۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۶۷۴۳۵۸
آیت الله خاتمی در گفت‌وگو با رسا:

به برکت رهبری هوشیار و ملتی وفادار اجازه شیطنت به مستکبران نخواهیم داد

به برکت رهبری هوشیار و ملتی وفادار اجازه شیطنت به مستکبران نخواهیم داد
عضو فقهای شورای نگهبان در تبیین فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه نفی مذاکره با آمریکا، گفت: مبانی نفی مذاکره بسیار روشن و خردورزانه است.

آیت الله سید احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در تبیین فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه نفی مذاکره با آمریکا گفت: نفی مذاکره با آمریکای مستکبر راهی است که امام راحل عظیم الشأن بیش از 40 سال پیش به روی انقلاب بزرگ اسلامی گشود.

امام خمینی(ره) با بغض و نفرت نسبت به آمریکا از دنیا رفتند

وی با بیان اینکه موضع آشتی ناپذیر امام خمینی(ره) با آمریکا را همگان می دانند، ادامه داد: آنها که در جریان انقلاب بودند و آنها که نبودند این خاطره را به یاد بیاورند که امام راحل فرمودند «هیچکس حق مذاکره با آمریکا را ندارد و اگر مسؤولی برای مذاکره اقدام کند ولو در هواپیما و در هوا باشد، او را عزل خواهم کرد»؛ این موضوع به اندازه ای در کلام امام(ره) قاطع بود تا جایی که نزدیکان برخی از شخصیت ها گفته اند که برخی از بزرگان به امام(ره) نامه نوشتند که «خودتان مسأله آمریکا را حل کنید»، اما ایشان به آن نامه پاسخ ندادند؛ ما از این رفتار حضرت امام(ره) این استنباط را می توانیم داشته باشیم که ایشان با بغض و نفرت آمریکا از دنیا رفتند.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: حال این سؤال را مطرح می کنیم که آیا نفرت امام(ره) از آمریکا یک نفرت عاطفی، احساسی و زودگذر بود؟ یا یک نفرت مبنایی و خردورزانه محسوب می شد؟ اعتقاد ما این است که این نفرت، یک موضع مبنایی و خردورزانه بود، آن هم موضعی که از متن آیات قرآن و سیره نبوی گرفته شده است.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آیات سوره مبارکه کافرون، آیات 72 و 73 سوره مبارکه اسراء و آیه شریفه «وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: امروز «واجتنبوا الطاغوت» مصداق بارز نفی مذاکره با آمریکا است، زیرا در حال حاضر آمریکا خوی استکباری دارد و این موضع، یعنی نفی مذاکره با آمریکای مستکبر، موضع امام(ره) است و مبنایش نیز همان است که فرمودند «آمریکا شیطان بزرگ است».

وی افزود: سؤال ما از کسانی که اشتیاق مذاکره دارند این است که آیا آمریکا در این 42 سال شیطانی کوچک تر شده یا به شیطانی بزرگتر تبدیل شده است؟ تحلیل بنده اینچنین است که آمریکا 42 برابر شیطان بزرگ تر شده است، گرچه به موازات آن سلطه و هیمنه اش شکسته شده است.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: آن روز که امام(ره) فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است، خبری از جنایات آمریکا در یمن، توطئه تکفیری ها و حمایت آمریکا و اذنابش از آنها و جنایات و دخالت های مستقیم آمریکا در کشورهای اسلامی نبود؛ آن روزی که امام  خمینی(ره) فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است، رییس جمهور آمریکا نمی آمد سران کشورهای اسلامی را غارت کرده و بعد از آن به کشورش برود و بگوید عربستان گاو شیرده است.

مبانی نفی مذاکره بسیار روشن و خردورزانه است

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه مبانی نفی مذاکره بسیار روشن و خردورزانه است، ادامه داد: امروز رهبر معظم انقلاب پای خودشان را جای پای امام گذاشته اند و با همان مبنایی که امام راحل داشتند، مسیر را دنبال می کند و پرونده آمریکا آنچنان که در زمان امام(ره)، فقط به دست امام(ره) بود، امروز نیز پرونده آمریکا فقط به دست ولی فقیه است و طبق قانون اساسی این یک سیاست کلان محسوب می شود و باید دانست که سیاست های کلان نظام اسلامی فقط و فقط از اختیارات ولی فقیه است.

وی با اشاره به اینکه سیاست های آمریکا تغییر ناپذیر است، ابراز داشت: آنچه در این مورد جای تعجب دارد این است که کسانی 42 سال جنایات و خوی استکباری آمریکا را دیده اند ولی همچنان با تغییر مهره ها فریب می خورند؛ این مثل آفتاب روشن است که پشت صحنه سیاست های آمریکا نه دموکرات ها و نه جمهوری خواهان، بلکه صهیونیست ها هستند؛ پشت صحنه مدیریت آمریکا صهیونیست ها هستند و گاه عروسک دموکرات و گاه عروسک جمهوری خواه را روی کار می آورند.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: سخن حق همان است که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ اولاً برای ما مهم برگشتن و برنگشتن آمریکا به برجام نیست، بلکه مسأله مهم رفع تحریم های ظالمانه است؛ رهبری فرمودند حتی اگر آمریکا بدون رفع تحریم ها به برجام برگردد چه بسا مضر هم باشد؛ سخن این است که اگر آمریکایی ها به تعهداتشان در عمل وفادار باشد و ما باید آن را راستی آزمایی کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اضافه کرد: ما باید رفتار آمریکا را راستای آزمایی کنیم تا ببینیم اگر رفتار کنونی اش مثل رفتاری است که تا کنون داشته و به حرف هایش عمل نمی کند، ما نیز مسیر خودمان را ادامه دهیم و اگر به حرف هایش پایبند بود ما نیز در این صورت رفتار خود را عوض کنیم.

وی افزود: امروز تحریم کنندگان و تحریم گران باید از موضع شیطنت آمیز خود عقب نشینی کرده تا شاهد موضع عادلانه موضع جمهوری اسلامی باشند؛ مؤمن به تعبیر روایات زیرک است و از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود، اما ما در این 4 دهه گذته بارها از سوی این دولت مستکبر گزیده شدیم و به یاری خداوند با رهبر هوشیار و ملت وفاداری که داریم دیگر اجازه شیطنت به مستکبران نخواهیم داد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: دهه فجر امسال ویژه است و یقین دارم اگر این ویروس منحوس نبود به یاری خداوند شکوه چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی نیز کمتر از اولین سالگرد آن نبود.

ضرورت حضور جدی در دفاع از انقلاب اسلامی در فضای مجازی

وی تأکید کرد: بحمدالله امت وفاداری داریم و این امت وفادار پای انقلاب خود ایستاده اند، اما امسال بخاطر شیوع ویروس منحوس کرونا از راهپیمایی با شکوه 22 بهمن محروم هستیم، لکن پیشنهاد می کنم کسانی که دستی در فضای مجازی دارند از راهپیمایی در فضای مجازی غافل نشوند و حضور جدی در دفاع از انقلاب اسلامی در فضای مجازی با جملات کوتاه و بلند داشته باشند و حداقل تیتر سخنان خود در این فضا را «22 بهمن مبارک باد» یا «پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد» قرار دهند.

آیت الله خاتمی افزود: بحمدالله می بینم در عرصه فضای مجازی متدینان و باورمداران انقلاب هم در صحنه هستند و این عزیزانی که انقلاب اسلامی را باور دارند با روشنگری و تبیین در فضای مجازی دین خود را به انقلاب اسلامی ادا کنند و بگویند 57 سال سیاه بر این کشور گذشت، 57 سالی که دین ستیزی، استقلال ستیزی، آزادی ستیزی و عفت ستیزی و استبداد حرف اول را می زد به برکت پیروزی انقلاب از بین رفت و به صورت مقایسه ای برکات انقلاب اسلامی را بیان کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه امروز متدینان و باورمداران انقلاب اسلامی باید ابتدا بصیرت یافته و سپس در عرصه های مختلف بصیرت افزایی کنند، گفت: یافتن بصیرت به این معنا است که بدانند امروز دشمن اصلی ما دنیای استکبار است، از این جهت نقشه هایش را برملا کرده و بگویند دشمن ناامیدی و ذلت ملت بزرگ ایران را می خواهد و قصد دارد مردم را از ولایت جدا کرده و با فشارهای گوناگون خود آنها را از انقلاب جدا کند؛ همچنین بگویند صراط مستقیم صراط دین، ولایت و همان مسیری است که انقلاب بزرگ اسلامی با سرمایه خون پاک شهیدان به روی ما گشوده است و ان شاءالله تداوم بخش آرمان های بلند امام راحل عظیم الشأن و شهیدان باشیم./841/ت301/ب1

ارسال نظرات