۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۶۷۶۸۰۲

مشارکت در انتحابات ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

مشارکت در انتحابات ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟
از آنجا که میزان مشارکت تابعی از شدت رقابت است در انتخابات1400 به‌احتمال‌زیاد با رقابت بیشتری نسبت به مجلس یازدهم مواجه خواهیم بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا باقرزاده، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یادداشتی به شرح میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 پرداخت که متن کامل آن را در ذیل می خوانید.

۱. تجربه انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بیش از مشارکت در انتخابات مجلس بوده است بنا بر این به احتمال بسیار زیاد حداقل این است که میزان مشارکت مقبولی را باید در این انتخابات انتظار داشت.

۲. همزمانی انتخابات 1400 با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ... بر میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تأثیر مثبت می‌گذارد.

۳. از آنجا که میزان مشارکت تابعی از شدت رقابت است؛ در انتخابات1400 به‌احتمال‌زیاد با رقابت بیشتری نسبت به مجلس یازدهم مواجه خواهیم بود چون جریان موسوم به اصلاح طلب و دیگر طرفداران دولت فعلی که در انتخابات اسفند 98، نتیجه انتخابات مجلس را واگذارشده به رقیب می‌دانستند و توان رقابت با حریف را در خود نمی دیدند؛ اما اکنون هرچند عملکرد بسیار ضعیف دولت،  انگیزه آنهان را برای رقابت پایین می آورد اما احتمال جان گرفتن برجام و رفع برخی تحریم‌ها با روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا می تواند در آنان امید به رأی‌آوری مجدد را بالا ببرد و به رقابت جانانه وادارد.

۴. طرفداران دولت فعلی ممکن است در اذهان عمومی تقصیر ناکارآمدی خود را به گردن تحریم های کمر شکن امریکا در دوران ترامپ بیندازند و بار دیگر در عرصه رقابت کمر راست کنند و رقابت جدی داشته باشند.

 انتحابات ۱۴۰۰

۵. تلقی عمومی اینست که شورای نگهبان با عبرت از گذشته دریچه ورود کاندیداهای رقیب به صحنه انتخابات را تنگ خواهد نمود و این امر رقابت را کمرنگ خواهد نمود اما به نظر می رسد شورای نگهبان نه می تواند و نه می خواهد حضور جریان رقیب را به صفر برساند و قطعا آنها با رد شدن برخی چهره های سرشناس خود با مظلوم نمایی و دعوت به جبران این شکست سیاسی مردم را به کاندیداهای یقه سفید سوق خواهند داد و رقابت جدی شکل خواهد گرفت.

۶. جریان انقلابی پتانسیل تغییر قاعده رقابت از معادله اصول گرا _اصلاح طلب به رقابت بر اساس گفتمانهای دیگر را دارد و تکثر کاندیداهای انقلابی را می توان ظرفیتی برای کشف این قاعده جایگزین دید که باید از آن بهره جست. از این رو این انتخابات می تواند نقطه آغازی بر انتخابات پر شور خارج از معادله انتخاباتی اصولگرا_ اصلاح طلب دانست./998/ج

ارسال نظرات