۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
کد خبر: ۶۷۴۲۶۱

چه عواملی بنیان خانواده را متزلزل می‌کند؟

چه عواملی بنیان خانواده را متزلزل می‌کند؟
معصومه ظهیری گفت: عوامل متعددی، بنیان خانواده را متزلزل می‌کند که اگر آگاهانه این عوامل را بشناسیم و با آن به درستی مواجه شویم، می‌توانیم خانواده‌ای پایدار داشته باشیم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، معصومه ظهیری، با اشاره به اهمیت صیانت از خانواده در تعالی و رشد جامعه گفت: ازدواج، موجب تشکیل مهم‌ترین کانون اجتماعی یعنی خانواده می‌شود. خانواده دارای جایگاه مهمی در اجتماع و به ویژه آموزه‌های دینی است.

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران افزود: سلامت خانواده، تضمیمن کننده سعادت و تعالی هر جامعه‌ای است و نباید در هیچ شرایطی، اهمیت این بنیان را نادیده بگیریم.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از آسیب‌های نوپدید، سلامت خانواده را تهدید و عوامل متعددی، بنیان خانواده را متزلزل می‌کند که اگر به هنگام و آگاهانه این عوامل را بشناسیم و با آن به درستی مواجه شویم، می‌توانیم خانواده‌ای سالم، بانشاط وپایدار داشته باشیم.

ظهیری بیان کرد: باید از حریم خانواده در برابر طوفان‌های سهمگین، صیانت کنیم، امروز فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی‌های مدرن، همان اندازه که زندگی را آسان کرده است، اگر به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند همچون گردابی، خانواده‌ها را از هم فروپاشد.

وی خاطرنشان کرد: ما برای تشکیل خانواده، باید به وجود پیش‌نیاز‌هایی توجه داشته باشیم که آموزش مهارت‌های زندگی یکی از مهم‌ترین این پیش‌نیازهاست.

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران گفت: آموزش‌های قبل و حین ازدواج، همسرداری و تربیت فرزند بر پایه آموزه‌های دینی و اخلاقی و تبیین سبک زندگی ایرانی و اسلامی لازمه حفظ خانواده است و موجب تحکیم خانواده می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر برای آسیب‌هایی که متوجه خانواده است، راهکاری نیندیشیم، جایگاه و بنیان خانواده تضعیف می‌شود و آمار طلاق در جامعه افزایش پیدا می‌کند، کما این که طلاق نیز مشکلات و آسیب‌های دیگری را برای زوجین و فرزندان به همراه دارد.

ظهیری خاطرنشان کرد: خداوند در سوره فرقان از زوج و همسر به نور چشم تعبیر می‌کند و تاکید دارد که باید همچون نور چشم از آن صیانت و مراقبت کرد.

وی بیان کرد: آموزش و فرهنگ‌سازی رکن مهمی در صیانت از خانواده است و مهارت‌آموزی به زوجین می‌تواند آرامش و سلامت را به خانواده بیاورد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همچنین برای مقابله با آسیب‌ها، راهکاری علمی تعریف کرد، قطعا در این حوزه نیاز به کار‌های پژوهشی جدید است تا بتوان نیاز‌های روز جامعه را برای حل معضلات و مشکلات خانواده پاسخ داد.

وی اظهار کرد: خانواده پایدار یک سرمایه ارزشمند در جامعه است و باید مراکز علمی و پژوهشی و تحقیقاتی و آموزشی بر روی عوامل مهم در شکل گیری خانواده پایدار و صیانت از خانواده کار کنند.

ظهیری گفت:نشاط خانواده نیز عنصری مهم در پایداری آن است، باید فضا‌هایی ایجاد کرد که خانواده‌ها در کنار یکدیکر بتوانند از فضای نشاط و سلامت برخوردار باشند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه نیز باید جدی‌تر از قبل به مساله خانواده ورود پیدا کنند و در قالب طرح‌های پزوهشی و راهبردی مسائل مربوط به تربیت و سبک زندگی اسلامی و ایرانی را مورد توجه قرار دهند.

معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: توجه به خانواده فقط مختص یک روز در طول سال به نام روز خانواده نیست و باید نگرشی ویژه به نجات خانواده از بن‌بست‌ها و گرداب‌ها و تهدیدات داشت.

وی بیان کرد: اگر به موقع در شناسایی آسیب‌ها موفق شویم، می‌توان از متلاشی شدن خانواده جلوگیری کنیم و قبل از اینکه دیر شود، با اقدامات اساسی و راهبردی، زندگی مشترک را حفظ کنیم، اختلاف نظر در زندگی، نمی‌تواند در جدایی تاثیرگذار باشد، آن‌چه زندگی را به بحران می‌کشاند بی‌تفاوتی زوجین نسبت به حل مشکلات است.

ظهیری تصریح کرد: گذشت، کم‌کردن توقع، اهمیت دادن به همسر، تلاش برای خوشبختی یکدیگر، تعامل، صمیمت، حفظ حریم‌ها، احترام متقابل و ایجاد معنویت در زندگی همه از شاخصه‌های مهم در خانواده پایدار است که ریشه در آموزه‌های دینی نیز دارد.

ارسال نظرات