۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۶۷۴۵۴۹
آیت الله حسینی بوشهری:

آیت الله مصباح یزدی عالمانه از ولایت فقیه دفاع می کرد

آیت الله مصباح یزدی عالمانه از ولایت فقیه دفاع می کرد
رییس جامعه مدرسین با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی شخصیت ماندگار تاریخ ما هستند، گفت: آیت الله مصباح یزدی عالمانه از ولایت فقیه دفاع می کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم امشب در مراسم گرامیداشت چهلمین روز ارتحال آیت الله مصباح یزدی که از سوی دفتر مقام معظم رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و سایر نهادهای حوزوی در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، ایشان را حکیمی مجاهد، فقیهی بصیر و از پیشگامان نهضت اسلامی دانست و گفت: این عالم ربانی، فقیهی عالم و عامل بودند و پای پر استقامتی در راه حق داشتند.

وی با بیان اینکه انسان در نظام خلقت دارای جایگاه بلند و رفیعی است، گفت: از دیدگاه قرآن کریم انسان «خلیفة الله» روی زمین است؛ خداوند در وجود انسان یک سری استعدادهایی عطا کرده است که انسان باید سعی کند تا آنها را شکوفا کند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه انسان دارای اراده و اختیار است، عنوان کرد: انسان همچنین دارای یک سری غریزه ها است که تحت مدیریت قوه اراده و اختیار قرار دارد؛ خداوند قدرت تشخیص نسبت به امور خوب و بد را به وسیله عقل به انسان ها داده است.

رییس جامه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه پیروی از عقل انسان را از خسران دنیوی و اخروی نجات می بخشد، ابراز داشت: یکی از راه های غلبه بر غریزه ها و شهوات پیروی از عقل است؛ راه دیگر نجات از خسران دنیوی و اخروی توجه به فرامین انبیا و اوصیای الهی است، از این جهت پیامبر اکرم(ص) قرآن و عترت را برای امت خودشان به یادگار گذاشتند تا انسان ها با تمسک به آنها از مسیر حق منحرف نشوند.

وی با اشاره به اینکه عقل، انبیا و اوصیای الهی و علمای راستین دین عوامل نجات انسان ها از خسران دنیوی و اخروی هستند، جایگاه و منزلت والای علمای دین در آینه روایات را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی نورانی می فرماید «گرامی ترین انسان ها بعد از انبیای الهی، علمای دین هستند»؛ این نشانگر جایگاه با عظمت علمای دین است.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه قبل و بعد از پیروزی انقلاب به صورت خستگی ناپذیر در عرصه های مختلف حضور مؤثر داشتند، گفت: ایشان در عرصه هایی همچون مبارزه با دستگاه جبار طاغوت مجاهدت های فراوانی داشتند که از این میان می توان به انتشار نشریه «انتقام» در دوران رژیم ستمشاهی اشاره کرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه سابقه مبارزاتی آیت الله مصباح یزدی را مورد اشاره قرار داد و با انتقاد از کسانی که این سوابق درخشان را نادیده می گیرند، تصریح کرد: برخی می گویند ما از سوابق مبارزاتی علامه مصباح اطلاع نداریم؛ اطلاع نداشتن شما به جای خود، اما همه می دانند که این شخصیت در عرصه همراهی با امام راحل و مبارزه با طاغوت همچون خورشید و ماه می درخشد.

وی اضافه کرد: ایشان بعد از انقلاب نیز مبارزه ایدئولوژیک در برابر دیدگاه های مارکسیستی را آغاز و در برابر انحراف های آنها چهره اسلام ناب و زلال را برای مردم ترسیم کرد.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز کرد: همچنین در دورانی که لیبرال ها، سکولارها و غرب گرایان به صحنه آمدند و در عمل با احکام نورانی اسلام مخالفت کردند، این انسان شجاع، زمان شناس، اسلام شناس و فدایی اسلام به صحنه آمد و همه زخم زبان ها را به جان خرید و همچون کوهی استوار در صحنه ماند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی در رابطه با حوزه علمیه دغدغه مند بود، عنوان کرد: ایشان اعتقاد داشتند امروز طلاب و فضلا و اساتید باید به علومی مسلط باشند که با زبان روز و مخاطب روز سخن بگویند، از این رو تأکید می کرد طلاب باید علاوه بر فقه و اصول، فلسفه، تفسیر و حکمت و اخلاق، علومی همچون شیمی و فیزیک را هم بدانند و با زبان خارجی هم آشنایی داشته باشند تا به خوبی بتوانند آرای غربی را نقد کنند.

وی تأکید آیت الله مصباح یزدی بر لزوم اولویت شناسی در امور مختلف را مورد توجه قرار داد و ضمن اشاره به بیان قوی و قلم شیوای ایشان، اضافه کرد: امروز فرزندان صالح ایشان و مؤسسه امام خمینی(ره) باید راه ایشان را ادامه داده و آثار چاپ نشده این عالم بزرگ را منتشر کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی شخصیت ماندگار تاریخ ما هستند، گفت: ایشان شخصیتی بسیار ساده زیست، زاهد، اخلاق مدار، عاطفی، متواضع، خستگی ناپذیر و علاقه مند به ایجاد ارتباط با نسل جوان به ویژه دانشجویان بودند.

وی با تأکید بر ضرورت قدردانی طلاب از حوزه، علمای بزرگ و نظام اسلامی ابراز کرد: آیت الله مصباح یزدی از ولایت و راه و مکتب امامین انقلاب عالمانه دفاع کردند.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین از حضور متفاوت ملت ایران در راهپیمایی 22 بهمن تقدیر کرد و گفت: شما مردم ولایتمدار با تغییر شیوه حضور در صحنه، دشمنان را ناامید و دوستان را امیدوار ساختید./841/پ202/ب1

ارسال نظرات