۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۶۷۵۶۰۳
سرمقاله؛

بایدن پشت به پشت داعش و تل‌آویو

بایدن پشت به پشت داعش و تل‌آویو
پنتاگون پنج شنبه شب ۷ اسفند ۱۳۹۹ اعلام کرد ارتش امریکا به دستور «جو بایدن» مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، سید رضا میرطاهر در روزنامه جوان نوشت: پس از گسترش حملات داعش در سوریه و عراق، امریکا که خود نقش اساسی در پیدایش این گروه تروریستی داشت به بهانه مبارزه با تروریسم اقدام به تشکیل ائتلاف بین‌المللی ضد داعش کرد. واشنگتن از سال ۲۰۱۴ نظامیان خود را روانه سوریه کرد و به‌رغم ادعای شکست داعش و درخواست‌های مکرر دولت سوریه برای پایان دادن به اشغال غیرقانونی بخش‌هایی از این کشور، همچنان اصرار بر تداوم حضور نظامی در سوریه دارد. واشنگتن حمله به نیروهای مقاومت در سوریه را در دستور کار خود قرار داده و جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید امریکا به‌رغم همه شعارها، از همین ابتدای کار خود رویکردی خصمانه در قبال محور مقاومت در پیش گرفته است. پنتاگون پنج شنبه شب ۷ اسفند ۱۳۹۹ اعلام کرد ارتش امریکا به دستور «جو بایدن» مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است. در این بیانیه آمده است: «نیروهای ارتش امریکا به دستور رئیس‌جمهور بایدن عصر پنج شنبه چند حمله هوایی به زیرساخت‌های مورد استفاده گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق سوریه انجام دادند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «رئیس‌جمهور بایدن برای محافظت از پرسنل امریکا و ائتلاف اقدام خواهد کرد. همزمان، اقدام ما واکنشی سنجیده بود که هدف از آن کاستن از تنش‌ها در وضعیت کلی موجود در شرق سوریه و عراق بود.» به نظر می‌رسد این اقدام که با دستور مستقیم بایدن انجام شده، با اهداف چندی صورت گرفته است:

نخست اینکه واشنگتن بر این گمان است که با این اقدام نظامی در واقع پاسخی به حملات اخیر به پایگاه‌های امریکایی در عراق از جمله حمله به فرودگاه اربیل داده است. پس از این حملات امریکا گروه‌های وابسته به ایران را مسئول این اقدامات دانسته و وعده واکنش قاطع و سنجیده را داده بود. این در حالی است که ایران صراحتاً حمله به فرودگاه اربیل را محکوم کرد و آن را اقدامی مشکوک در راستای بهانه‌تراشی برای تداوم حضور امریکا در عراق دانست. امریکا اکنون از بقایای داعش در عراق حمایت می‌کند. به گفته «مؤید العلی» کارشناس امنیتی عراقی، ارتش امریکا با پهپادهای شناسایی و ارائه اطلاعات، از بقایای گروه تروریستی داعش در عراق حمایت می‌کند.

مخالفت با حضور نیروهای امریکایی در عراق به‌ویژه پس از اقدام تروریستی امریکا در ژانویه ۲۰۲۰ که منجر به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، معاون حشدالشعبی شد، شدت گرفته است. بعد از این اقدام تروریستی امریکا، پارلمان عراق مصوبه اخراج نظامیان امریکایی را از این کشور تصویب کرد، ولی واشنگتن از اجرای کامل این مصوبه خودداری کرده و همچنان ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی خود را در عراق حفظ کرده است.

هدف دیگر امریکا از این حمله هوایی در واقع نمایش حمایت از رژیم صهیونیستی و خواسته‌های آن از جمله خروج کامل نیروهای مقاومت از سوریه است. تل‌آویو مدت‌هاست حملات هوایی متعددی علیه مواضع نیروهای مقاومت در نقاط مختلف سوریه انجام می‌دهد. اکنون به‌رغم برخی ادعاها درباره وجود اختلافات بین بایدن و نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، امریکا با این حمله نشان داد که در زمینه به اصطلاح حفظ امنیت و مقابله با تهدیدات فرا روی رژیم صهیونیستی حاضر است اقدامات نظامی علیه نیروهای مقاومت انجام دهد.

اکنون دولت بایدن که در ابتدا داعیه معکوس کردن سیاست‌ها و اقدامات دولت ترامپ را داشت دقیقاً پا جا پای آن گذاشته و از جمله درباره سوریه همان سیاست جنگ‌افروزانه ترامپ را دنبال می‌کند. حضور نظامی امریکا در سوریه با توجه به مخالفت‌های مکرر دولت قانونی این کشور، اقدامی غیرقانونی و برخلاف موازین و قوانین بین‌المللی و نقض آشکار حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است. نیروهای امریکایی در مناطق شرق سوریه که محل میادین و تأسیسات گازی و نفتی این کشور است حضور داشته و نفت سوریه را به یغما می‌برند. تهاجم هوایی اخیر امریکا به سوریه نیز حمله به قلمرو یک کشور عضو مستقل سازمان ملل بوده و با توجه به اینکه این حمله بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته، اقدامی غیرقانونی و تجاوزگرانه محسوب می‌شود. بایدن با دستور این حمله نشان داد قطع نظر از اینکه کدام رئیس‌جمهور در کاخ سفید باشد، رویکرد و سیاست‌های جنگ‌افروزانه امریکا، همچنان ثابت و بدون تغییر است، ضمن اینکه با وجود ادعاهای مکرر درباره رویکردهای جدید بایدن در غرب آسیا مانند توافق هسته‌ای برجام و بازآرایی نیروهای امریکایی در عراق وافغانستان، اصل ثابت استفاده از زور همچنان در اولویت سیاست واشنگتن در قبال این منطقه قرار دارد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات