۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۷۴۰۶۲
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

هدایت در سوره حمد، «عنائی» است

هدایت در سوره حمد، «عنائی» است
اصفهان - رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: منظور از هدایت در سوره حمد هدایت عنائی خداوند به سوی ولایت است و منظور از صراط مستقیم اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان در درس اخلاق مجازی امروز خود با بیان اینکه منظور از هدایت در آیه «اهدنا الصراط المستقیم» هدایت عنائی است، گفت: خداوند سه هدایت دارد، یکی مربوط به همه موجودات است، هرموجودی که خداوند خلق کرده نحوه ادامه حیات را هم به او داده است.

وی در ادامه افزود: یک هدایت دیگر خداوند دارد و آن مختص به انسانها است و آن هم برای همه انسان‌ها است که پیامبران برای این هدایت مبعوث شدند و به آن هدایت تشریعی گفته می‌شود، این هدایت برای این است که راه را نشان ما دهند و ما وارد این مسیر شده و به مقصود برسیم.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه هدایت سوم مختص به بعضی از انسانها است، تصریح کرد: حداقل این هدایت این است که افراد به مقصود رسیده و خداوند آنها را به بهشت می‌رساند و اگر هم حقیقتا اهل تلاش بوده و مورد عنایت خداوند قرار بگیرند به مقام «عندالله» خواهند رسید، این هدایت عنائی نام دارد و مختص به بعضی از بندگان خداوند است.

رییس حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: برخی مفسرین هدایت در سوره حمد را تشریعی دانسته‌اند اما خودشان اشکال کرده‌اند که اگر مقصود اینچنین باشد ما که هم مسلمان هستیم هم شیعه چه نیازی است که در نماز آن را تکرار کنیم، لذا جواب داده‌اند که معنا این است که ما را ثابت قدم بدار و عاقبت بخیر کن و کمک کن این هدایت را از دست ندهیم.

وی با اشاره به اینکه «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی خداوند ما تو را می‌خواهیم و این راهی مستقیم که به تو می‌رسد در هر لحظه یاری تو را می‌طلبد، اظهار کرد: راه بسوی خداوند یعنی راه ولایت را رفتن، ولایت هم مراتب دارد، به این معنا که ما به دنبال بالاتر رفتن درجه ولایت خود هستیم و این حد یقف ندارد و راهنمای ما در این مسیر خداوند متعال است.

حضرت آیت الله مظاهری منظور از صراط مستقیم را اسلام ذکر کرد و گفت: اسلام همه چیز برای ما دارد، مانند الله که جمیع صفات کمالات را در بر دارد اسلام نیز چنین است، در قرآن کریم زیاد آمده که صراط مستقیم گفته شده و از آن اراده شده که منظور اسلام است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه برخی خیال می‌کنند گمشده انسان دنیا است و همواره به دنبال کسب دنیا هستند، تصریح کرد: بعضی از انسان‌ها گمشده را پیدا می‌کنند و آن خداوند است، به همین دلیل بهترین لذت‌های این افراد اطاعت و عبادت کردن خداوند متعال است.

وی ادامه داد: بندگانی که گمشده واقعی انسان را پیدا کرده‌اند همواره مشغول به خداوند هستند، مانند امام علی(ع) که گاهی مدهوش از جلال و خشیت خداوند و گاهی مدهوش جمال خداوند می‌شدند و این بالاترین لذت یک انسان است، بالاترین لذت برای برخی خدمت به بندگان خداوند است چرا که خداوند بندگان خود را دوست دارد.

حضرت آیت الله مظاهری راه مستقیم را مسیر رسیدن انسان به خدا توصیف کرد و گفت: انسان در سوره حمد می‌گوید خداوندا می‌خواهم در راه مستقیم قرار داشته و به تو برسم در حالی که دست عنایت تو را بر سر خود دارم و یک آن از تو غافل نشوم، انسان در این مسیر لحظه به لحظه باید ذیل دست عنایت خدا باشد وگرنه نابود خواهد شد./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات