۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۷۶۱۶۱
حجت الاسلام موسوی:

معنویت، مهمترین عامل ایجاد انگیزه در طلاب است

معنویت، مهمترین عامل ایجاد انگیزه در طلاب است
اصفهان - حجت الاسلام موسوی معنویت را از عوامل مهم ایجاد انگیزه در طلاب دانست و گفت: بروز و ظهور فعالیت‌های حوزه‌های علمیه از عوامل جذب جامعه به حوزه علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید روح الله موسوی، استاد حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در نشستی با حضور اساتید و مسؤولان مدارس علمیه خواهران استان اصفهان، با بیان اینکه دوام یک پیوند به عامل آن بستگی دارد، گفت: هرقدر عامل یک پیوند قوی‌تر باشد ماندگاری و استقامت آن پیوند بیشتر خواهد شد، ماندگاری طلاب در حوزه علمیه به عامل حضور آنها مربوط خواهد شد.

وی در ادامه افزود: انگیزه حضور طلاب در حوزه‌های علمیه معمولا معنوی است، اگرچه گاهی مسائل غیرمعنوی هم در این زمینه می‌تواند دخیل باشد، انگیزه معنوی باید تعمیق داده شود و مستمر باشد، پیش از جذب باید به دنبال حفظ داشته‌های حوزه‌های علمیه باشیم تا مانع ریزش در حوزه‌های علمیه بشویم.

حجت الاسلام موسوی کاهش انگیزه طلاب را از بزرگترین مشکلات حوزه‌های علمیه برشمرد و تصریح کرد: ایجاد انگیزه در طلاب بزرگترین ابزاری است که برای حضور آنها در حوزه علمیه و استمرار فعالیت آنها مؤثر است، اگر این انگیزه معنوی نباشد یا معنویت آن کم باشد حوزه علمیه را تبدیل به دبیرستان و دانشگاه می‌کند، کاهش انگیزه معنوی در افراد باعث ضعف حضور آنها در حوزه علمیه خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به راهکارهایی برای افزایش انگیزه طلاب، خاطرنشان کرد: سیستم و ساختار حوزه علمیه باید به نحوی باشد که باعث رشد افراد بشود، مشکلات ساختاری و سیستمی باعث ریزش افراد از جمله استعدادهای علمی و تحصیلی خواهد شد، کسی که رشد مناسبی در حوزه علمیه نداشته باشد حتی می‌تواند عامل ریزش در حوزه علمیه بشود.

وی بروز و ظهور را از عوامل جذب حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: باید فعالیت‌ها و اقدامات حوزه‌های علمیه در جامعه دیده شود و برند سازی صورت بگیرد تا شاهد جذب بیشتر و بهتر در حوزه‌های علمیه باشیم، مسأله ظهور و بروز فعالیت‌های حوزه علمیه اثرگذاری ویژه‌ای در جامعه به ویژه در میان نسل جوان دارد.

حجت الاسلام موسوی با تأکید بر ضرورت تقویت انگیزه‌های طلاب برای ادامه تحصیل در حوزه علمیه و گسترش فعالیت‌های علمی پژوهشی آنان، تصریح کرد: باید شرایط به نحوی باشد که هم مسؤولان حوزه‌های علمیه و هم طلاب مشکلات و دشواری‌ها را تحمل کنند تا نتایج و دستاوردهای ارزشمند در عرصه تبیین و ترویج معارف اهل بیت(ع) برسیم.

استاد حوزه و دانشگاه افزایش معنویت و تقویت انگیزه‌های معنوی را از عوامل مهم در استمرار فعالیت علمی طلاب در حوزه علمیه برشمرد و اظهار کرد: قطعا اجر و پاداش طلابی که شرایط سخت و دشوار نظیر مشکلات معیشتی و خانوادگی و ضعف توانمندی و استعداد را تحمل می‌کنند و در حوزه علمیه و در مسیر ترویج معارف دین باقی می‌مانند بیشتر از دیگران است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات