۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۶۷۴۱۷۹
از سوی مرکز اسلامی فرانسه؛

وبینار «فاطمه زهرا؛ انسان کامل» برگزار شد

وبینار «فاطمه زهرا؛ انسان کامل» برگزار شد
وبینار «فاطمه زهرا(س)، انسان کامل» از سوی مرکز اسلامی فرانسه و با پیام مکتوب حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، وبینار «فاطمه زهرا(س)، انسان کامل» شب گذشته از سوی مرکز اسلامی فرانسه و با پیام مکتوب حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در بستر فضای مجازی برگزار شد.

عمل به سیره حضرت زهرا کمال را در وجود انسان شکوفا می‌کند

حضرت آیت الله سبحانی در این وبینار با بیان اینکه یکی از راه های پرورش تمایلات فطری، شناخت مسیر صعود به کمال انسانی و آشنایی با شخصیت های کامل انسانی و عمل به سیره و روش اولیای الهی است، ادامه داد: یکی از شخصیت هایی که به کمال انسانی رسیده و می تواند کمال را در وجود همه انسان ها شکوفا کند، حضرت زهرا(س) است.

وی با اشاره به توجه قرآن کریم به ارزش وجودی انسان بیان کرد: اگر چه در آیات قرآن نامی از حضرت زهرا(س) به میان نیامده است، اما در آیات متعددی لفظ کلی به کار برده که مصداقی جز ایشان ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: آیه تطهیر از آیات معروفی است که در شأن حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) نازل شده و آنها را انسان هایی پاک و پیراسته از گناه معرفی می کند؛ این پیراستگی ظاهری نیست، بلکه تطهیر نفوس از گناه است.

در جاهلیت مدرن شخصیت انسانی زن زنده به گور می شود

همچنین حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در این جلسه حضرت صدیقه طاهره(س) را بانویی جامعه ساز و تمدن ساز تراز توصیف و عنوان کرد: دارای شخصیتی رفیع و عالی‌قدر و دارای نقش های بنیادین و اساسی و مؤثر بودند.

رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگوی معرفی شخصیت انسانی زن هستند، خاطرنشان کرد: در جاهیلت مدرن با تحقیر و دست کم گرفتن نقش های اصیل زن، نه تنها به زنان، بلکه ظلم بزرگی بر جامعه بشریت رفت.

وی افزود: در جاهلیت کهنه دختر را زنده به گور می کردند، اما امروز در جاهلیت مدرن شخصیت انسانی زن زنده به گور می شود، زیرا در این جاهلیت مردان هوسران به آنها به عنوان یک متاع و ابزار لذت و شهوت نگاه می کنند.

در راه رسیدن به کمالات انسانی هیچ تفاوتی میان مرد و زن وجود ندارد

حجت الاسلام دشتی نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه کجروی، انحراف و فاصله گرفتن از انسانیت به سوی حیوانیت یک نقص بزرگ برای انسان محسوب می شود، بیان کرد: خداوند متعال خطاب به همه انسان ها اعم از مرد و زن با توجه به فطرتی که دارند، گفته است که به سوی خیرات و نیکی ها بشتابید.

استاد حوزه علمیه کویت با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن کریم در راه رسیدن به کمالات انسانی هیچ تفاوتی میان مرد و زن وجود ندارد، اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا(س) بهترین شخصیتی است که می تواند به اسوه و الگوی زنان جهان معرفی شود.

وی جایگاه با عظمت حضرت زهرا(س) را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: در روایتی آمده است که روزی پیامبر اکرم(س) به حضرت زهرا(س) فرمودند «آیا راضی می شوی که برترین زنان و سرور زنان جهان باشی؟» حضرت(س) سؤال کردند که «پس حضرت مریم(س) کجاست؟» و پیامبر(ص) فرمودند «او سرور زنان عالم خود بود و تو سرور زنان همه جهان هستی».

حضرت زهرا در قله معرفت، عرفان و تقرب به خدای متعال بودند

همچنین خانم خزعلی در این نشست جایگاه با عظمت حضرت زهرا(س) در نزد پیامبر اکرم(ص) را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: ایشان به اندازه ای نزد نبی مکرم اسلام(ص) گرامی و با عظمت بودند که همواره ایشان را «ام ابیها» خطاب می کرد؛ این لقب نشانگر آن است که حضرت زهرا(س) ریشه و اساس نبوت و رسالت را بسط و گسترش دادند.

استاد دانشگاه الزهرا(س) اذعان کتب عامه به جایگاه با عظمت حضرت زهرا(س) را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: عایشه می گوید «هیچکس را راستگوتر و صادق تر از فاطمه(س) ندیدم، جز پدرش»؛ حتی کسانی که تلاش کرده اند با عناد و تحمیل های مغرضانه زندگی ایشان را مورد بررسی قرار دهند، باز هم نتوانسته اند بسیاری از ویژگی های ایشان را منکر شوند.

وی با بیان اینکه از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) در قله معرفت، عرفان و تقرب به خدای متعال بودند، عنوان کرد: ایشان از لحاظ حرکت مؤثر در راستای اصلاح جامعه و مدیریت خانه، می توانند بزرگترین و بهترین الگوی زنان باشند.

گفتنی است، همچنین اندیشمندانی از چند کشور شامل دکتر یاسین پلیسه استاد دانشگاه و اقتصاددان از فرانسه، دکتر آمنه آنلوز از آمریکا، خانم ایزابل پریل نائب رییس سابق مجلس اسلامی بلژیک و منیره الموسوی از کویت، پیرامون «فاطمه(س) و شخصيت زن»، «جايگاه انسانى زن»، «زن و مرد، مساوات يا عدالت»، «حجاب و آزادى» و «نقش زن در خانواده و جامعه» در این وبینار سخنرانی کردند./841/پ202/ف

ارسال نظرات