۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۷۶۲۱۲
حجت الاسلام قطبی تشریح کرد؛

ابعاد و اهداف رویداد کاریزمن

ابعاد و اهداف رویداد کاریزمن
اصفهان - رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: رویداد "کاریزمن" با موضوع فضای مجازی و با رویکرد شبکه‌سازی میان کانال‌های فرهنگی و مذهبی فعال، در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، صبح امروز در نشستی با حضور مسؤولان برگزاری رویداد کاریزمن، با بیان اینکه برای ایده‌ورزی و ایده‌پردازی در خصوص فناوری‌های فرهنگی مدل‌های مختلفی در فضای عمومی جامعه وجود دارد، گفت: ما این مدل‌ها را بررسی و نقاط قوت و ضعف آنها را فهرست کردیم و در نهایت، مدلی متناسب با مخاطبین خودمان طراحی کردیم.                               

وی در ادامه افزود: ممکن است این مدل برای طیفی از مخاطبان کارایی نداشته باشد، ولی مخاطبان ما بیشتر کسانی هستند که اهل کارهای فرهنگی بوده و به فعالیت‌های اجتماعی علاقمند هستند، تصور اولیه این افراد از کار فرهنگی، فعالیت جهادی صرف است و بحث استارتاپ، تجاری‌سازی و کسب درآمد در افق ذهنی آنها وجود ندارد. از طرف دیگر، این افراد نسبت به مسائل جامعه در حوزه‌های فرهنگی شناخت عمومی دارند و بنابراین، کمتر روی یک موضوع به صورت تخصصی کار کرده‌اند.

 

اهمیت تربیت فعالان فرهنگی متخصص

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به ضرورت تخصصی سازی فعالیت‌های فرهنگی، تصریح کرد: وقتی در سطح شهر با فعالان فرهنگی مواجه می‌شویم، می‌بینیم که آنها در همه زمینه‌ها کار کرده‌اند، ولی به‌ندرت کسی پیدا می‌شود که متخصص یک موضوع باشد، سال‌ها برای آن وقت گذاشته و در آن زمینه، آورده بسیار خوبی کسب کرده باشد. هر چند در خصوص مدارس تحول‌خواه و تربیتی، کارهای خوبی در اصفهان انجام شده است، ولی در خصوص فضای مجازی به‌لحاظ وسعت و ابهام و پیچیدگی این فضا، همه ما به تمام حوزه‌ها و زمینه‌های آن می‌پردازیم، ولی در هیچ مورد پای کار نمی‌ایستیم تا متخصص آن عرصه شویم و به ایده‌های متناسب با آن دست پیدا کنیم. اگرچه اقدامات خوبی را که در این فضا انجام شده است، نادیده نمی‌گیریم و معتقدیم کارهای ارزشمندی است که باید از آنها استفاده کرد.

حجت‌الاسلام قطبی خاطرنشان کرد: مدل بر این اساس طراحی شده است که از دو سمت، کار را پیش ببریم، یعنی از دو سر شروع کنیم و در یک نقطه تقاطع یا ترمینال، مخاطب و مسأله را به هم پیوند دهیم، در یک طرف، مسأله قرار دارد که سعی می‌کنیم قاب آن را کوچک در نظر بگیریم و در طرف دیگر، مخاطب قرار دارد که ذهن او را با مثال‌ها، تجربه‌ها و تمرین‌های مختلف ورزش می‌دهیم تا بتواند آماده پذیرش ایده‌پردازی در قاب یک مسأله شود.

وی ادامه داد: این کار را در قالب رویدادی با عنوان "کاریزمن" تعریف کردیم که واژه‌ای فارسی است. در واقع قنات یا کاریز، تاب‌آورترین تکنولوژی و دست‌ساخته بشر محسوب می‌شود که عمیق‌ترین مایه حیات را بدون استفاده از انرژی‌های مکمل، از اعماق زمین به روی آن می‌آورد و در زمره میراث معنوی ایران قرار دارد. این واژه نزدیک‌ترین مفهومی بود که توانستیم برای ایده‌‌های تاب‌آور استارتاپی یا تجاری‌ساز به‌کار بگیریم و از این واژه به‌عنوان نشان و کنایه استفاده کردیم.

                                  

چهار مسأله طرح کاریزمن

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: چهار مسأله به‌طور همزمان مطرح شده و به شکل موازی پیش می‌رود و در مورد هر کدام که نتیجه بهتری به دست آید، به مدلی برای مسئله‌های بعدی تبدیل می‌شود. مسأله اول زیست عفیفانه، مسأله دوم بازی و اسباب بازی، مسأله سوم کانال داری و مورد چهارم الگوی آشتی و مصالحه در خانواده است.

وی در ادامه افزود: مسأله‌ای که در حوزه فضای مجازی وجود دارد، این است که در میان فعالان فرهنگی مذهبی، افراد فراوانی یافت می‌شوند که در این فضا، کانالی راه‌اندازی کرده‌اند. کانال، ابزاری قدیمی و یک‌طرفه در فضای مجازی است که در آن فقط به ارسال محتوا اقدام می‌شود و مخاطب اجازه کنشگری پیدا نمی‌کند، ولی با این وجود، فرصت به حساب می‌آید.

حجت‌الاسلام قطبی با بیان اینکه مهم‌ترین مسأله فعالان فرهنگی مذهبی در خصوص کانال‌‌هایی که راه‌اندازی و اداره می‌کنند، تولید محتوا نیست، بلکه جذب مخاطب و بازنشر و فقدان شبکه‌سازی در این خصوص است، گفت: در حال حاضر، کانال‌های خوبی وجود دارد که محتوای خوبی نیز در آنها تولید می‌شود، ولی مخاطبان آنها مثلا پنج هزار یا ده هزار یا بیست هزار نفر است. بیست هزار نفر عدد خوبی محسوب می‌شود، ولی این کانال‌ها برای تاثیرگذاری، شبکه‌سازی و رهبری جامعه در فضای موضوعی خودشان باید بیش از صدهزار عضو داشته باشند. بنابراین، مسأله ما رشد و تعالی کانال‌ها، قامت دادن به آنها و تبدیل آنها به یک برند است.

 

ایجاد شبکه فعالان فرهنگی فضای مجازی

وی اضافه کرد: مخاطبانی هستند که به موضوعات این کانال‌ها علاقه دارند، بنابراین باید روش‌ها و ایده‌هایی به‌کار گرفته شود تا این کانال‌ها را به مخاطبان خود وصل کند. اگرچه افراد زبده‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند، ولی به‌صورت تک‌نفره مشغول فعالیت‌اند و شبکه‌ای ایجاد نشده تا آنها را به هم پیوند دهد و کارهای بزرگ به‌صورت شبکه‌ای انجام دهند. تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم و به‌عنوان قطعه اول، از کانال‌های فضای مجازی شروع می‌کنیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: دو مسأله اول در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مسأله سوم و چهارم در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در حال پیگیری است، در مدلی که طراحی شده، ابتدا در سه بازه زمانی حداکثر بیست دقیقه‌ای و جداگانه، در قالب فیلم، به تشریح و تبیین مسأله، عوامل و زمینه‌های پیدایش آن، واکاوی نمونه‌های موفق در حل مسئله و بیان ثمرات و برکات موفقیت در حل این مسئله پرداخته می‌شود، در واقع هدف این است که ذهن مخاطب را با مسأله درگیر ساخته و او را نسبت به ایده‌پردازی تحریک کنیم.

وی ادامه داد: بعد از ارائه فیلم‌ها، به فاصله چند روز، جلسه‌ای در قالب گفت‌وگوی دوطرفه میان اساتید، کارشناسان، مشاوران و ایده‌پردازان برگزار می‌شود و سپس ایده‌پردازان یک هفته فرصت دارند تا روی ایده‌های خود کار کرده و نهایتا آن را در قالب متن و یک فایل صوتی و تصویری کوتاه ارسال کنند تا مورد داوری قرار گیرد.

حجت‌الاسلام قطبی در پایان تصریح کرد: هدف از طراحی این مدل، درگیر ساختن تعدادی از مخاطبان با یک مسأله، تمرین و تجربه ایده‌ورزی، همفکری و شکل‌گیری آورده‌ای از مجموع ایده‌های مطرح شده و حمایت از ایده‌های استارتاپی است./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات