۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۷۶۶۹۵
آنکارا:

جامعه بین‌المللی به وضع تاریخی قدس احترام بگذارد

جامعه بین‌المللی به وضع تاریخی قدس احترام بگذارد
وزارت خارجه ترکیه ضمن ابراز نگرانی درباره افتتاح دفتر دیپلماتیک جمهوری چک در قدس اشغالی، از اعضای جامعه بین‌المللی خواست که به وضعیت تاریخی و حقوقی قدس احترام بگذارند.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، در حالی که فلسطینیان و اتحادیه عرب اقدام غیرقانونی جمهوری چک در افتتاح دفتر دیپلماتیک خود در قدس اشغالی را محکوم کرده‌اند، ترکیه درباره این اقدام ضد فلسطینی ابراز نگرانی کرد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنکارا درباره افتتاح دفتر دیپلماتیک جمهوری چک در قدس اشغالی «نگران» است چرا که وضعیت بین‌المللی این شهر طبق قطعنامه‌های سازمان ملل حفاظت شده است.

طبق این بیانیه، اقدام جمهوری چک در افتتاح دفتر دیپلماتیک در قدس در خدمت تلاش‌ها برای از بین بردن وضعیت حقوقی این شهر به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی خواهد بود.

وزارت خارجه ترکیه از همه کشورهای عضو جامعه بین‌المللی خواست به وضعیت تاریخی و حقوقی قدس و همچنین مولفه‌های بین‌المللی به منظور حصول به یک راه‌حل منصفانه، جامع و پایدار برای این منازعه احترام بگذارند.

دولت جمهوری چک روز پنجشنبه شعبه‌ای از سفارتخانه خود در تل‌آویو را در قدس اشغالی افتتاح کرد.

تا پیش از این از میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مجارستان که روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارد در قدس اشغالی دفتر دیپلماتیک دایر کرده بود.

جمهوری چک نیز که یکی از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی در اتحادیه اروپا است، فعلا مرحله اول افتتاح دفتر دیپلماتیک در قدس اشغالی را تکمیل کرده است.

تاکنون فقط دو کشور آمریکا و گواتمالا با انتقال کامل سفارتخانه خود از تل‌آویو به قدس اشغالی موافقت کرده و آن را انجام داده‌اند.

اقدام ضد فلسطینی جمهوری چک که خلاف قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل است، با محکومیت و واکنش تند تشکیلات خودگردان فلسطین و اتحادیه عرب مواجه شد.

افتتاح دفتر دیپلماتیک جمهوری چک در قدس اشغالی، دو هفته بعد از آن انجام شد که رژیم صهیونیستی ۵ هزار دُز واکسن «کووید۱۹» را به این کشور اعطا کرد.

رژیم صهیونیستی پس از اشغال قدس شرقی در سال ۱۹۶۷، در سال ۱۹۸۰ به صورت یکجانبه قدس شرقی و غربی را پایتخت خود اعلام کرد. شورای امنیت سازمان ملل در همین سال در قالب قطعنامه شماره ۴۷۸ اقدام رژیم صهیونیستی را غیر قانونی اعلام کرد.

ارسال نظرات