۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۶۷۴۳۶۳

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
خراسان رضوی - آغاز زندگی مشترک ۸۸۸ زوج جوان زیر سایه امام رئوف و حضور طلاب جامعه المصطفی از ۹ ملیت مختلف در حرم مطهر رضوی از جمله خبر‌های کوتاه آستان قدس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همزمان با ایام‌الله دهه فجر، 90 نفر از بانوان طلاب جامعه المصطفی اراک از 9 ملیت مختلف به میزبانی مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی حضور یافتند.

حجت‌الاسلام عبدالحمید واعظ شهیدی، سخنران و خطیب حرم مطهر رضوی به تبیین موضوع «بصیرت و مسئولیت در حکومت اسلامی» پرداخت و گفت: حکما و فلاسفه در تعریف انسان از این تعبیر یاد می‌کنند که انسان حیوانی متعهد و مسئول است.

وی افزود: در وجود انسان هم جنبه حیوانی و هم جنبه ملکوتی، روحانی و آسمانی وجود دارد، انسان بین برزخ مَلَک و حیوان قرار دارد و عظمت و اعتبار انسان به این است که با عقل و درک الهی بر هوای نفسانی خود غلبه کرده و آن را تحت کنترل خود در آورد و در مسیر بندگی و طاعت خداوند قرار دهد.

این سخنران با بیان اینکه خداوند علاوه بر جنبه روحانی مسئولیت‌پذیری را نیز به انسان عرضه داشته است، گفت: انسان در قبال خود، ذات پروردگار و همچنین سایر موجودات تعهد و مسئولیت دارد و اینگونه نیست که بدون هیچ مسئولیت و تعهدی پا به این دنیا گذاشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در قرآن کریم نیز به موضوع مسئولیت پذیری انسان اشاره و بر این نکته تاکید شده است که همواره در مقابل لغزش‌ها از خود مراقبت کنید و حق ندارید به خود خدشه و جراحتی وارد کنید.

حجت‌الاسلام واعظ شهیدی همچنین یادگیری و تعلیم و تربیت را از مسئولیت‌هایی دانست که بر عهده انسان است و باید همواره در حال تعلیم و تعلم باشد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم به رسم یادبود هدایای فرهنگی به این گروه از طلاب که از کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، ماداگاسکار و.... حضور یافته بودند اهدا شد

آغاز زندگی مشترک 888 زوج جوان زیر سایه امام رئوف

به مناسبت ایام ولادت فاطمه زهرا(س)، آیین نمادین جشن ازدواج با حضور ۱۰۰ زوج جوان مشهدی به نمایندگی از 888 زوج از سراسر کشور صبح امروز با حضور تولیت آستان قدس رضوی در تالار قدس بارگاه منور حضرت رضا(ع) برگزار شد.

محمدحسین استادآقا مدیر عامل بنیاد کرامت رضوی در این مراسم ضمن تبریک ایام الله دهه فجر و عرض شادباش به زوجین گفت: به منظور حمایت از زوج‌های جوان، طی سال اخیر به ۴ هزار زوج در سراسر کشور ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات خرید جهیزیه اعطا شده است.

استادآقا ادامه داد: همچنین همه زوجین به مدت ۳ سال از خدمات آموزشی طرح «زندگی به سبک رضوی» مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی بهره مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه طی سال جاری ۵ هزار زوج در سراسر کشور تحت پوشش طرح «زندگی به سبک رضوی» قرار گرفته اند، اضافه کرد: طرح «زندگی به سبک رضوی»، تاکنون در مجموع برای ۳۰ هزار زوج در سراسر کشور اجرا شده است و به همت کارشناسان امور خانواده آستان قدس، طبق آمار درصد قابل توجهی از مشکلات و آسیب های خانوادگی کاهش پیدا کرده است.

به گفته این مقام مسئول، هدایایی به یمن آغاز زندگی مشترک این نوعروسان در جوار حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده تا توفیق در مسیر زندگی نصیب آنها شود.

وی اظهار کرد: امسال با وجود محدویت های تشرف به حرم مطهر رضوی، اقدامات متعدد دیگری از سوی آستان قدس رضوی در سراسر کشور به اجرا در آمده و بسیاری از زوجین جوان از نعمات و برکات این مجموعه نورانی بهره مند شده اند.

سناد تصویری انقلاب اسلامی در خراسان رونمایی می شود

واحد مطالعات انقلاب اسلامی مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در سال 1391 با هدف تجمیع و ساماندهی موضوعی و پژوهشی اسناد و منابع انقلاب اسلامی در مشهد راه اندازی شد.

این واحد با ساماندهی بیش از 30 هزار سند مکتوب و 8 هزار سند دیجیتال، 2500 قطعه عکس، 200ساعت سخنرانی رجال و بزرگان انقلاب، 2200ساعت مصاحبه با فعالان انقلابی و شاهدان و نیز 200دقیقه از حوادث روزهای انقلاب مشهد، زمینه مناسبی برای بازسازی و احیای هویت انقلابی شهر مشهد و خراسان فراهم آورده است.

لازم به ذکر است در این مراسم که روز سه‎شنبه 21 بهمن ساعت 9 صبح در محل تالار شیخ بهایی بنیاد پژوهش های اسلامی برگزار خواهد شد، استاد علیجان سکندری؛ پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی پیرامون جایگاه مشهد در انقلاب اسلامی ایران به ایراد سخن خواهد پرداخت.

گفتنی است در این برنامه فرهنگی از «خدمات امانت الکترونیک کتابخانه دیجیتال» کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز رونمایی خواهد شد.

برگزاری شش مرحله آزمون الکترونیکی ویژه طرح حافظون رضوی

حجت الاسلام سیدمسعود میریان، مدیرمرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی گفت: آزمون های الکترونیکی طرح حافظون رضوی ویژه اساتید و فراگیران باتوجه به شیوع وفراگیری ویروس کرونا به صورت الکترونیکی و مجازی این طرح در حال برگزاری است..

وی افزود: باتوجه به اینکه معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد اسلامی درنظر دارد در اسفندماه سال جاری آزمون های سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم را در سراسر کشور بصورت الکترونیکی برگزار نماید به همین منظور موسسه بیت الحفاظ نرجس(س) به عنوان دبیرخانه طرح حافظون رضوی با همکاری موثر مرکز قرآن کریم، برای آشنایی هرچه بیشتر اساتید و فراگیران طرح با این نوع روش، آزمون های خود را شبیه سازی شده به سبک آزمون‌های معاونت قرآن وعترت وزارت ارشاد اسلامی برگزار می‌کند.

حجت الاسلام میریان ادامه داد: سوالات آزمون ها توسط اساتید حفظ کل قرآن کریم این دبیرخانه طراحی و در دو مرحله بازنگری و بازنویسی خواهد شد و در نهایت در سامانه آزمون آزمایشی بارگذاری خواهد شد.

وی تصریح کرد: آزمون های طرح حافظون رضوی در شش مرحله برگزار می‌گردد که اولین، دومین و سومین دوره، پنج جزء اول، پنج جزء دوم و پنج جزء سوم ازاین آزمون پنجشنبه 2 و 9 و 16 بهمن ماه با حضور افراد حاضر در طرح برگزار شد که از این میان 96 درصد افراد حاضر در آزمون توانستند در زمان تعریف شده آزمون را بطورکامل پاسخ داده و پاسخنامه خود را ارسال نمایند.

حجت الاسلام میریان تسلط اساتید طرح حافظون رضوی بر آموزش قرآن کریم به فراگیران را از اهداف مهم این طرح برشمرد و افزود: لازمه نخبه پروری در حوزه علوم قرآنی با بکارگیری اساتید برجسته در این حوزه مهیا می‌شود که باید بستر آن با آموزش تخصصی و برنامه ریزی شده بصورت منظم پیگیری و انجام پذیرد.

در انتها لازم به توضیح است: آزمون حفظ پنج جزء چهارم، پنجم و ششم قرآن کریم طرح حافظون رضوی نیز به ترتیب در تاریخ های پنجشنبه 23 و 30 بهمن ماه و 7 اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد./864/ت304/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات