۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۶۷۴۰۷۷
با محوریت «نقش اساتید در تقویت حوزه انقلابی»؛

نخستین مجمع اساتید حوزه علمیه مشکات در قم برگزار شد

نخستین مجمع اساتید حوزه علمیه مشکات در قم برگزار شد
نخستین محمع اساتید حوزه علمیه مشکات با محوریت «نقش اساتید در تقویت حوزه انقلابی» با حضور آیت الله محمدی عراقی و پیام آیت الله اعرافی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نخستین مجمع اساتید حوزه علمیه مشکات با محوریت «نقش اساتید در تقویت حوزه انقلابی» امروز با حضور آیت الله محمدی عراقی و پیام آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با رعایت پروتکل های بهداشتی در حسینیه حضرت امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

حوزه امروزی نیز می تواند صدها «شهید مدرس» تربیت کند

آیت الله محمدی عراقی در این گردهمایی به تشریح نقش اساتید در تقویت حوزه انقلابی پرداخت و اظهار داشت: به اعتقاد بنده شاخصه اصلی تحقق و تقویت حوزه انقلابی «تهذیب» است؛ این شاخصه همان چیزی است که نخبگان دانشگاهی در سراسر کشور را مایل به ورود به حوزه می کند.

وی افزود: امام راحل پیش از آن که یک رجل سیاسی باشد، یک انسان الهی بود، یعنی ابتدا خودشان را با تهذیب ساخته بودند و سپس به تربیت شاگردان پرداختند.

آیت الله محمدی عراقی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه ما بزرگانی همچون میرزای شیرازی، شهید مدرس، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را تربیت کرده است، از این رو امروز نیز این ظرفیت را دارد که اینچنین بزرگانی را در دامن خود بپروراند.

مسؤول دفتر مقام معظم رهبری در قم عنوان کرد: آیا مگر حوزه های علمیه و انقلاب ما عقیم شده است؟ خیر، بلکه امروز نیز حوزه می تواند صدها «شهید مدرس» تربیت کند.

ارتباط دوسویه با مجامع علمی فرهنگی سطح کشور از شاخصه های تقویت حوزه انقلابی

همچنین آیت الله اعرافی در پیامی مکتوب به این همایش با اشاره به آیه شریفه «وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ» تأکید کرد: اما اکنون که در این پیچ تاریخی عظیم قرار گرفته ایم خصوصاً در مرحله ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله جامعه پردازی و تمدن سازی مسؤولیت متولیان اساتید پژوهشگران و طلاب این حوزه سترگ چندین برابر گشته و نیل به آن مقصد اسنی، عزمی عظیم و همتی جسیم می طلبد.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز کرد: ضمن آگاهی از زحماتی که مسؤولان و اساتید گرانقدر حوزه علمیه مشکات در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در رابطه با حوزه علمیه و نیز تحقق حوزه تراز انقلاب اسلامی متحمل شده‌اند، لازم می دانم بار دیگر خاطر شریف عزیزان را به پیگیری این مسیر معطوف نمایم.

وی افزود: ارتباط دو سویه با مجامع علمی فرهنگی سطح کشور و استفاده از ظرفیت علمی خارج از حوزه می تواند کمک شایانی برای رسیدن به این مقصود کند.

تربیت نظریه پرداز، مبلغ و نیروی اجرایی در راستای «دولت اسلامی» از رسالت های حوزه مشکلات

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم نیز در این نشست به گام های پنج گانه تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره و ابراز کرد: ما در گام نخست انقلاب، پیروزی انقلاب و استقرار نظام اسلامی را داشتیم و در گام دوم باید دولت اسلامی را محقق کنیم و در این نقطه نقش حوزه های علمیه بسیار پررنگ است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله مصباح یزدی، مجاهدت های ایشان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: ایشان در گام نخست انقلاب با مجاهدت های فراوان در راستای انقلاب سازی و استقرار نظام اسلامی و زدودن شبهات گام برداشته و همچنین گام های بلندی نیز در راستای دولت سازی و تمدن سازی اسلامی برداشتند.

وی به تبیین نقش اساتید در تقویت حوزه انقلابی و نقش حوزه در تمدن سازی اسلامی پرداخت و افزود: تربیت نظریه پرداز، مبلغ و نیروهای اجرایی و کادر نظام در راستای دولت سازی اسلامی از رسالت های حوزه علمیه مشکات است.

تربیت نیروی متعهد و متخصص از ویژگی های مهم آیت الله مصباح یزدی

همچنین حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی در این مراسم به گوشه ای از ویژگی های شخصیت آیت الله مصباح یزدی اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های برجسته این عالم فقیه، اهتمام به شاگردپروری و تربیت نیروی متعهد و متخصص در زمینه های فکری برای حل مسائل روزآمد و گره گشایی از عقده های فکری متناسب با شرایط روز بود.

وی ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی غیر از اینکه خودشان با استفاده از گنجینه علمی و بصیرتی که از شرایط روز داشتند، در پی آن بودند که افرادی را تربیت کنند که همانند خودشان بتوانند از لحاظ کمی و کیفی مسیر انقلابی گری را ادامه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح ابراز کرد: ایشان معتقد بودند در دنیایی که دشمنان به صورت روزانه به تولید شبهه پرداخته و با مبانی فکری اسلامی به مبارزه می پردازند، از این رو نمی توان با کارهای فردی در مقابل این هجمه ایستادگی کرد، برای همین همواره در پی ایجاد هم افزایی میان گروه های مختلف علمی بوده و هر فرد را متناسب با توانایی هایی که داشت، می پروراند./841/پ203/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
مراکز علمی و پژوهشی باید جهانی فکر کنند و انقلابی عمل کنند.
0
0