۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۶۷۴۰۷۹

گزارشی از سفر رییس قوه قضائیه به گیلان

گزارشی از سفر رییس قوه قضائیه به گیلان
رییس قوه قضاییه در بیست و یکمین سفر استانی خود وارد گیلان شد و مورد استقبال رسمی نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، رئیس کل دادگستری و مقامات استانی گیلان قرار گرفت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله رئیسی، رییس قوه قضاییه در بیست و یکمین سفر استانی خود وارد گیلان شد و مورد استقبال رسمی نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، رییس کل دادگستری و مقامات استانی گیلان قرار گرفت.

تاکید رییس قوه قضاییه بر توجه به سیاست حبس زدایی و استفاده از جایگزین‌های حبس

آیت الله رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان گیلان به بیان اظهاراتی پرداخت.

محورهای مهم سخنان رییس قوه قضاییه به شرح زیر است:

*ملاک ما در نوع رفتار قضات و کارکنان توجه به قانون است قاضی باید قانون را خوب ببیند و موضوع را خوب بشناسد و ضمن شناخت بین حکم و موضوع، تصمیم بگیرد.

*قضات با حوصله عمل کنند، تعداد ارجاع پرونده به دلیل کمبود نیرو زیاد است؛ اما توصیه می‌کنم که با حوصله رسیدگی کنند و عادلانه رای دهند. بی تابی و بی حوصلگی امر قضاوت را دچار اختلال می‌کند و باید با حوصله و عادلانه رسیدگی کرد و انتظار مردم از دستگاه قضایی آن است که زمینه بی حوصلگی و غیرعادلانه عمل کردن را کنار زند.

*کرامت انسانی را باید حفظ کرد و پاسخ مردم را با سرعت و دقت داد. لازمه اقتدار بی اخلاقی نیست. می‌شود هم اقتدار داشت و هم با خوش رفتاری برخورد کرد. اخلاق و آداب قضا باید مورد توجه باشد. اگر یک نفر هم از دوردست آمد و زبان حقوقی و پول وکیل نداشت بتواند در دادگستری حق خود را بگیرد و دادگستری رفع ظلم کند.

*دادگستری هم باید پناهگاه مظلومان باشد و هم در مقابل کسانیکه به حریم جنگل و رودخانه دست درازی می‌کنند مقتدرانه بایستد.

*اینکه گفته شد قاضی دوره‌های تخصصی بگذراند و گواهی‌های علمی دریافت کند پیشنهاد درستی است، مسایل پیچیده‌ای روی میز قاضی می‌آید، اگر قاضی به این مسائل مسلط نباشد باید در کنار خود مشاوران آگاهی در این زمینه داشته باشد. به دنبال این هستیم که دادگاه‌ها به تخصصی شدن نزدیک و نزدیک‌تر شود.

*دست همکاران نباید سریعا به سمت حبس برود. قاضی اگر می‌تواند به ویژه در شرایط کرونایی تامینی صادر کند که کار فرد به زندان کشیده نشود حتما این کار را بکند، به جز افراد شرور، سارقانی که دل مردم را می‌لرزانند و افرادی که ناامنی ایجاد می‌کنند، نسبت به موضوع سیاست حبس زدایی و استفاده از جایگزین‌های حبس تاکید می‌شود.

*روابط سالم در دادگستری و عدلیه بسیار مهم است. همکاری از دادگستری رفته و وکیل شده است برخی رفت و آمد‌ها به دفتر وکلا به دور از احتیاط است و سئوالاتی را ایجاد می‌کندمخالف رفاقت‌ها نیستیم، اما برخی از رفت و امد‌ها به حکم عادلانه آسیب می‌زند، از هر زمینه‌ای که ارتباط سالم را به زمینه ناسلامتی می‌برد باید پرهیز کرد.

سندی که در سال ۸۲ در مورد اراضی شرکت ابریشم به طور غیرقانونی گرفته شده، باید ابطال شود/ هزینه دادرسی نباید مانعی در مسیر اجرای عدالت و تحقق دادرسی عادلانه باشد

آیت الله رئیسی در نشست تخصصی احیای حقوق عامه در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست با بیان اینکه حفظ ذخایر و گنجینه‌های ارزشمند آب، خاک، جنگل، محیط زیست و ثروت ملی، یک وظیفه مهم شرعی، الهی و قانونی است که ما بر عهده داریم، گفت: ذخایر و گنجینه‌هایی که مربوط به عصر‌ها و نسل هاست باید حفظ شود.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر این نکته که تجاوز و تعدی به جنگل و حریم جنگل و اختصاصی کردن آن به نحوی که مردم از آن محروم شوند، موضوعی است که باید از آن جلوگیری شود، گفت: در این زمینه مدیران مربوطه در حوزه‌های آب، خاک، محیط زیست و جنگل در خط مقدم هستند و اگر نیروی کافی و امکانات و اعتبار لازم وجود نداشت، این مدیران می‌توانند از سازمان‌های مردم نهاد که در این زمینه آمادگی نقش آفرینی دارند، از نیرو‌های بسیجی جان بر کف و همچنین از مردم استمداد کنند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه آن مدیریتی که با امکانات موجود به خوبی و با قدرت انجام شود دارای جلوه‌ای مثبت است، به موضوع تالاب انزلی اشاره کرد و گفت: مشکل تالاب انزلی سالیان سال است که وجود داشته و شایسته نیست که همچنان وضعیت به شکل فعلی باقی بماند. باید زیرمجموعه‌های کمیته مربوط به تالاب انزلی فعال باشند تا شاهد آسیب دیدن تالاب نباشیم. اکنون بر اساس گزارش معاون دادگستری، تالاب آسیب‌هایی می‌بیند و باید کمیته تالاب فعال شود.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه نیرو‌های دستگاه قضایی همراه دولت و بخش‌های مختلف خواهند بود تا اجازه ندهند منابع طبیعی آسیب ببیند، تاکید کرد: لازم است که معاونان رییس کل دادگستری و دادستان و بخش‌های قضاوتی و نظارتی در میدان باشند تا این موضوعات سامان گیرد و در زمان کوتاه انجام شود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: افرادی هستند که از زمان و منافذ سوءاستفاده می‌کنند و برخی افراد برای سوءاستفاده برگه‌ای ارائه می‌دهند و مجوزسازی می‌کنند؛ لذا باید مراقب بود؛ ۴۰ سال از پیروزی انقلاب گذشته و ما حق آزمون و خطا نداریم و باید کار متقن انجام دهیم.

رییس قوه قضاییه ضمن تاکید بر حل و فصل هرچه سریعتر بحران پسماند‌ها در گیلان گفت: پسماند‌ها برای مردم ضرر دارند و آفات و امراضی را ایجاد می‌کنند و در همین راستا مسئولان وظیفه دارند که به صورت جدی به این موضوع رسیدگی کنند. باید همه جهات موضوع در مسئله پسماند‌ها لحاظ شود؛ چراکه این قضیه بدون راهکار نیست و باید راهکار‌های متقنی که تجربه شده است را اجرا کرد.

آیت الله رئیسی با تاکید بر این نکته که مدیرکل منابع طبیعی طبیعتا از مسئولیت بسیار مهمی نسبت به منابع طبیعی برخوردار است، گفت: با توجه به گزارشات بسیار زیادی که در جلسه امروز از اوضاع منابع طبیعی گیلان شنیدیم مشخص می‌شود که مسئولیت مدیرکل منابع طبیعی در این استان بسیار زیاد خواهد بود.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که باید جلوی قاچاق چوب و تجاوز به حریم جنگل گرفته شود.

آیت الله رئیسی ادامه داد: هزینه کارشناسی در جایی که اعتبار لازم وجود ندارد، ضروری نیست و لازم است که در این زمینه، رییس کل دادگستری سازوکاری را تعریف کند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه روح قانون جلوگیری از تعدی به ذخایر است و بن بستی برای دادرسی عادلانه وجود ندارد، گفت: هم نسبت به هزینه کارشناسی و هم هزینه دادرسی، بن بستی وجود ندارد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه کیفر و تصمیم در مورد افراد متجاوز به منابع طبیعی باید بازدارنده باشد، عنوان کرد: مسئله کاداستر برای گیلان و استان‌های شمالی از جمله ضرورت‌هایی است که باید در آن تسریع شود و یک روز هم معطل نماند.

رییس قوه قضاییه با غیرقابل قبول دانستن هر گونه تجاوز به بستر و حریم رودخانه تاکید کرد: تصرف حریم رودخانه، اقدامی غیرمجاز است و برخورد با آن باید سریعا صورت بگیرد. ضمن اینکه کارشناس این میدان وزارت نیرو است و قانون در این زمینه صراحت دارد.

آیت الله رئیسی در خصوص موضوع هزینه دادرسی نیز گفت: پرداخت هزینه دادرسی نباید مانعی برای رسیدگی عادلانه باشد. برای معاف شدن از هزینه دادرسی راهکار وجود دارد. روح قانون نمی‌خواهد دادرسی انجام نشود. هزینه دادرسی باید باشد، اما نبود آن نباید مانعی در مسیر اجرای عدالت و تحقق دادرسی عادلانه باشد.

رییس قوه قضاییه با اشاره به سخنان یکی از اعضای حاضر در این جلسه در رابطه با اراضی شرکت ابریشم گفت: سندی که گفته شد در سال ۸۲ در مورد اراضی شرکت ابریشم به طور غیرقانونی گرفته شده، باید ابطال شود. سند غیرقانونی که با زد و بند گرفته شده، حتما باید ابطال شود و از همکاران قضایی می‌خواهم که با شجاعت در مورد اینگونه مسائل برخورد کنند. کار معمولی را همه انجام می‌دهند؛ مهم انجام دادن کار ویژه است. مسئله کارخانه ابریشم را به طور جدی دنبال کنید.

آیت الله رئیسی همچنین با بیان اینکه فساد در هرکجا باشد باید دنبال و ریشه کن شود، گفت: به فساد سازمان یافته اعتقادی نداریم؛ البته نمی‌گویم باند فساد نداریم، اما هاضمه جمهوری اسلامی فساد ناپذیر و تبعیض ناپذیر است و فساد را در هیچ کجا تحمل نمی‌کنیم و خسته نمی‌شویم و دچار حاشیه نیز نمی‌شویم.

آیت الله رئیسی در جریان سفر به استان گیلان از کارخانه «شرکت الکتریک ایران رشت» یا همان «رشت الکتریک» بازدید و با تعدادی از سهامداران و کارگران سابق این کارخانه گفتگو کرد.

رییس قوه قضاییه در جریان این بازدید رییس کل دادگستری گیلان را موظف کرد که به سرعت و با بکارگیری یک تیم قضایی مجرب وضعیت شرکت رشت الکتریک را پیگیری کند.

دستور آیت الله رئیسی برای تحت تعقیب قرار گرفتن فردی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرد/ پیگیری فوری و ویژه وضعیت شرکت رشت الکتریک/مسئله کارخانه ابریشم به طور جدی دنبال شود

آیت الله رئیسی پس از این بازدید، در جلسه شورای اداری استان گیلان با اشاره به وضعیت شرکت رشت الکتریک گفت: شرکت رشت الکتریک، نگین انگشتری تولید در استان گیلان بود، اما اکنون به تلی از خاک تبدیل شده است. من در بازدیدی که صبح امروز از منطقه‌ای که این کارخانه در آن واقع شده بود داشتم، پای صحبت مردم نشستم و پس از آن، رییس دادگستری استان گیلان را مکلف کردم با بکارگیری یک تیم قضایی مجرب با فوریت و به سرعت وضعیت شرکت رشت الکتریک را پیگیری کند و نحوه برخورد با متخلفان و کیفر آن‌ها را به اطلاع مردم برساند و هیچ مانعی نباید در مقابل کار پیگیری وضعیت شرکت رشت الکتریک باشد.

شرکت رشت الکتریک که طی سال‌های متمادی ۱۱۲محصول الکتریکی تولید می کرد، سال ۸۲ به صورت قسطی به عنوان یک خصوصی سازی معیوب واگذار شد و نتیجه این واگذاری به مرور اینگونه شد که این کارخانه امروز به تلی از خاک تبدیل شود و صدها کارگر آن نیز کار خود را از دست بدهند.

با مدیران متخلف در موضوع تعرض به منابع طبیعی به شدت برخورد می‌شود

آیت الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه (۱۶ بهمن) در جلسه شورای اداری استان گیلان با قدردانی از تلاش‌های کادر درمان در مقابله با ویروس کرونا و ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و ایام الله دهه فجر گفت: آنچه در یوم الله ۲۲ بهمن واقع شد جلوه قدرت الهی بود که خداوند متعال به ملت بزرگ ایران عنایت کرد.

دستور آیت الله رئیسی برای تحت تعقیب قرار گرفتن فردی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرد/ پیگیری فوری و ویژه وضعیت شرکت رشت الکتریک/ برخورد شدید با مدیران متعرض به منابع طبیعی

رییس قوه قضاییه افزود: امام خمینی (ره) به دنبال تحول در فکر، اندیشه، اخلاق، عمل و بخش‌های مختلف جامعه‌ای بود که وابستگی و خفقان و استبداد آن را رنج می‌داد. امام راحل میان جمهوریت و اسلامیت پیوند برقرار کرد؛ به نحوی که اراده مردم در عمل به دین و آموزه‌های دینی محور قرار گرفت و جمهوری اسلامی شکل گرفت.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه موضوع «تحول» همواره باید مدنظر باشد گفت: بخش‌های مختلف کشور حق عقب نشینی و درجا زدن و توقف ندارند. در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، برنامه‌ها و حرکت‌ها باید رو به جلو بوده و همواره پویایی بر کار مسلط باشد.

رییس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به نعمت‌ها و ذخایر مادی زیادی که در استان گیلان وجود دارد، اظهار داشت: جنگل ها، تالاب‌ها و رودخانه‌های استان گیلان از جاذبه‌های طبیعی این استان و از ذخایر مادی آن محسوب می‌شود که باید در راستای صیانت از آن‌ها کوشش کرد.

آیت الله رئیسی افزود: استان گیلان از سرمایه نیروی انسانی کارآمد و تحصیلکرده بهره‌مند است و این نیروی انسانی جوان از جمله مهمترین نعمت‌هاست که ایجاب می‌کند مدیران استانی با ارتقاء بهره وری از توانایی این سرمایه انسانی و همچنین ذخایر مادی موجود در استان بیشترین بهره برداری را به عمل آورند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه ارتقاء تولید و رفع موانع تولید و حفظ ذخایر مادی و طبیعی امری شدنی و ممکن است، گفت: منابع و ذخایر طبیعی باید حفظ شود و باید در مقابل ارتباطات ناسالم و زد و بند‌هایی که در ادوار مختلف وجود داشته و موجب تعدی و تعرض به منابع طبیعی و ذخایر ملی شده است، ایستاد و در این راستا چنانچه مدیری مرتکب تخلف شده است باید به شدت با او برخورد کرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه مدیران باید در اجرای قانون و حفظ شئون اجتماعی و رعایت عدالت، پیشقدم و سرآمد باشند و به هیچ وجه قابل قبول نیست که مدیری در موضوع تعرض به منابع طبیعی تخلف کند و اقدام به ویلاسازی به صورت غیر قانونی در بستر طبیعت کند، گفت: قطعا در صورت وقوع چنین امری به شدت با آن مدیر برخورد میشود و ویلای او نیز تخریب می‌گردد.

رییس دستگاه قضا با اشاره به وضعیت کارخانه صنایع پوشش ایران گفت: اتفاقی که برای کارخانه پوشش رخ داده یک فاجعه است؛ از برفی که در سال ۸۳ در استان گیلان آمد، سوءاستفاده صورت گرفت و عده‌ای اقدام به ویران کردن کارخانه پوشش که ثروت ملی است، کردند. من تأکید کرده‌ام که باید کسانی که در آسیب رساندن به کارخانه نقش داشتند تحت تعقیب قرار گیرند و باید تولید در این کارخانه مجددا احیا شود و رونق بگیرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه خصوصی سازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و بخش خصوصی واقعی باید مورد حمایت تسهیلاتی و قضایی قرار گیرد، گفت: خصوصی سازی با آتش زدن مال مردم و دولت و ویران کردن یک کارخانه سرپا تفاوت دارد و کسانی که به اسم خصوصی سازی سبب خسارت به اموال ملی و تولید کشور می‌شوند، با قاطعیت تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

رییس قوه قضاییه در ادامه به موضوع پسماند‌ها که به تهدیدی برای محیط زیست گیلان تبدیل شده است اشاره کرد و گفت: مدیران استانی باید برای رفع معضل پسماند‌ها که به طبیعت و رودخانه‌ها و تالاب‌های استان گیلان خسارت وارده کرده، چاره اندیشی و تدبیر کنند تا خسارت به صنعت گردشگری استان وارد نشود.

آیت الله رئیسی همچنین با بیان اینکه کشور ما کشور انتخابات است که امری بسیار پسندیده است، گفت: باید توجه داشت که نباید به واسطه تغییر مدیران در نتیجه انتخابات، توقفی در تحول و پیشرفت به وقوع بپیوندد و همه مدیران در هر دوره‌ای باید اجرای عدالت را سرلوحه اعمال خود قرار دهند و بدانند که عمل در راستای عدالت از اخلاق و فکر و عمل جوانان و مردم ما صیانت می‌کند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به وضعیت شرکت رشت الکتریک گفت: شرکت رشت الکتریک، نگین انگشتری تولید در استان گیلان بود؛ اما اکنون به تلی از خاک تبدیل شده است. من در بازدیدی که صبح امروز از منطقه‌ای که این کارخانه در آن واقع شده بود داشتم، پای صحبت مردم نشستم و پس از آن، رییس دادگستری استان گیلان را مکلف کردم با بکارگیری یک تیم قضایی مجرب با فوریت و به سرعت وضعیت شرکت رشت الکتریک را پیگیری کند و نحوه برخورد با متخلفان و کیفر آن‌ها را به اطلاع مردم برساند و هیچ مانعی نباید در مقابل کار پیگیری وضعیت شرکت رشت الکتریک باشد.

رییس قوه قضاییه در ادامه با بیان اینکه وقوع تخلف از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست گفت: با سازمان متخلف باید شدید‌تر از افراد متخلف برخورد کرد. هیچ سازمان و دستگاهی در این کشور حق ندارد مرتکب تخلف شود و همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید خود را مکلف به اجرای عدالت و قانون بدانند؛ بنابراین هیچ سازمانی حق ندارد به جنگل و اراضی ملی تعرض کند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه هیچ مانعى را نباید مانع بشماریم و بسیارى از مسائل قابل حل است، گفت: هیچ گره اى نیست که به دست مردم حل شود. ما مى توانیم و مردم گیلان، تیپ‌ها و لشکرهاى این استان این موضوع را اثبات کردند.

آیت الله رئیسی بیان داشت: دستان شما تواناست و بسیارى از شما بچه هاى دیروز جبهه هستید.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه رونق تولید در کشور به معنای تولید قدرت است و نباید اجازه تضعیف تولید در کشور را دهیم، ادامه داد: مساله تولید امروز مساله کشور است و مساله جهش تولید مساله جدى است و نباید اجازه دهیم کارخانه‌ای از کار بیفتد.

تالاب انزلى و مشکلات مرکز برای آن

همچنین آیت الله «رسول فلاحتى» نماینده ولى فقیه در استان گیلان در این نشست با اشاره به مشکلات پسماند استان گیلان، گفت: تالاب انزلى در سال هاى اخیر دستخوش برخى سیاست‌بازان در مرکز شده است.

نماینده، ولی فقیه در استان گیلان همچنین با اشاره به تهدید سلامتی مردم گیلان از ناحیه دو رودخانه در این استان، از آمادگی کامل برای همکاری و همراهی آحاد مردم با دستگاه قضایی خبر داد.

 در برخورد با تخلفاتی که از ناحیه افراد نامدار سر می‌زند، هیچ رحمی نباید داشت

آیت‌الله رئیسی در جریان سفر به استان گیلان از نمایشگاه مسائل اولویت دار استان گیلان بازدید کرد.

دستور آیت الله رئیسی برای تحت تعقیب قرار گرفتن فردی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرد/ در برخورد با تخلفاتی که از ناحیه افراد نامدار سر می‌زند، هیچ رحمی نباید داشت

رسیدگی قضایی به مشکلات قطب صنایع ابریشم ایران، رسیدگی قضایی به مشکلات چای کاران، رسیدگی قضایی به موضوع ساحل خواری و همچنین رسیدگی قضایی به مشکلات پارک نمونه گردشگری که اکنون محل دفن زباله شده است، از جمله مسائل اولویت داری بودند که مشکلات آن‌ها در این نمایشگاه در معرض مشاهده رییس دستگاه قضا قرار گرفت.

آیت الله رئیسی در جریان بازدید از این نمایشگاه تاکید کرد: هر سازمان و دستگاهی اگر تخلفی داشته باشد و خلاف قانونی انجام دهد باید قاطعانه و به صورت مضاعف با آن برخورد شود.

رییس قوه قضاییه افزود: در برخورد با تخلفات به ویژه تخلفاتی که از ناحیه افراد نامدار سر می‌زند، هیچ رحمی نباید داشت و باید به شدت با آن مقابله کرد چرا که اگر این افراد در جامعه تخلف کنند، تخلف در جامعه باب می‌شود.

آیت الله رئیسی با اشاره به برخی سندسازی‌ها در جریان ساخت و ساز‌های غیرمجاز گفت: «سندسازی» و فرار از قانون، یک جرم جدید است و اگر فرد متخلف در این زمینه مسئول هم باشد، باید به شدت و به صورت مضاعف با وی برخورد شود تا مردم ببینند که در برخورد با افراد متخلف، تفاوتی برای دستگاه قضا وجود ندارد.

پس از رفع مشکلات ماشین سازی تبریز، کشت و صنعت مغان، سبلان پارچه، تراورس و برخی مجموعه‌های تولیدی مهم دیگر کشور توسط دستگاه قضا که به دلیل واگذاری‌های معیوب، مسیر تولید در آن‌ها متوقف شده بود، این بار در جریان سفر استانی آیت الله رئیسی به گیلان، رییس دستگاه قضا از کارخانه «صنایع پوشش ایران» بازدید کرد.

در جریان بازدید آیت الله رئیسی از بخش‌های مختلف کارخانه صنایع پوشش ایران و پس از گفتگو با رییس جدید این کارخانه و نماینده‌های کارگران، تصمیمات مهمی در راستای رفع مشکلات این واحد تولیدی و احیای آن اتخاذ شد.

آیت الله رئیسی در واکنش به سخنان نماینده کارگران کارخانه صنایع پوشش ایران که گفت «ماشین آلات و دستگاه‌های کارخانه صنایع پوشش روزانه می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ تن انواع نخ ریسندگی تولید کند»، تاکید کرد که این ماشین آلات و دستگاه‌ها باید در اسرع وقت نصب شوند.

رییس قوه قضاییه در جریان این بازدید گفت: آنچه در کارخانه صنایع پوشش ایران اتفاق افتاده این بوده است که عده‌ای بارش برف را بهانه کردند تا این کارخانه از کارخانه بودن بیفتد و از زمین آن استفاده کنند.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه یک فاجعه بزرگ نسبت به اموال عمومی و بیت المال رخ داده و عده‌ای به خاطر سودجویی و منفعت، یک مرکز بزرگ تولیدی را به این روز درآورده اند، گفت: مسئله برف نبود چرا که اگر سنگ هم از آسمان می‌بارید، وضعیت کارخانه صنایع پوشش ایران نباید به این روز می‌افتاد. سودجویان این کارخانه را تخریب کردند تا از زمین آن سوءاستفاده کنند.

آیت الله رئیسی همچنین گفت: تا امروز بازدید‌های زیادی از کارخانه‌های سراسر کشور داشته ایم، اما وضعی که امروز در کارخانه صنایع پوشش ایران مشاهده کردیم بسیار عجیب است و گویی یک جنگ و فاجعه در اینجا اتفاق افتاده و ثروت ملی به تاراج رفته است.

رییس دستگاه قضا ضمن اینکه وعده داد که هر چه سریع‌تر با همت مسئولان این کارخانه همه موانع از جمله موانع حقوقی و قضایی برطرف شوند گفت: حتی یک روز هم نباید توقفی صورت بگیرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه گیلان به عنوان قطب نساجی کشور شناخته می‌شود به دادگستری گیلان دستور داد که هرچه سریعتر حل مشکلات کارخانه صنایع پوشش ایران را در دستور کار قرار دهد.

آیت الله رئیسی همچنین تاکید کرد: مردم باید هرچه سریع‌تر ببینند که تولید در این کارخانه دوباره به راه افتاده است.

آیت الله رئیسی در واکنش به سخن نماینده کارگران که گفت «در صورت راه اندازی بخش‌ها و پروژه‌های مختلف کارخانه صنایع پوشش ایران برای ۳ تا ۴ هزار نفر کارآفرینی خواهد شد» تاکید کرد: مردم باید هرچه سریع‌تر ببینند که تولید در این کارخانه دوباره به راه افتاده است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: فردی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرده، به عنوان کسی که اموال عمومی و بیت المال را به غارت برده، باید تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد.

در ایستگاه ۲۱ سفر‌های استانی رییس قوه قضاییه، ۳۰۰ زندانی جرائم غیرعمد و جرائم عمد خرد آزاد شدند

سفر‌های استانی رییس عدلیه در حالی به ایستگاه بیست و یکم نزدیک میشود که برنامه‌های اصلی و جنبی آن دستاورد‌های قابل توجهی داشته است؛ در این سفر‌ها علاوه بر سرکشی رییس دستگاه قضا از بخش‌های مختلف دادگستری استان‌ها و گفت و شنود با مدیران، قضات و کارکنان دادگستری، اقدامات ویژه‌ای مثل توجه به مشکلات بخش تولید، دیدار با اقشار مختلف مردمی و آزادی زندانیان نیز رقم می‌خورد. حالا و در حین سفر استانی به گیلان ۳۰۰ زندانی آزاد شدند.

بر این اساس با همکاری و برنامه ریزی ستاد دیه کشور بیش از ۴۰ زندانی جرائم غیر عمد و حدود ۹۰ نفر از زندانیان جرائم عمد خرد با کمک ستاد اجرایی و تعدادی نیز با کمک استفاده از ظرفیت قانونی مرخصی پایان حبس آزاد شده و به آغوش زندگی و خانواده باز خواهند گشت.

گفتنی است، قوه قضائیه در دوره تحول سیاست حبس زدایی و خلوت کردن زندان‌ها را با سرعت بیشتری پیش برده و اخیرا نیز بر اساس دستور العمل آیت الله رئیسی طرح بزرگِ پایش و بررسی وضعیت زندانیان در کل زندان‌های کشور انجام شده تا هر فردی که وجود او در زندان ضروری نبوده و برای جامعه نیز خطری ندارد با رعایت شرایط و ضوابط قانونی آزاد گردد.

تصمیم‌گیری‌های سفر استانی به شکلی خواهد بود که ضمانت اجرایی داشته باشد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز (پنجشنبه ۱۶ بهمن) وارد گیلان شد و مورد استقبال رسمی نماینده، ولی فقیه در استان، استاندار، رییس کل دادگستری و مقامات استانی گیلان قرار گرفت.

رییس قوه قضاییه طی سخنانی در بدو ورود به فرودگاه رشت با اشاره به روحیه تلاشگرانه و مجاهدانه مردم گیلان گفت: تاریخ گواه است که مردم استان گیلان همواره در مقابل ظالمان و ستمگران، روحیه سلحشوری و ایستادگی خود را حفظ کرده اند.

آیت الله رئیسی در ادامه بیان کرد: به دنبال سفری که گروه مقدماتی ٣٠ نفره در سطح استان گیلان از ۳۱ حوزه قضایی داشته اند، گزارش‌های مقدماتی آماده شده است و در جلساتی که با حضور نماینده، ولی فقیه در استان، استاندار و همکاران قضایی خواهیم داشت، مسائل بررسی شده توسط گروه اعزامی مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: هرچه از مشکلات که در استان گیلان قابل پیگیری باشد، همینجا برای رفع آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم و آنچه مربوط به مرکز است در مرکز پیگیری خواهد شد تا ضمانت اجرایی داشته باشد و پیگیری لازم انجام شود.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه قصد داشتیم با فرهیختگان و نخبگان دیدار داشته باشیم که به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امکان انجام آن وجود ندارد، گفت: متاثر هستیم که در این سفر به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونایی، نمی‌توانیم در خدمت همه مردم شهر‌های مختلف استان گیلان باشیم و در اجتماعات مردمی شرکت کنیم./841/پ203/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
باید مراقب باشیم تا گروه های خودی، بازی روحانیون مبارز با شهید مطهری های آینده نظام را، تکرار نکنند.
روحانیون مبارز چپ، مطهری را بعد از شهادتش مصادره کرده بودند تا به اهداف خود برسند.
الآن مثل آیه الله رئیسی؛ در معرض چنین خطری ، از سوی دوستان یک دنده ما هست.یک دنده های که ۲۰ ساله گویند درب روی یک پاشنه می چرخد.
2
0
عبد الناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
توطئه ای پشت دعوت حجت الاسلام والمسلمین سید رئیسی به کناره گیری از ریاست قوه قضائیه و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است .
توطئه بی ارزش کردن امضای انتصابی ولی فقیه که نماینده امام زمان عج هست و قدرت بخشیدن به امضای انتخابی توسط عامه مردم ...
انتصاب بی واسطه ولی فقیه قطعا باارزش تر از انتخاب عامه مردم است ،
لکن بی اعتنایی به ارزش انتصاب توسط رهبری ، به نوعی تضعیف جایگاه ولی فقیه وانتصابات ایشان خواهد بود.
لذا عکس العمل سریع وعاقلانه وحساب شده حجت الاسلام سیدرئیسی در این برهه حساس که تضعیف جایگاه ولایت فقیه درحکومت اسلامیست نیاز است و نباید ایشان انتصاب رهبری را تحقیر وتضعیف نمایند ونباید دعوت مردمی به ترک این سمت شریف را حتی برای چندروز انتخابات را قبول نماید که طبعا تحقیر انتصاب ولی فقیه ورهبری ، سقوط ایشان را در پی خواهدداشت .
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
احسنت و خدا قوت
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
از کلیه نخبگان حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان، فعالات فرهنگی، مدیران تشکلهای دینی و عموم مردم دلسوز و دغدغه مند دعوت می شود برای یاری آیت الله رئیسی پویشی در تقویت اقدامات ایشان در تامین منافع مردم از طریق دستگاه قضا راه بیندازند تا این سید را یاری نمایند.
1
0