۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۷۶۳۷۹
یادداشت؛

از الازهر تا واتیکان

از الازهر تا واتیکان
اگر روزی علمای بزرگ شیعه بدنبال اثبات حقانیت خود در گفتمان اسلامی بودند، امروز رهبر مسیحیان کاتولیک هم اقتدار و عزت شیعه را شنیده و لازم می بیند به ملاقات مرجع شیعی برود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اینکه مذهب «شیعه» سابقه بسیار طولانی تاریخی دارد و حتی شاید بتوان گفت از مذاهب اهل سنت هم با سابقه تر است. همیشه در مظلومیت بوده است. آنها در طول تاریخ، فراز و نشیب بسیار زیاد داشته اند. تشیُّع بخاطر گفتمان ضد طاغوتی که داشته است، همیشه مورد ظلم ظالمان قرار داشته. خلفای سفَّاک عباسی، شیعیان را زنده به گور می کردند و شیعیان خالص همیشه در حال فرار بودند. ائمه معصومین هم همیشه تحت فشار و اختناق امنیتی و نظامی خلفای جور قرار داشتند.

بعد از عصر حضور ائمه معصومین، باز هم شیعه تحت فشار قرار داشت. وضعیت آنها به گونه ای بود که هیچ گاه نمی توانستند عقاید وآداب اسلامی خود را عیان کنند، چرا که همیشه از ظالمان در خوف بسر می بردند. حاکمان و حکومت های مختلف هیچ گاه شیعه را به معادلات قدرت خود راه نمی دادند و همیشه آنها از ابتدایی ترین امکانات محروم می کردند. در طول تاریخ فقط در چند دوره کوتاه، حکومت های شیعی تشکیل شد که البته نام بسیار نیک از خود در تاریخ بر جا گذاشته اند. طوری که اعتلای علمی تمدن اسلامی در قرن 5 هجری را محصول تشکیل حکومت شیعی آل بویه در طبرستان و فاطمیون در مصر دانسته اند. شیعیان با وجود مشکلات و مشقَّت های فراوان همیشه سعی کردند به ائمه خود تاسی کنند و از آنها درس اخلاص، توحید و استقامت یاد بگیرند.

هر چند پادشاهان ایران در چند قرن اخیر،به نام تشیِّع بر مردم حکومت می کردند امَّا بخاطر ضعف آنها به گفتمان اسلامی، باور شیعه نه در داخل کشور و نه در بین دیگر ملَّت ها هیچ اجر و قربی نداشت. اوضاع شیعیان در بین مذاهب اسلامی هم بسیار ناگوار بود. با اینکه بسیاری از علمای بزرگ اسلامی محصول تفکِّر ناب شیعی بودند، در کمال تاسُّف، بسیاری از مذاهب اسلامی شیعه را به رسمیَّت نمی شناختند.با زحمات مرحوم آیت الله بروجردی، «شیخ شلتوت» شیخ الازهر، فتوایی در سال 1337 ه ش، مبنی پذیرش شیعه به عنوان یکی از مذاهب اسلامی صادر کرد.علیرغم تلاش های علمای شیعه در مخالفت با اسرائیل و دفاع از مظلومین فلسطینی، با اقدامات ضد دینی محمد رضا پهلوی در برسمیَّت شناخت اسرائیل و کمک استراتژیک به او در جنگ شش روزه، نگاه منفی نسبت به شیعه، در بین ملت های مسلمان شکل گرفته بود.

با وقوع انقلاب مقدس اسلامی به رهبری یک فقیه آگاه شیعه و حمایت های شجاعانه ایران از مسلمین و ملت های مظلوم خصوصا فلسطین، نگاه مردم جهان و مردم مسلمان به ایران عوض شد. انقلاب اسلامی عزیز قلب تمام حقیقت جویان جهان شد و گفتمان انقلاب اسلامی به شدت در حال گسترش بود. استکبار جهانی با ترفند های مختلف چون جنگ و تحریم خواست این نور را خاموش کند، امَّا قبسات آن انقلاب نورانی تر شد. در آخرین اقدام با ساختن داعش سعی کردند اسلام را بد نام کنند و منطقه را به چپاول خود در بیاورند. امَّا انقلاب اسلامی باز هم با تاسی از گفتمان ائمه اطهار که مخالفت با ظالم و طرفداری از مظلومین را توصیه می کردند به یاری مردم عراق و سوریه آمد. برای انقلاب مذهب و رنگ و قومیت مطرح نبود و در هدف خود استوار.

رشادت های سرداران ایرانی بالخصوص سردار سلیمانی در کمک به مردم مظلوم عراق و سوریه زبانزد و جهان گستر شد. دیگر همه ادیان و مذاهب از عزت و کرامت گفتمان انقلاب اسلامی می گویند.

آری اگر روزی علمای بزرگ شیعه بدنبال اثبات حقانیت خود در گفتمان اسلامی بودند، امروز رهبر مسیحیان کاتولیک جهان هم اقتدار و عزت شیعه را شنیده است و لازم می بیند به ملاقات مرجع شیعی برود.

امروز خون مجاهدان انقلاب اسلامی به ثمر نشسته است و حکومت شیعه با تمام مخالفت ها و کارشکنی مخالفان و مستکبران یک الگوی زیبا و مقتدر برای خود به جای گذاشته است. شیعه امروز نه آن موجود ضعیف است که از دست دشمنان فراری باشد و نه آن جمعیتی است که بخاطر خیانت شاه خود سرافکنده باشد. شیعه امروز عزیز است و از الازهر تا واتیکان اقتدار و کرامت او را ارج می نهند./841/

حجت الاسلام جعفر بحرینی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
لمعکم لا مع غیرکم
United States
۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
ما آخرش نفهمیدیم گفتمان اخوانی خوبه باید توسعخ بیابه یا تکفیریه و منفور؟
0
0