۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۶۷۶۶۵۰

دومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران سه‌شنبه به صورت مجازی برگزار می‌شود

دومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران سه‌شنبه به صورت مجازی برگزار می‌شود
سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری دومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران در ۲۶ اسفند ماه از سوی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و به صورت مجازی خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) از برگزاری دومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران توسط مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در تاریخ سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این نشست از ساعت ۱۰:۳۰ روز سه‌شنبه با سخنرانی محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه آغاز به کار خواهد کرد و به دلیل شرایط ناشی از کرونا به صورت مجازی و بر خط با حضور شرکت کنندگانی از داخل و خارج از کشور برگزار خواهد شد.

* اهداف دومین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران

خطیب‌زاده اهداف این مجمع را هم اندیشی و تبادل نظر مقامات ارشد سیاسی و روسای موسسات مطالعاتی و اندیشکده‌ها از منطقه و جهان در خصوص شرایط منطقه‌ای پیرامون جمهوری اسلامی ایران شامل خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز از جمله افغانستان همچنین بررسی تبعات امنیتی و سیاسی این تحولات بر روندهای منطقه‌ای، ایجاد فهم صحیح‌تر از فرآیندهای موجود و نیز همفکری پیرامون یافتن راه‌های همکاری بین کشورهای منطقه در جهت ایجاد صلح و ثبات، امنیت و رفاه مردم منطقه، چگونگی نقش آفرینی بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای ایجاد ثبات یا بی ثباتی، پویایی‌های گسترده و متنوع شامل روندهای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی عنوان کرد.

خطیب‌زاده افزود: علاوه بر حضور و سخنرانی مقامات ارشد سیاسی کشورهای منطقه، شامل مقامات سیاسی کشورمان، تعدادی از روسای مراکز مطالعاتی و اندیشکده‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی و صاحبنظر در مسائل منطقه‌ای نیز در نشست‌های سه گانه شامل پویایی‌ها و تحولات مهم منطقه‌ای؛ مفهوم همسایگی در غرب آسیا با تکیه بر مناطق و ماهیت و نحوه ساماندهی ارتباطات فیمابین و در نهایت پرونده‌های مهم سیاسی و امنیتی منطقه تبادل نظر خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: مجمع گفت‌وگوی تهران با تجمیع کنفرانس‌های سالانه مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی از سال گذشته، نقش برجسته‌ای را در گردهم آوردن مقامات سیاسی و اندیشمندان حوزه مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه در حوزه منطقه غرب آسیا در دستورکار خود قرار داده است.

لازم به ذکر است همه جلسات و مباحث جلسات افتتاحیه و نشست‌های این مجمع به صورت زنده از شبکه‌های پرس تی وی ، سایت وزارت امور خارجه، سایت مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی مرتبط پخش خواهد شد.

نخستین نشست مجمع گفت‌وگوی تهران ۱۷ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور محمدجواد ظریف، یوسف بن علوی وزیر وقت خارجه عمان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد. آن نشست به بررسی آخرین وضعیت تحولات منطقه خلیج فارس و ارزیابی طرح‌های همکاری منطقه‌ای به ویژه «پویش صلح هرمز» (HOPE) که در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران مطرح شد، پرداخت.

ارسال نظرات