۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۶۷۶۵۴۰
آیت الله رمضانی مطرح کرد؛

نقش ممتاز حضرت ابوطالب در جریان بعثت نبی مکرم اسلام

نقش ممتاز حضرت ابوطالب در جریان بعثت نبی مکرم اسلام
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) قصیده لامیه حضرت ابوطالب(ع) را گویای اعتقاد راسخ ایشان به راه پیامبر اکرم(ص) دانست، به تبیین اوصاف فردی، اجتماعی و معنوی ایشان پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) از مراجع تقلید در مراسم اختتامیه همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) که عصر امروز در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از تیم اجرایی این همایش بین المللی به ارائه گزارشی از روند فعالیت های این همایش پرداخت.

وی ادامه داد: یکی از آورده های مبعث این است که بشریت را از حیات محسوس به حیات معقول دعوت کرده و انسان را با نگاه وحیانی معرفی می کند.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه مبعث، بستر تعلیم و تربیت انسان را فراهم آورده است، ابراز کرد: بعثت پیامبر اکرم(ص) در حقیقت به نوعی انسان را از قید و بندهایی که خودش برای خودش درست کرده، رهایی می بخشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه بعثت پیامبر اکرم(ص) بستر حرکت انسان به سوی کرامت و کمال را فراهم ساخته، بیان کرد: انسان وقتی از تعلیمات خدای اکرم و قرآن کریم بهره مند شود، بدون شک به کرامت خواهد رسید و از روح کریمانه بهره مند خواهد شد.

وی معرفی شخصیت های برجسته و تأثیرگذار جهان اسلام را از رسالت های مجمع جهانی اهل بیت(ع) برشمرد و با بیان اینکه حضرت ابوطالب(ع) محوری ترین، بزرگترین و برجسته ترین تأثیر را در جریان بعثت داشته اند، عنوان کرد: ایشان از بزرگترین شخصیت های مربوط به عالم اسلام هستند، از این رو نباید نگاه های مذهبی و قومی به این حوزه داشته باشیم.

آیت الله رمضانی ایجاد جنبش ابوطالب شناسی در فضای علمی کشور را از برکات همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد انگیزه در میان مسلمانان برای مطالعه درباره شخصیت های برجسته جهان اسلام همچون حضرت ابوطالب(ع)، شناساندن مظلومیت ایشان و پاسخ به شبهات درباره شخصیت ایشان از جمله اهداف ما در این همایش بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) جایگاه اجتماعی و سیاسی حضرت ابوطالب(ع) و نقش محوری ایشان در شکل گیری حکومت اسلام را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: وقتی درباره این شخصیت بزرگ وارد متون تاریخی می شویم، می بینیم حتی جامعه حوزوی هم شناخت جامعی نسبت به حضرت ابوطالب(ع) ندارد، از این رو ما باید خود را در این رابطه مقصر بدانیم.

وی ایمان ممتاز و راسخ حضرت ابوطالب(ع) را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: کسی که 42 سال لحظه ای در حمایت از پیامبر اکرم(ص) دریغ نکرد و حتی خود و فرزندان خودش را فدای ایشان کرد، زیبنده نیست برخی درباره ایمانش شبهه پراکنی کنند.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه قصیده لامیه حضرت ابوطالب(ع) گویای اعتقاد راسخ ایشان به راه پیامبر اکرم(ص) است، به تبیین اوصاف فردی، اجتماعی و معنوی ایشان پرداخت و ابراز کرد: بر اساس روایات، ایشان شخصیتی مستجاب الدعوة، طاهر، مطهر، دشمن با بت پرستی، دارای مقام شفاعت، شجاع، حکیم، پیشگوی نسبت به حوادث آینده، با شهامت، حامی مظلومان و مستضعفان، امانتدار، جوانمرد، با درایت و مؤمن بودند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به اینکه شخصیتی در صدر اسلام تأثیرگذارتر از حضرت ابوطالب(ع) در جریان بعثت و رسالت نبی مکرم اسلام(ص) سراغ نداریم، بیان کرد: حضرت ابوطالب(ع) نقش مؤثری در مدیریت بحران های اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی در صدر اسلام داشتند./841/

ارسال نظرات