی و منهج معتبر پژوهش های خود را انجام دهیم و توجه ویژه به مسائل ساختاری پژوهش داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با بیان اینکه مسیر آموزش حوزه از دوران های کهن با پژوهش عجین بوده است، گفت: امروز نیز در هم تنیدگی آموزش و پژوهش با مدیریت صحیح در مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه پیگیری می شود تا شاهد بالندگی پژوهش ها باشیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در پایان بیان کرد: ما باید نسبت به نیازهای جامعه پاسخگو باشیم و بدانیم که طبق فرمایشات رهبری معظم انقلاب، حوزه، مادر نظام است، از این جهت همه ما مسؤولیت داریم تا با پژوهش های خود نیازهای آن را حل کنیم./841/پ201/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
خراسانی نژاد مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
بسیار عالی و جالب بود. مطالعه و بهره بردم . ممنونم از لطف و نظر جنابعالی
0
0