۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۶۷۰۲۰۴

امین امامین

امین امامین
این فقیه مجاهد از ابتدای نهضت اسلامی و در تمام فراز و فرودهای بعدی آن، یار خستگی‌ناپذیر امامین امت بود؛ شخصیت جامعی از خود بروز داد که منشأ خدمات فراوانی برای انقلاب شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پیکر آیت‌الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، روز گذشته در جوار مرقد شریف حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها آرام گرفت.

این فقیه مجاهد که از همان ابتدای نهضت اسلامی و در تمام فراز و فرودهای بعدی آن، یار خستگی‌ناپذیر امامین امت بود، شخصیت جامعی در همه ابعاد اخلاقی، علمی، فقهی و سیاسی از خود بروز داد که منشأ آثار و خدمات فراوانی برای نظام جمهوری اسلامی شد.

آیت‌الله «محمدمهدی شب‌زنده‌دار» از فقهای عضو شورای نگهبان، دکتر «عبدالحسین خسروپناه» رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران، آیت‌الله «محسن اراکی» دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب، آیت‌الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه قم و آیت‌الله «عباس کعبی» از اعضای مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با «وطن امروز»، به تشریح جزئیات بیشتری از ابعاد شخصیتی مرحوم آیت‌الله محمد یزدی پرداختند. اخلاص، بصیرت و شجاعت، 3 کلیدواژه اصلی این شخصیت‌ها در توصیف آیت‌الله یزدی بود.

آیت‌الله محمدمهدی شب‌‌زنده‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان

امتیاز خاص و مهم آیت‌الله یزدی، «صلابت در حق» بود. واقعا از هیچ چیزی جز خدا هراس نداشت. من مدتی خدمت ایشان بودم و هر روز که می‌گذشت ارادتم به ایشان بیشتر می‌شد. بارها از آیت‌الله یزدی شنیدم که می‌گفت من غیر از خدا از هیچ کس نمی‌ترسم. آن زمانی که در دوران طاغوت، زدن بعضی از حرف‌ها بد‌ن‌ها را به لرزه می‌انداخت، ایشان شجاعانه به صحنه می‌آمد و حرف‌ می‌زد.

بعد از انقلاب نیز همیشه در صحنه حاضر بود و هر جا انقلاب احتیاج داشت ایشان به میدان می‌آمد. اگر چه صحبت کردن ایشان با شدت و حدت به نظر می‌رسید اما حقیقت این نبود. حقیقت این بود که ایشان فردی لین، نرمخو، بی‌ادعا و مخلص بود. تواضع و فروتنی خاص ایشان نیز چشمگیر بود، گویی اصلا منیت و انانیت در این مرد وجود نداشت. 

آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه

مرحوم آیت‌الله یزدی از فضایل و ویژگی‌های متنوع و متعددی برخوردار بود و علاوه بر مقامات علمی و فضل حوزوی که در قلمرو فقه و فلسفه و علوم حوزوی برخوردار بود، مهم این بود که در عمل هم یک عالم ممتاز و فوق‌العاده بود. شجاعت ایشان از نمونه‌های عالی ویژگی‌های‌شان بود و مانند آیت‌الله یزدی کمتر شخصیت شجاعی سراغ داریم. آیت‌الله یزدی برای اسلام، انقلاب اسلامی و مردم سینه سپر کرده بود و مرد وظیفه بود.

در نوجوانی درس‌های اخلاق ایشان را گاهی شرکت می‌کردم و عمق بیان و نفوذ کلام ایشان و جذابیت ایشان برای من و نسل جوان حوزه فراموش‌ناشدنی بود. صراحت لهجه آیت‌الله یزدی در بیان حق، امتیاز ایشان بود و اینکه برای خود قدمی برنمی‌داشت. در مجموع وجود ایشان مایه خیر بود و امیدواریم شناخت‌مان پس از حیات آیت‌الله یزدی از ایشان بیشتر افزایش یابد و ما راه ایشان را ادامه دهیم.


آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری

آیت‌الله یزدی، فقیه و مجاهد انقلابی پای کار بود که در هیچ‌ کدام از صحنه‌های انقلاب از ابتدای نهضت امام راحل تا همین امروز [دیروز] که ارتحال نمود غایب نبود و همواره با صلابت و شجاعت و درایت در خط ولایت و امام و خط رهبر معظم انقلاب موضع می‌گرفت و دل امت حزب‌الله را شاد می‌کرد و دشمنان اسلام و انقلاب را مایوس و ناراحت می‌کرد. آیت‌الله یزدی هم جاذبه داشت، هم دافعه، هم عشق به امام داشت و هم عشق به مردم و من گریه‌های ایشان را در خلوت به خاطر رنج و مشکلات مردم دیده‌ام. ایشان با احساس مسؤولیت ویژه همواره به مسؤولان نظام برای رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم تذکر می‌داد.

دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران

من ابتدا ارتحال عالم مجاهد، فقیه پارسا و دغدغه‌مند، حضرت آیت‌الله یزدی را به رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان که اهل علم و فضل هستند، تسلیت عرض می‌کنم. اگرچه آیت‌الله یزدی را معمولا به‌ عنوان یک سیاستمدار می‌شناسند ولی انصافا ایشان یک عالم فاضل بود که سال‌ها در محضر اساتید درس خوانده بود.

ایشان سال‌ها از محضر اساتید و اساطین حوزه علمیه از جمله حضرت علامه طباطبایی بهره برده بود. علاوه بر تحصیلات علمی، حضرت آیت‌الله یزدی اقدامات عملی هم جهت خدمت به اسلام داشتند که همکاری در تاسیس موسسه «در راه حق» و شکل‌گیری «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» از جمله این اقدامات محسوب می‌شود.

آیت‌الله یزدی را واقعا می‌توان «دیده‌بان انقلاب» نامید. هرگاه ایشان انحرافی را در بین انقلابیون می‌دید، تذکر می‌داد و با کسی هم تعارف نداشت. من همیشه به دوستان گفته‌ام اگر آیت‌الله یزدی به کسی انتقاد تندی می‌کرد، همین تندی هم از سر اخلاص و وظیفه‌شناسی بود، نه از روی هوای نفس. این نبود که بخواهد برای شکستن کسی ایرادی از او بگیرد، تنها از سر حس مسؤولیت‌پذیری بود که از کسی انتقاد می‌کرد. 
این را هم بدانید که آیت‌الله یزدی در عین حال که یک شخصیت سیاسی و علمی بودند، در خانواده نیز یک اسوه و الگوی کم‌نظیر بودند و بسیار بامحبت و دغدغه‌مند نسبت به افراد خانواده رفتار می‌کردند.

یک نکته‌ای را که درباره آیت‌الله یزدی باید در نظر داشت این است که بعد از ارتحال حضرت امام(ره) برخی افراد در رده سنی و علمی آیت‌الله یزدی، رهبر معظم انقلاب را تنها گذاشتند و به کار و بار حوزوی و علمی خودشان مشغول شدند اما آیت‌الله یزدی اینگونه نبود؛ با وجود شخصیت علمی و دینی خود، از همان ابتدا پای کار رهبر انقلاب بود و تا آخر نیز از هیچ خدمتی به معظم‌له دریغ نکرد. ایشان حتی معتقد بود همه وجوهات شرعی دیگر مراجع نیز باید در اختیار ولی فقیه باشد تا دست ولی فقیه در اداره امور مسلمانان جهان باز باشد. آیت‌الله یزدی از یاران دیرین و باوفای رهبر معظم انقلاب بود و بر عهد خود با ایشان تا پایان عمر وفادار ماند. روحش شاد و راهش پر رهرو باد.

آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

مرحوم آیت‌الله یزدی در همه عرصه‌های علمی، سیاسی و اخلاقی یک قهرمان بود. ایشان واقعا از نظر اخلاقی انسان برجسته‌ای بود، ایمان بسیار بالایی به خداوند متعال داشت، همه افعال و اقوالش مخلصانه و برای خدا و از شائبه اغراض دنیوی مبرا بود.

جهات اخلاقی ایشان بسیار درس‌آموز بود. آیت‌الله یزدی از لحاظ سیاسی نیز انسان ویژه‌ای بود؛ بصیر، شجاع، انقلابی، آشنا با توطئه‌های دشمن و مسلط به منظومه و مبانی فکری حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب. اینها ویژگی‌های آیت‌الله یزدی در عرصه سیاست‌ورزی بود که در مجموع از ایشان یک سیاستمدار در تراز بالا ساخته بود.

جایگاه علمی آیت‌الله یزدی از تالیفات ایشان که به یادگار مانده، مشهود است. برای نمونه کتاب فقه‌القرآن ایشان بیانگر میزان تسلط این فقیه وارسته بر مبانی علوم اسلامی است. آیت‌الله یزدی نه تنها در فقه و اصول، بلکه در علوم قرآنی و سایر علوم اسلامی و دینی صاحب‌نظر و اهل فن بود.

منبع: وطن امروز

ارسال نظرات