۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۶۷۶۰۲۹
معاون دبیر کل حزب‌الله:

آمریکا یکی از عوامل بحران در لبنان است

آمریکا یکی از عوامل بحران در لبنان است
معاون دبیرکل حزب الله لبنان تشکیل دولت جدید در این کشور را برای برون‌رفت از بحران ضروری دانست و گفت که آمریکا با اقدامات خود یکی از عوامل این بحران است.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل جنبش حزب الله لبنان مشکلات این کشور را داخلی دانست و گفت که شرایط لبنان به‌گونه ای که همه برای برون‌رفت از آن باید تلاش کنند.

او چهارشنبه‌شب در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان در مورد تأخیر در فرایند تشکیل دولت در این کشور گفت که در صورت توافق بین رئیس جمهور نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه، دولت به سرعت تشکیل خواهد شد.

شیخ قاسم اما امتیازدهی متقابل را مستلزم این توافق دانست و گفت‌: «ما معتقدیم که هیچ بهانه و توجیهی برای تأخیر در این توافق که نیازمند امتیازدهی متقابل و ممکن است و به اصل ساختار دولت لطمه‌ای نمی‌زند، وجود ندارد».

او گفت که حزب الله از طریق دبیر کل خود سید حسن نصرالله برای رفع مشکل تأخیر در تشکیل دولت راه حل و راه‌برون رفتی را که شامل امتیازدهی متقابل بود پیشنهاد داد و تا زمانی که این دو مقام لبنانی به توافق نرسند، هیچ راه حلی در چه در افق داخلی و چه خارجی دیده نمی‌شود.

معاون دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه این جنبش نمی‌تواند تماشاگر شکست در پروسه تشکیل کابینه باشد، اظهار داشت که همه واقف هستند که حزب الله از همان ابتدا برای تشکیل دولت از خود تساهل نشان داد و به دنبال خواسته مشخصی نبود.

مشکل لبنان تحریم‌های آمریکا است

شیخ قاسم در ادامه تحریم‌ها و اقدامات آمریکا علیه لبنان را یکی از دلایل تأخیر در تشکیل دولت جدید دانست: «آمریکا با فشارهای خود به وسیله تحریم‌ها و شروط مختلفی که بر لبنان تحمیل کرده است، یکی از عوامل بحران این کشور است».

او تشکیل دولت را مقدم بر حل بحران اقتصادی در لبنان دانست و گفت: «تا زمانی که کابینه تشکیل نشود، همه راه‌حل‌های دنیا بی‌فایده خواهد بود، چرا که، دولت است که باید برنامه اصلاحات خود را ارائه کند و آن را به پیش ببرد».

معاون سید حسن نصرالله گفت‌: «آمریکا یکی از عوامل تأثیر گذار در اوضاع اقتصادی آن هم در سطح گسترده‌‌ای است ولی می‌توان در صورت تشکیل کابینه با فشارهای واشنگتن مقابله کرد».

وی گفت که عربستان سعودی نیز یکی از موانع تشکیل کابینه در لبنان است؛ چرا که این کشور هرگز از این حزب راضی نخواهد شد و حتی اگر سعد الحریری، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه ده‌انگشت خود را در راستای تأیید ریاض نشان دهد، سعود‌ی‌ها با دولتی که حزب الله در ان حضور دارد، موافقت نخواهند کرد.

معاون سید حسن نصرالله در مورد حادثه انفجار بندر بیروت نیز گفت که باید مشخص شود که این حادثه خرابکارنه بوده یا نتیجه اشتباه یا حمله اسرائیل اتفاق افتاده است.

او همچنین در ادامه از اقدامات دروتی شیا، سفیر آمریکا در بیروت علیه مقاومت انتقاد کرد و گفت که شیا به رسانه لبنانی پول داده تا روزانه مطالبی علیه حزب‌الله تولید و منتشر کنند.

شیخ قاسم ترور سلیمان سلیم، از تحلیلگران لبنانی را محکوم کرد و گفت که ادعاها درباره اینکه حزب الله در ترور او دست داشته بی‌اساس است و دستگاه‌های امنیتی باید در این پرونده ورود کنند.

اسرائیل حمله کند، پاسخ خواهیم داد

او به اظهارات وزیر جنگ اسرائیل درباره لبنان و حزب الله واکنش نشان داد و گفت که این حزب به دنبال جنگ نیست و همواره در حالت دفاع خواهد بود و اگر تل‌‌اویو در صدد تجاوز و حمله به لبنان باشد، مقاومت کاری خواهد کرد که «در روز روشن ستاره‌های آسمان را ببیند».

شیخ قاسم گفت که سیاست آمریکا چه در دوره بایدن و چه در دوره ترامپ هیچ تغییر نداشته و روابط بین حزب الله و این کشور به‌کل قطع است. او گفت که تصمیم به پاسخ در برابر تهاجمات صهیونیست‌ها موضعی است که همواره بوده و هست و در صورت مذاکره بین تهران و واشنگتن، این موضع نیز تغییر نخواهد کرد.

لبنان بعد از انفجار مهیب بندر بیروت در مرداد ماه گذشته که صدها کشته و زخمی و ویرانی گسترده برای پایتخت برجای گذاشت، با شدیدترین بحران از زمان استقلال این کشور مواجه است. تظاهرات مردمی باعث شد دولت «حسان دیاب» استعفا دهد و ویرانی بندر بیروت و رکود اقتصادی ناشی از کرونا و خلأ سیاسی اوضاع را بدتر کرده و کشورهای اروپایی مانند فرانسه، دریافت کمک‌های اروپا و صندوق بین‌المللی پول را منوط به تشکیل دولت جدید و اعمال اصلاحات موردنظر دانسته‌اند.

ارسال نظرات