۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۶۷۴۶۵۴
دین و زیست مجازی (۳)؛

ضرورت ایجاد شبکه ملی اطلاعات

ضرورت ایجاد شبکه ملی اطلاعات
حجت‌الاسلام برنجکار گفت: شبکه ملی نیاز اساسی امروز جامعه ما است حتی اگر تحریم هم نبودیم و با جنگ فرهنگی، اقتصادی و... روبه رو نبودیم باز هم به این فضا نیاز بود.

حجت الاسلام رضا برنجکار رئیس مرکز تخصصی معارف اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا با اشاره به اهمیت زیست مومنانه در فضای مجازی گفت: بحثی در اخلاق تحت عنوان اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی و سیاست داریم، ماکیاولی معتقد است اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی و سیاسی متفاوت است. اما بر اساس مبانی اسلامی این حرف درست نیست ما اخلاق را مطلق می‌دانیم و نسبی؛ اینجور نیست که در جامعه دروغ بگوییم و در خانواده راست بگوییم، بحث اهم و مهم هم ربطی به فضای حقیقی و جامعه ندارد.

وی افزود: زیست مومنانه در فضای حقیقی و مجازی فرقی با هم ندارد. تهمت و غیبت در فضای حقیقی و مجازی یکسان است در هر دو فضا جایز نیست، به تعبیر قرآن: إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا  نمی‌توانیم از روی حدس و گمان و شنیده ها آن را بازنشر دهیم متاسفانه بارها مشاهده نموده ایم افرادی که در زندگی حقیقی اصول را رعایت می‌کنند اما در فضای مجازی پایبند به اصول نبوده و رعایت نمی کنند. تهمت زدن در هر فضایی حرام است و نگاه دین به این قضیه نسبی نیست، زیست مومنانه دقیقاً همان زیست در فضای حقیقی است و ما موظف به رعایت آن هستیم.

استاد تمام دانشگاه تهران گفت: در کشورهایی که در معرض رقابت اند و دشمنان خارجی دارند مثل کشور ایران،  باید یک شبکه ملی و غیر وابسته به خارج داشته باشند، شبکه ملی نیاز اساسی امروز جامعه است حتی اگر تحریم هم نبودیم و با جنگ فرهنگی، اقتصادی و... روبه رو نبودیم باز هم به این فضا نیاز بود.

وی افزود: ضرورت ایجاد فضای ملی دوچندان است متاسفانه در ایران افراد به خصوص مسئولین و بعضی جناح ها اصلاً منافع ملی را مد نظر نمی گیرند تنها منافع شخصی برایشان اهمیت دارد مثلا چون تلگرام در انتخابات به نفع آنها بوده پس از آن حمایت می‌کنند.

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: همه جای دنیا جناح و رقابت وجود دارد اما بر علیه منافع ملی خود حرکت نمی کنند. مسئولینی که نگاهشان به غرب است، حداقل از بایدن و ترامپ آمریکایی یاد بگیرند و منافع ملی را رعایت کنند، مگر آنها از خصومت در مقابل ایران دست کشیدند؟

وی ابراز داشت: خوشبختانه از زمان روی کار آمدن رئیس جدید قوه قضاییه ما شاهد رویکرد عملی و مثبتی در برخورد با سودجویان و افراد خاطی شاهد بودیم اما از جناب حجت السلام والمسلمین رئیسی خواستاریم در بحث منافع ملی و آسیب هایی که به این حوزه می زنند برخورد جدی کنند و خط قرمز در این زمینه نداشته باشند.

ارسال نظرات