۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۶۷۴۹۴۹
دین و زیست مجازی(20)؛

ضرورت پرداختن به آموزش استفاده از فضای مجازی

ضرورت پرداختن به آموزش استفاده از فضای مجازی
حجت الاسلام شریعتی گفت: من نمی گویم فیلترینگ فایده ای ندارد، بالاخره شمشیر هم غلاف دارد و فیلترکردن هم یک نوع غلاف است اما فرهنگ سازی حرف اول را می زند.

حجت الاسلام روح الله شریعتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا با اشاره به اهمیت زیست مومنانه در فضای مجازی گفت: در مبحث زیست مومنانه دو بحث را باید از هم تفکیک کرد، سیاست های کلی و سیاست های جزئی و نرم افزاری.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: در بحث  سیاست های کلی، باید دید حاکمیت دینی برای زیست مومنانه چه کاری انجام داده است؟ روحانیون چه وظایفی نسبت به فضای مجازی و زیست مومنانه دارند؟ کاربران عادی به عنوان یک مسلمان و مومن چه وظایفی دارند؟در بحث سیاست های جزئی  باید دید چه مواردی وارد فضای مجازی  شوند، چه خصوصیاتی داشته باشند، که هرکدام بحث مفصلی دارد.

وی با توجه به زیست مومنانه در فضای مجازی ابراز داشت: نکته مهم، ضرورت فضای مجازی است، الان در کشور بالاترین رقم استفاده از رسانه اختصاص به فضای مجازی دارد،  اما متاسفانه توجه چندانی به این فضا نمی شود، درست است که به بحث سخت افزاری مثل پهنای باند اهمیت داده می شود، اما برای نهادهای متکفل مثل حوزه علمیه، اهمیت این مهم جا نیفتاده است که در فضای مجازی کار بنیادی انجام دهند،  هنوز نگاه ها به تبلیغ سنتی است، در کار مجازی باید بزرگان حوزه به گونه ای برنامه ریزی کنند که نهادینه شود.

حجت الاسلام شریعتی با اشاره به تاثیرگذاری این فضا خاطر نشان کرد: پیامبردر جنگ خیبر به  حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند:  لَأن یَهدِی الله بِكَ رَجُلاً واحِدًا خَیرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمس، اگر به دست تو یك نفر هدایت شود بهتر است از آنچه كه خورشید بر آن می‏تابد، فضای مجازی با معایبی که دارد اما تبلیغ دین در این فضا بسیار گسترده تر می تواند انجام بگیرد، متاسفانه در نهاد روحانیت نسبت به این فضا اهمیت آنچنانی داده نمی شود در حالیکه می توان برای تبلیغ دین در سطح گسترده از این فضا بهره برد.

وی گفت: فضای مجازی برای جوانان شبانه روزی شده است و بسیاری از مطالب بصورتی است که افراد را دین گریز می کند، این مهم می طلبد بیشتر به این فضا توجه شود. تبلیغ مختص محرم و رمضان نیست، می توان در فضای مجازی شبانه روزی تبلغ کرد.

حجت الاسلام شریعتی ادامه داد: ما در قبال این فضا مسئولیت داریم، به فضای مجازی به عنوان یک ابزار نگاه کنیم، در کشور ما فرهنگ استفاده کردن از فضای مجازی را آموزش نداده اند، به همین جهت فیلترینگ هم راه حل کافی نمی باشد. من نمی گویم فیلترینگ فایده ای ندارد، بالاخره شمشیر هم غلاف دارد و فیلترکردن هم یک نوع غلاف است اما فرهنگ سازی حرف اول را می زند.

ارسال نظرات