۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۷۴۷۸۱
در نشست گفتمان توحید مطرح شد؛

تعاملات و رفتارها، نتیجه بسط اندیشه‌ها

تعاملات و رفتارها، نتیجه بسط اندیشه‌ها
حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه گفت: پدیدار انسانی یعنی هر آنچه در فکر انسان می‌گذرد در کنش او آمده و کنش در ساحت تعامل، به جامعه تبدیل می‌شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مرکز گفتمان توحید پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی نشستی با موضوع توحید برگزار کرد و حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه از اساتید برجسته حوزه علمیه قم سخنران اصلی این نشست بود.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه خطاب به مرکز گفتمان توحید ابراز کرد: بحمدلله كاري را که شما شروع کرده ‌ايد يكي از آرزوهاي ما بوده است؛ بنده انجام اين قبیل كارها را جزءكارهاي اساسي انقلاب می‌‌دانم؛ چون جزء بحث‌هاي بنيادي می باشد و در امتداد حرکت قرآن و انبیاست.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: علامه طباطبایی(ره) می‌فرماید: همه آنچه كه در دين اسلام آمده است حول محور توحيد می‌گردد؛ قرآن توحید حقیقی و راه های رسیدن به آن را به همگان نشان داده است.

حجت الاسلام والمسلمین یزدان پناه ابراز داشت: اساساً هر انديشه‌اي اگر بسط پيدا كند، همه‌جا و همۀ صحنه‌ها را دربرمي‌گيرد، وقتي فکری در انديشۀ انسان قرار گرفت و انديشۀ انساني آن را پذيرفت، آن انديشه در تعاملات و رفتار های او حاضر مي‌شود؛ من معتقدم پوچ‌گرايي با اینکه غلط‌ترين و غيرواقعي‌ترين اندیشه بشری است، اگر بسط پيدا نماید می‌تواند در همه‌جاي اجتماع فراگير شود.

وی خاطر نشان کرد: جامعه درواقع يك پديدار انساني است، پديدار انساني چيست؟ پدیدار انسانی يعني هر آنچه در فکر انسان می‌گذرد در كنش او آمده و كنش در ساحت تعامل، به جامعه تبديل می‌شود. اگر انديشه را بسط دهند (بدون بسط نمی‌شود) به‌راحتی همه‌جا را دربرمی‌گيرد؛ اين يك واقعيت است. به‌ويژه اينكه اصلاً حقيقي‌ترين، واقعي‌ترين و مهم‌ترين مسئله و مركز ثقل همۀ مباحث «توحید» است و كل آنچه در دين می‌بينيم، با همۀ ابعاد و جهاتی که دارد، از همين توحيد نشأت می گیرد.

وی اظهار داشت: اساساً ما در صحن اجتماعي با يك دوگانه روبه‌رو هستيم: دوگانۀ خدا و طاغوت. اگر توحید در صحنۀ اجتماع بیاید، و بسط پیدا نماید معنايش اين است که منحصراً توحید حاکم است. آیۀ «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنوا» که در قرآن آمده است افادۀ حصر می‌نماید. يعني فقط خدا ولی است و بقيه از حیطه ولی بودن خارج‌اند. هر كسی هم كه تولي داشته باشد و گرایش به توحید داشته باشد در جرگه حزبِ «الله» جلّ جلاله قرار می گیرد./998/د102/ب1

ارسال نظرات