۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۶۷۴۳۷۷
قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی:

علامه مصباح از تبدیل فرهنگ ما به فرهنگ منحط غرب در دوره اصلاحات جلوگیری کرد

علامه مصباح از تبدیل فرهنگ ما به فرهنگ منحط غرب در دوره اصلاحات جلوگیری کرد
آیت‌الله رجبی گفت: هنر معجزه‌ آسای علامه مصباح یزدی این بود که توانست در دو سطح نخبگانی و مردمی، در یک راستا گفتمان سازی کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمود رجبی قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در همایش مجازی پاسداشت و تکریم حکیم و فقیه مجاهد علامه مصباح یزدی که به همت ستاد فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه مسئله گفتمان سازی یک مسئله مهم در دوران معاصر است، گفت: پس از انقلاب اسلامی دشمنان برای مقابله با نظام اسلامی از عنصر گفتمان‌سازی استفاده کرده و به شکل های مختلف برای آسیب زدن به فرهنگ دینی از این عنصر استفاده کردند.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه برای مقابله به مثل با دشمن باید گفتمانی در برابر گفتمان نظام سلطه وجود داشته باشد، عنوان کرد: جلوگیری از تبدیل فرهنگ جامعه به فرهنگ منحط غربی در دوران اصلاحات از مهم‌ترین اقدامات آیت‌الله مصباح یزدی بود.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نقش بی‌بدیل الله مصباح یزدی در گفتمان‌سازی منفی در برابر دشمنان اشاره کرد و اظهار داشت: علامه مصباح یزدی با تبیین اسلام ناب محمدی، به مقابله با مفاهیم سوسیالیستی رفت.

وی افزود: در دوران اصلاحات که دستگاه گفتمان‌سازی لیبرال با پشتیبانی خارجی و داخلی به میدان آمده بود و رهبر معظم انقلاب از شبیخون فرهنگی سخن به میان می آورد، علامه مصباح یک تنه به میدان آمد و جلوی آموزه‌های لیبرالیستی مثل آزادی، دموکراسی و حقوق بشر غربی ایستاد.

آیت الله رجبی با بیان اینکه علامه مصباح یزدی در عرصه گفتمان‌سازی نخبگانی طرحی بسیار جامع و نظام مند را پیاده کردند، ابراز کرد: علامه مصباح یزدی همان مفاهیم دینی را که در نهاد جامعه وجود داشت و دشمن به دنبال ایجاد شک و شبهه در آنها بود، در یک دستگاه مفهومی منسجم و روزآمد به جامعه نخبگانی عرضه کرد و از این طریق جامعه نخبگانی را پشتیبان دستگاه مفهومی خود قرار داد.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه علامه مصباح یزدی در فقه، فلسفه، تفسیر، کلام و سایر علوم اسلامی در قله قرار داشت و شخصیت ممتازی بود، گفت: علامه مصباح یزدی با تسلط کامل به دستگاه مفهومی علوم جدید، توانست دیدگاه اسلامی را در این خصوص، مطرح کند.

وی عنوان کرد: در شرایطی که تئوریسین های غربی اعلام می‌کردند که با استحاله فرهنگی خیالشان از جامعه ایرانی راحت شده است، با تلاش‌های علامه مصباح مردم به کسی رأی دادند که در حال بیان گفتمان انقلاب اسلامی بود.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه علامه مصباح نه تنها در میان جامعه نخبگانی بلکه در میان توده مردم نیز گفتمان‌سازی کرد، اظهار داشت: کار معجزه‌آسای علامه مصباح یزدی این بود که توانست در هر دو سطح در یک راستا گفتمان سازی کند.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفتمان سازی در میان نخبگان را نیازمند مرجعیت علمی روشمندی و نظام مندی دانست و افزود: آثاری که از علامه مصباح باقی مانده، همگی آموزه های دینی و وحیانی را با این ویژگی ها، ارائه می دهند.

وی ادامه داد: گفتمان سازی نخبگانی علامه مصباح یزدی، نخبگان را در برابر ناتوی فرهنگی واکسینه کرد و علاوه بر آن، به خارج از مرزهای کشور نیز سرایت پیدا کرد.

آیت الله رجبی با بیان اینکه آثار علامه مصباح یزدی در کشورهای مختلف مانند کانادا، هلند و غیره توسط شاگردان ایشان به عنوان یک گفتمان مطرح شده است، گفت: آثار علامه مصباح در برخی از دانشگاه‌ها به عنوان متن درسی تدریس می شود.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به موفقیت طرح ولایت، عنوان کرد: طرح ولایت نظام تفکر دینی را در قشر وسیعی از جامعه تغذیه کرده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از نخبگانی که در این طرح شرکت کرده‌اند، معترفند که تاکنون با چنین برنامه مفهومی مواجه نشده بودند؛ این نخبگان همان کسانی هستند که آماج حملات مستقیم دشمنان هستند.

آیت الله رجبی با بیان اینکه علامه مصباح در بحث گفتمان‌سازی معتقد به انجام وظیفه الهی بودند، ابراز کرد: علاوه بر انجام وظیفه الهی، علامه مصباح یزدی اعتقاد داشتند که این کار باید به صورت کارشناسی و پس از کسب اطلاعات، بررسی و تامل کافی صورت پذیرد.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه وقتی علامه مصباح وارد عرصه ای می شدند، هیچگاه در آن میدان عقب نشینی نمی کردند، گفت: آیت‌الله مصباح همواره در راه انجام وظیفه از اهل بیت(ع) استمداد می کردند و می گفتند اهل بیت(ع) نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی از ما دلسوز تر هستند./1350/پ202/ب1

ارسال نظرات