۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۷۵۰۳۶
نایب رییس جامعه مدرسین تأکید کرد؛

ضرورت توجه پژوهشگران حوزوی به مسائل جدید و معطوف به حل مشکلات جامعه

ضرورت توجه پژوهشگران حوزوی به مسائل جدید و معطوف به حل مشکلات جامعه
آیت الله کعبی با تأکید بر ضرورت پرداختن حوزویان به پژوهش های مورد نیاز نظام اسلامی گفت: ما ناظر به مسائل جدید و معطوف به حل مشکلات جامعه دینی بحث می کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در دومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد، با تأکید بر ضرورت پرداختن حوزویان به پژوهش های مورد نیاز نظام اسلامی گفت: از اساتید بزرگ و پژوهشگران حوزه می خواهیم در این زمینه با دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری همکاری کنند.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ما برای پژوهشگران، نظام مسائل مورد نیاز برای پژوهش را ارائه می کنیم تا آنها را موضوع درس های خارجشان قرار داده یا در آن زمینه تحقیق کنند.

وی با بیان اینکه ما ناظر به مسائل جدید و معطوف به حل مشکلات جامعه دینی بحث می کنیم، عنوان کرد: بنده درس های حوزوی خود را در زمینه حکومت اسلامی قرار داده و آنها را بحث می کنم؛ درس هایی که در این رابطه مورد مباحثه قرار می دادم را در جلسات خصوصی برای آیت الله مصباح یزدی ارائه می کردم و ایشان با سعه صدر آنها را اصلاح می کرد که صوت های آن موجود است و می تواند به عنوان درسنامه های غنی منتشر شود.

پ/ضرورت توجه پژوهشگران حوزوی به مسائل جدید و معطوف به حل مشکلات جامعه

آیت الله کعبی عنوان کرد: اخیرا مسأله جهاد را مبتنی بر نظریه های مقاومت، وجوب تأسیس دولت اسلامی، حفظ و توسعه نظام اسلامی و حضور دولت اسلامی در بین الملل مورد بحث قرار داده و جهاد را با حقوق بین الملل بازتعریف کرده ایم؛ در این زمینه مسائلی همچون تبیین مصالح کلی نظام و امت و دشمن شناسی پیش می آید که در خلال مباحث به این نتیجه رسیدیم که آمریکا و صهیونیسم امروز به مثابه مشرکان قریش هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در برخی مباحث خود نیز اخلاق بشر دوستانه، حقوق بین الملل بشر دوستانه، انرژی صلح آمری هسته ای و حرمت بمب اتم را مورد بحث قرار دادیم که بخشی از این مباحث از سوی یک پژوهشگر آلمانی در آلمان منتشر شد و بازتاب گسترده ای داشت، زیرا اعلام کرده بودند که حوزه علمیه قم بمب اتم را بنابر ادله چهارگانه حرام می داند.

وی اظهار داشت: مسأله فقه معاصر خود را احیای حقوق عامه قرار دادیم و پژوهشگاه قوه قضاییه نیز از آن استقبال کرد؛ در کتاب مبانی فقهی و حقوقی گزارشگری فساد نیز با توجه به اینکه تأکید بر مبارزه با فساد به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی گفتمان انقلاب بوده است به این نتیجه رسیدیم که گزارشگری فساد واجب کفایی و در برخی زمینه ها واجب عینی است؛ در این جا مسأله حمایت قانونی از گزارشگران فساد نیز پیش می آید که بحمدالله پیش نویس لایحه گزارشگری فساد توسط پژوهشگاه قوه قضاییه آماده شده است./841/پ202/ب1

ارسال نظرات