۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۶۷۳۹۹۸
آیت‌الله شب‌زنده‌دار مطرح کرد؛

تأیید علمای سلف؛ قوت قلب فقیهان جدید

تأیید علمای سلف؛ قوت قلب فقیهان جدید
آیت‌الله شب‌زنده‌دار در نشست تبیین جایگاه فقه‌های تخصصی در حوزه، گفت: وقتی انسان به نظریه‌ای رسید که موافق او باشد قوت قلب پیدا می‌کند و معلوم می‌شود مطلوب بی‌راهه نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار در نشست وبیناری تبیین جایگاه فقه‌های تخصصی در حوزه که صبح امروز با حضور رئیس و اعضای هیأت امنای مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی در نمازخانه مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی برگزار شد با اشاره به نیاز به فقه در مسائل جدید در باب قوت قلب فقیه گفت: وقتی انسان به نظریه‌ای رسید که موافق او باشد قوت قلبی پیدا می‌کند و معلوم می‌شود مطلوب بی‌راهه نیست.

وی افزود: وقتی انسان ببیند مطلبی را علمای سلف و بزرگان دین تأیید کرده‌اند به قوت قلب خواهد رسید؛ اما اگر مطلبی را پیدا نکند، از خود باید بپرسد آیا شذوذی در من پیدا شده است؟ و این خصوصیتی است که در برخی از رشته‌های تخصصی وجود دارد و باید به آن دقت کرد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با اشاره به وجود رشته‌های تخصصی کم‌کار شده در عرصه علوم اسلامی اظهار داشت: یک رشته‌هایی ممکن است خیلی در آن کم کاری شده باشد و این مشکلات پیش می‌آید که عالم نیاز به قوت قلب دارد و در غیر اینصورت می‌ترسد که به اظهار نظر بپردازد.

وی با اشاره به نیاز موضوع شناسی در عرصه فقه گفت: آیا ما در این رشته‌های تخصصی چه مقدار نیاز به موضوع شناسی داریم؟ مقام بحث علمی و اینکه موضع و موقف علمی ما چه باید باشد، آیا این بر شناخت موضوع به این معنا که تصدیق کنیم موضوع این است، نیاز دارد یا در آن مقام تنها مفروضات کفایت می‌کند؟

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با اشاره به بحث موضوع شناسی مطرح کرد: این بحثی است که باید انجام بشود که ما در رشته‌های مختلف آیا باید به سراغ موضوع شناسی برویم تا برای ما موضوع شناخته شود و یا آن مقام آخری است و ما در استنباط به موضوع مفروض احتیاج داریم؟

وی افزود: در ماه رمضان در مشهد یکی از علما مسائل مستحدثه را می‌گفتند. در یک شبی ایشان گفتند که مرحوم سید صاحب عروه، در باره پول 9 نظریه را مطرح فرموده است که اگر اینگونه باشد حقیقت پول، حکمش این است و اگر اینگونه باشد حقیقت پول، حکمش آن است. سید نظریاتی داده است که به نحوی است که بعدها اگر کسی به این کتاب رجوع کند می‌تواند بفهمد که مسأله چطور شده است. برای مثال در مسأله بانک فقط ریزه کاری‌هایش نیست. نه اینکه فقط فرعیاتی پیش بیاید که مورد بررسی قرار بگیرد. خود بانک اصلاً معتبر است و معاملات آن درست است یا درست نیست باید پرداخته شود./پ202/ب1

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
دلاوری
Iran, Islamic Republic of
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
نمیدانم چرا آقایان بجای استفاده از عناوینی مانند فقه معاصر یا فقه‌های تخصصی از عنوان واضح فقه حکومتی استفاده نمی کنند؟
0
0