۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۶۷۵۸۷۱
حجت الاسلام فرحزاد تاکید کرد؛

لزوم تجدیدنظر در مفهوم و مصادیق عبادات

لزوم تجدیدنظر در مفهوم و مصادیق عبادات
استاد حوزه علمیه گفت: گره‌گشایی از مشکلات دیگران، حضور در مجالس مذهبی، ذکر فضائل اهل‌بیت از عبادت‌هایی هستند که از آن‌ها غفلت شده است باید در مفهوم عبادات تجدیدنظر شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حبیب‌الله فرحزاد طی سخنانی در حرم حضرت معصومه (س) اظهار داشت: عبادت فقط در نماز و روزه و تلاوت قرآن خلاصه نمی‌شود چراکه طبق روایات بعضی از مسائل که در نگاه انسان‌ها به‌عنوان عبادت مطرح نمی‌شود افضل عبادات است که به‌طور مثال اندیشیدن و تفکر در مخلوقات و آفاق و انفس و قدرت بالغه الهی و… یک عبادت بزرگی است که عده‌ای از انسان‌ها از آن غافل هستند.

وی افزود: درک شکوه و عظمت خداوند و عبرت گرفتن از تولد و مرگ انسان‌ها بسیار تأثیرگذار است و می‌تواند به‌عنوان عبادت از آن یاد کرد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تعقل و تفکر می‌تواند به‌عنوان عبادت‌های برتر باشد درحالی‌که متأسفانه در فرهنگ امروزی از آن‌ها غفلت شده است.

فرحزاد تأکید کرد: عدم تفکر به هنگام قرائت قرآن و قرائت ادعیه یک آفت بزرگی است که دامن‌گیر بعضی از انسان‌ها شده است درحالی‌که طبق روایت یک‌لحظه تفکر و تأملی که انسان را به حقیقت برساند، برتر از هفتادسال عبادت است. عبرت گرفتن از جریان تاریخ و تأمل در خصوص خلقت کهکشان‌ها و… می‌تواند زندگی انسان‌ها را متحول نماید که طبق روایت سررشته تمام خوبی‌ها همین تأمل و تفکر حقیقی است.

وی در ادامه گفت: شهوت ریاست بلاهای بزرگی را به انسان می‌رساند و شهوت شهرت نیز باعث آفات می‌شود. تفکر و تأمل حقیقی، انسان را از انجام گناه بازمی‌دارد چراکه در این‌گونه موارد انسان به عاقبت نکبت‌بار معاصی نگاه می‌کند. کسانی که در شغل شریف قضاوت مشغول هستند باید خیلی مواظب باشند چراکه در لبه پرتگاه هستند و به هنگام صدور حکم باید خیلی دقت داشته باشند و کسانی که نمی‌توانند بر رفتار و تفکرات خود کنترل داشته باشند به‌هیچ‌وجه نباید به دنبال این شغل بروند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: افرادی که فکر می‌کنند اهلیت قضاوت ندارند و امکان دارد در صورت پیشنهاد رشوه نتوانند پیشنهاد مالی را رد کنند نباید هیچ‌گاه به دنبال قضاوت بروند. حر بن یزید ریاحی یک‌لحظه تفکر کرد و عاقبت‌به‌خیر شد اما عمر سعد با عدم تأمل و تفکر عاقبت به شر شد.

وی در پایان گفت: گره‌گشایی از مشکلات دیگران، حضور در مجالس مذهبی، ذکر فضائل اهل‌بیت (ع)، خدمت به والدین و… همگی از عبادت‌هایی هستند که از آن‌ها غفلت شده است به همین خاطر باید در مفهوم عبادات تجدیدنظر شود.

ارسال نظرات