۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۶۷۴۱۸۵
به مناسبت نخستین سالگرد رحلت آیت الله طبرسی صورت گرفت؛

نگاهی به چهار دهه تلاش و مجاهدت نماینده فقید ولی فقیه در مازندران

نگاهی به چهار دهه تلاش و مجاهدت نماینده فقید ولی فقیه در مازندران
مازندران - نوزدهم بهمن ماه سالروز رحلت آیت الله طبرسی، نماینده سابق ولی فقیه در مازندران است که خبرگزاری رسا به همین مناسبت گذری کوتاه به زندگینامه آن عالم وارسته دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، آیت الله نور الله طبرسی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و نماینده سابق ولی فقیه در مازندران نوزدهم دی ماه سال 1398 پس از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت که به همین مناسبت گذری کوتاه به زندگینامه این عالم پارسا خواهیم داد.
 
تولد در روستای سوچلما نکا

آیت الله نورالله طبرسی در سال ۱۳۱۹ در روستای «سوچلما» از توابع نکا واقع در مازندران متولد شد. وی تحصیلات خود را ابتدا در مکتب خانه روستای محل تولدش آغاز کرد سپس در سن ۱۲ سالگی برای تحصیل در علوم حوزوی عازم حوزه آیت الله سلطانی شد و پس از فراگیری بخشی از مقدمات طی ۲ سال، به حوزه علمیه قم وارد شد. در حوزه علمیه قم دروس سطح و خارج را در محضر اساتید برجسته فراگرفت و به درجه اجتهاد رسید. او که بخشی از درس خارج خود را نزد امام خمینی (ره) فرا گرفته بود در زمان مبارزات قبل از پیروزی انقلاب با انتشار اعلامیه‌ها و بیانیه‌ها به حمایت از انقلاب و نهضت امام خمینی (ره) پرداخت. پس از پیروزی انقلاب آیت الله طبرسی عهده‌دار وظایف سیاسی شد که از جمله آن‌ها نمایندگی، ولی فقیه در ساری و امامت جمعه آن شهر و نمایندگی مردم ساری در مجلس خبرگان رهبری در ادوار سوم و چهارم می‌باشد.
نگاهی به زندگینامه آیت الله طبرسی///
خانواده

پدر آیت الله طبرسی، آیت‌الله حسن طبرسی سوچلمایی در شمار عالمان دینی بود که پس از تحصیلات در حوزه علمیه مشهد مقدس و نجف اشرف به مازندران مراجعت و در آن منطقه مشغول انجام وظیفه دینی و مذهبی و در اواخر عمر در شهرستان ساری مقیم شده و در مسجد "شاه غازی"، (امام سجاد فعلی) مشغول امامت و ارشاد بود.

مدارج تحصیلی
آیت الله طبرسی، در سن ۱۲ سالگی و در روستای خود، سوچلما قرآن خواندن و نوشتن را در مکتب خانه فرا گرفت. پس از آن به مدت ۲ سال در حوزه علمیه کوهستان و نزد آیت الله کوهستانی بخش زیادی از جامع المقدمات و صرف و نحو را آموخت و سپس برای تکمیل آموخته‌هایش به حوزه علمیه قم رفت.
نگاهی به زندگینامه آیت الله طبرسی///
حضور در حوزه علمیه قم
آیت الله طبرسی، در طی ۲۰ سال تحصیل علوم دینی و دوره‌های سطح و خارج را طی کرد. وی سطوح مقدماتی و عالیه را در نزد اساتید حوزه علمیه قم نظیر آیات عظام اعتمادی، فشارکی، امینیان، ستوده و صلواتی گذراند.
 
وی مکاسب و کفایه را در کلاس درس آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، آیت الله مشکینی، آیت الله سلطانی طباطبایی، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله حسن زاده آملی فرا گرفت. آیت الله طبرسی درس خارج را ابتدا نزد امام خمینی (ره) شروع کرد و پس از یک مدت کوتاه و دستگیری امام (ره)، در درس خارج فقه و اصول آیت الله العظمی حاج میرزا هاشم آملی به مدت ۱۱ سال شرکت کرد و یک دوره کامل اصول و بخش اعظم کتاب طهارت را در نزد وی شاگردی نمود.

آیت الله طبرسی، کتاب حج را نزد آیت الله العظمی گلپایگانی خواند و حدود ۱ سال در کلاس درس اصول آیت الله العظمی اراکی حضور یافت و در درس فلسفه و کلام اساتیدی، چون شیخ انصاری، آیت الله حسن‌زاده آملی، آیت الله علی مشکینی و آیت الله ابوالقاسم خزعلی نیز شرکت کرد و توانست به درجه اجتهاد برسد.

مسؤولیت‌ها و سوابق اجرایی 
نماینده مجلس خبرگان رهبری در دوره سوم و چهارم به نمایندگی از مردم ساری نماینده، ولی فقیه و امام جمعه ساری از سال ۱۳۵۹ مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران مسئول ستاد مهدویت مازندران مسئول ستاد عتبات عالیات استان مازندران مسئول ستاد خیرین سلامت مازندران مسئول ستاد حوزه‌های علمیه استان مازندران مسئول شورای فرهنگ عمومی استان مازندران مسئول ستاد زکات استان مازندران مسئول ستاد ساماندهی شئونات فرهنگی مناسبت‌های مذهبی استان مازندران مسئول ستاد جمعیت هلال احمر استان مازندران مسئول ستاد غدیر استان مازندران مسئول ستاد کنگره امام محمد باقر(ع)
نگاهی به زندگینامه آیت الله طبرسی///
فعالیت‌های سیاسی پیش از انقلاب
آیت الله نورالله طبرسی، در سال ۱۳۴۲ فعالیت‌های سیاسی خود را شروع کرد و به مبارزه با رژیم شاه پرداخت. به خصوص در نشر اعلامیه‌های امام خمینی (ره) و دیگر روحانیون مبارز فعالیت می‌کرد. (با استناد به دانشنامه ائمه جمعه سراسر کشور اثر میرزا محمد کاظمینی، ج ۲، ص ۵۶۶) در سال‌های ۱۳۴۲ تا ۱۳۴۴ وی که در حوزهٔ علمیهٔ قم به تحصیل اشتغال داشت همراه طلاب و فضلای آن حوزه پس از تبعید امام خمینی (ره)، اعلامیه‌ای در محکومیت آن اقدام خطاب به "امیر عباس هویدا" نوشت و نسبت به تبعید امام خمینی (ره) به خارج از کشور اعتراض کرده و خواستار بازگشت ایشان به ایران شد. (با استناد به اسناد انقلاب اسلامی، ج ۳، ص ۱۵۸ ـ ۱۶۰)

فعالیت‌های سیاسی پس از پیروزی انقلاب 
آیت الله طبرسی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت در نهاد‌های انقلابی مشغول شد و در تشکیل کمیتهٔ انقلاب اسلامی شهرستان ساری نقشی فعال داشت. با تأسیس حزب جمهوری اسلامی به آن حزب پیوست و مسؤولیت حزب مزبور در ساری را عهده‌دار شد و همزمان در افشای چهرهٔ منافقین در استان مازندران فعالیت می‌کرد. در سال ۱۳۵۹ به امامت جمعهٔ ساری منصوب شد و به اقامهٔ نماز جمعه در شهرستان ساری پرداخت.
نگاهی به زندگینامه آیت الله طبرسی///
فعالیت‌های فرهنگی و عام المنفعه 
تأسیس دانشکدهٔ پزشکی در ساری تأسیس بیمارستان نیمهٔ شعبان، ساخت مصلای امام خمینی (ره) در ساری، احداث مجتمع فرهنگی اهل بیت در ساری، تأسیس حوزه علمیه خواهران در شهر ساری، تأسیس مدرسه علمیه امام علی (ع) در ساری، احداث چندین حسینیه و مسجد در شهر ساری، تشکیل جلسات تفسیر قرآن مجید و تدریس احکام همکاری در ستاد بازسازی شهرستان سوسنگرد در استان خوزستان، برگزاری مراسم سالیانه ۱۳۰۰ شهید شهرستان ساری از مؤسسین دانشگاه پیام نور و عضو هیأت مؤسسین تشکیل ستاد غدیر در استان مازندران

آثار و تألیفات
پروا پیشگان در کلام امیرمومنان، خطبه متقین، سال چاپ ۱۳۸۹ آینه هدایت (شرح حال والد مکرم آیت الله طبرسی)، سال چاپ ۱۳۸۵ همکاری به صورت گروهی در انتشار کتاب‌های کنگره امام علی (ع)، سال چاپ ۱۳۸۰
نگاهی به زندگینامه آیت الله طبرسی///
دیدگاه آیت الله طبرسی در خصوص اهمیت ولایت فقیه و حوزه‌های علمیه
آیت الله نورالله طبرسی، در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه مازندران در ۲۸ شهریور ماه ۱۳۹۰، با اشاره به توطئه‌ی دشمنان نظام اسلامی برای خدشه‌دار کردن جایگاه ولایت فقیه و اهمیت حوزه‌های علمیه اظهاراتی بیان داشت که در ذیل می‌آید:

حوزه‌های علمیه آغازگر حرکت‌های مردمی در خاورمیانه «خیزش‌های مردمی که امروز در منطقه آغاز شده از مساجد، حوزه‌های علمیه و نماز‌های جمعه به وقوع پیوسته است. آغاز حرکت‌های اسلامی از سطح مساجد یک ویژگی بارز و منحصر به‌فرد بیداری اسلامی در منطقه است و با وجودی همه توطئه و دشمنی‌های نظام سلطه، اما نقش مساجد و حوزه‌های علمیه برای سرمنشأ حرکت‌های اسلامی حفظ شده است. نخستین جرقه‌های انقلاب اسلامی ایران نیز از حوزه‌های علمیه و مساجد آغاز شد، حوزه علمیه و مساجد آغاز گر نهضت عظیم اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بودند.

مسأله ولایت فقیه باید در کتب درسی گنجانده شود امروز وظیفه روحانیت بسیار سنگین‌تر از گذشته است و باید در این مسیر تلاش‌ها نیز بیشتر شود. مسئله ولایت فقیه باید در تعلیمات آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار گیرد. موضوع ولایت فقیه باید به عنوان یک درس در همه دوره‌ها به عنوان یک آموزه دینی مورد توجه ویژه قرار گیرد. امروز باید موضوع ولایت مطلقه فقیه را از دوران مدرسه برای دانش‌آموزان به خوبی تبیین کنیم. دشمنان نظام اسلامی هر روز با بهانه و توطئه‌ای جدید در پی خدشه‌دار کردن جایگاه ولایت فقیه هستند، شعاع وجودی ولایت فقیه تنها محدود به جمهوری اسلامی ایران نیست...»
نگاهی به زندگینامه آیت الله طبرسی///
تحلیل حماسه نهم دی در بیان آیت الله طبرسی 
آیت‌الله نورالله طبرسی، در ۸ آذرماه ۱۳۸۹ و در گردهمایی مسئولان هیأت‌های مذهبی و مبلغان شهر ساری، حماسه نهم دی را برگ زرین دیگری در تاریخ پرشکوه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: «آن حماسه تاریخی موجب سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی و رسوایی فتنه گران شد. حماسه تاریخی ۹ دی نمایش اقتدار ملت ایران در برابر فتنه گران داخلی و خارجی بود. حماسه نهم دی ثابت کرد ملت ولایت مدار ایران اسلامی با الگوبرداری از قیام عاشورا، هرگز در مقابل ظلم، فتنه و خدشه به نظام مقدس جمهوری اسلامی سکوت نخواهند کرد.

ملت ایران با حضور باشکوه خود بار دیگر وفاداری خود به انقلاب، امام راحل، مقام معظم رهبری و ارزش‌های اسلامی را ثابت کردند. ملت ولایت مدار ایران اسلامی در طول سی سال گذشته همواره پشتیبان واقعی نظام اسلامی بوده و هستند. فتنه گری در نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است. همه توان و تلاش دشمنان ایران اسلامی در سی سال گذشته در این جهت خلاصه شده است. آن حماسه تاریخی پیوند ناگسستنی امت با ولایت بود.
نگاهی به زندگینامه آیت الله طبرسی///
حماسه نهم دی تیر خلاصی بر پیکره فتنه در کشور عنوان کرد. ملت ایران با خلق آن حماسه عظیم خود دیگر اجازه کوچکترین تحرک را نیز به فتنه گران ندادند. دشمنان و ضد انقلاب‌ها در مقابل سیل خروشان ملت ایران زبان به دهان گرفته و برای همیشه به زباله دان تاریخ فرستاده شدند. متأسفانه مدعیان ادامه خط امام راحل در حوادث سال گذشته با عملکرد و رفتار نادرست خود با فتنه گران و دشمنان نظام اسلامی هم نوا شدند و به دنبال براندازی و تضعیف جایگاه ولایت فقیه بودند. متأسفانه سران فتنه که خود زمانی جزء مسؤولان همین کشور بودند ابزار دست دشمنان نظام اسلامی قرار گرفتند.

این افراد دشمنان را در رسیدن به اهداف شومشان همراهی کردند. فتنه گران امروز زندگی خفتی باری دارند. آن‌ها نه روی ماندن در کشور را دارند و نه جایی نیز در خارج از کشور دارند. ملت ایران اسلامی در نهم دی سال گذشته پاسخ کوبنده‌ای به فتنه گران دادند. فتنه گران و عناصر ضد انقلاب همه آرزو‌های خود را با خلق حماسه نهم دی ملت ایران به گور بردند.
نگاهی به زندگینامه آیت الله طبرسی///
تدابیر علمانه مقام معظم رهبری همراه با بصیرت ملت ایران چشم فتنه را کور کرد. خلق حماسه نهم دی ماه سال گذشته را مدیون روشنگری‌های مقام معظم رهبری بود. ولی امر مسلمین جهان با بیانات نافذ خود را سخنرانی‌های متعدد اجازه هیچ تحرکی را به فتنه گران ندادند. این روز همواره در ایران اسلامی مورد توجه قرار گیرد تا بصیرت ملت ایران تا ابد الگویی باشد...»

اهمیت و تفسیر اقتصاد مقاومتی از نگاه آیت الله طبرسی
آیت الله طبرسی در خطبه‌های نماز جمعه خود در تاریخ ۹ اسفندماه ۱۳۹۲ با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید داشتند و لزوم نگاه فراگیر و همت جهادی و ملی در اجرای آن اظهار داشت: لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی، بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود، استفاده از دیدگاه نخبگان و توجه بیشتر به تولیدات داخلی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به طرح و اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید و حساسیت ویژه‌ای دارند. تنها راه مقابله با تحریم‌ها و دسایس سازمان یافته دشمنان، مقاومت اقتصادی و توجه به افزایش تولیدات داخلی است. اقتصاد مقاومتی نردبانی برای رسیدن به چشم انداز توسعه اقتصادی کشور است. مقاومتی راهکاری برای بی اثر کردن تحریم‌های دشمنان است.

مسأله اقتصاد یکی از مهمترین عناصر استقلال سیاسی کشورهاست. تقویت زیرساخت‌های اساسی اقتصاد و حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی داخلی یکی از اقداماتی است که با نهادینه شدن اقتصاد مقاومتی ایجاد می‌شود. استفاده از تولیدات دانش بنیان برای تأمین کالا‌های مصرفی و افزایش میزان صادرات بر اساس توانمندی‌های تولیدی کشور را گام مهمی در رسیدن به منویات رهبر معظم انقلاب است و باید فرهنگ استفاده از تولید داخل در همه جا ترویج شود.
نگاهی به زندگینامه آیت الله طبرسی///
سرانجام این عالم مجاهد و پارسا پس از سال ها خدمت صادقانه به انقلاب، نظام اسلامی و مردم نوزدهم بهمن ما سال 1398 پس از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت و پس از تشییع باشکوه در قم و ساری در ملامجد الدین ساری به خاک سپرده شد./950/
ارسال نظرات