۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۶۷۶۸۵۹
حوزه و رسانه ملی (۸)؛

خلاء شبکه اختصاصی حوزه علمیه در رسانه مشهود است

خلاء شبکه اختصاصی حوزه علمیه در رسانه مشهود است
حجت الاسلام نطنزی گفت: حوزه پدر فرهنگی جامعه است، اگر جامعه خصوصاً رسانه ملی جایی به اشتباه می رود، حوزه باید پدری کند اما متاسفانه این اتفاق به صورت جدی اتفاق نمی افتد.

اشاره: یکی از کم ارتباط ترین و کم اثرترین مجموعه ها مجموعه حوزه علمیه در قبال صداو سیما است، مسئولین رده بالای حوزه علمیه در عزل و نصب افراد نقش مجزایی ندارند البته شاید یک اتفاقاتی در حد سفارش اتفاق بیفتد، اما دیگر نهادها چون از نظر بودجه ای و هم از نظر امکان سازمانی ارتباط مستحکم تری با سازمان دارند در جابجایی، اهداف و ارتباط تاثیرگذارند.

به همین جهت خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا  درگفت و گو باحجت الاسلام حسین نطنزی تهیه کننده و مستند ساز رسانه ملی با اشاره به رابطه حوزه علمیه و صدا و سیما به لحاظ ساختاری پرداخت. 

رسا- آیا حوزه علمیه در انتخاب بازیگران برای نقش روحانی نظارتی دارند؟

 امروز مشاهده می کنیم براحتی در حوزه تلویزیون یک بازیگر کار طنز می کند و فردا لباس روحانی می پوشد و هیچ اتفاقی نمی افتد و نه حوزه موضع گیری می کند و نه صدا و سیما التفاتی می کند، معلوم است که اصلاً برایش مهم نیست، یعنی نهاد حوزه اصلا برایش اهمیت ندارد، این بدترین نوع ارتباط با حوزه است که متاسفانه از ضعف ساختاری و ارتباطی حوزه نسبت به سازمان رسانه ملی است.

رسا- ضعف حوزه را در چه چیزی می دانید؟

 چند وقت قبل جلسه ای با مسئولین حوزه علمیه داشتم در آنجا بیان کردم که می دانید ضعف حوزه در کجاست؟ حوزه خودش را در سطح وزارت ارشاد و درسطح یکی از ارگان های نظام می داند در صورتی که حوزه علمیه پدر کل مجموعه ها است و یک نگاه محتوایی، علمی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی باید به سایر مجموعه ها داشته باشد.

رسا- تفاهم نامه ها چه نتایجی به همراه داشته است؟

در لایحه های مختلف شاهدیم صدا و سیما هیچ ارتباطی با حوزه علمیه ندارد و از طرفی با قراردهایی که به آن عمل نشده و با بی توجهی به مفاد تفاهم نامه ها نهاد حوزه را به سخره گرفته است؛ سازو کارها و تفاهم نامه های زیادی طراحی و امضاء شده است که خوراک دهی و محتوا به کمک حوزه در مرکز پژوهش اتفاق بیفتد و خروجی آن در صدا و سیما مصرف شود اما متاسفانه در عمل، رسانه مرکز پژوهش را به عنوان زیر مجموعه اداره کل تحقیقات قرار می دهد که یک غیرحوزوی بالا سر آن است و این نهاد بیشتر یک نهاد آماری است تا یک نهاد علمی و اگر خروجی علمی هم دارد، خروجی اسلامی نیست و مبتنی بر داده های غربی می باشد.

رسا_ آیا مسئولین حوزه نسبت به مفاد تفاهم نامه ها مطالبه و پیگیری انجام می دهند؟

متاسفانه عزم جدی از طرف حوزه در مطالبات شاهد نیستیم و از طرفی عزم جدی از طرف صدا و سیما هم وجود ندارد، البته حدود پانزده مرکز نظارتی بر صدا وسیما نظارت می کنند و طبیعتا رسانه ملی علاقمند نیست یک مجموعه نظارتی دیگر به خود اضافه کند و سعی می کند از تفاهم نامه ها خودش را عبور دهد؛ حوزه پدر فرهنگی جامعه است، اگر جامعه جایی به اشتباه می رود، حوزه باید پدری کند اما متاسفانه این اتفاق به صورت جدی اتفاق نمی افتد.

حوزه پدر فرهنگی جامعه است

رسا_ چرا مفاد تفاهم نامه ها به صورت جدی عملیاتی نمی شود؟

انتصاب های حوزه انتصاب تخصصی نیست و علی رغم اینکه فکر می کردیم با مدیریت جدید در حوزه علمیه، به حوزه تخصصی توجه بیشتری شود، متاسفانه شاهد این اتفاق نبودیم و حرکت رسانه ای قابل توجه ای از حوزه تا به امروز ندیدیم و از طرفی افرادی که مسئولیت این امر به آنان محوّل می شود به علت عدم توانایی و تخصص در این زمینه شاهد سهل انگاری هستیم، حوزه یک جلسه با فعالین رسانه و فارغ التحصیلان دانکشده صدا وسیما که از نخبگان حوزوی نیز می باشند، نگذاشته و فضا را برای این افراد باز نکرده است؛ حوزه علمیه کمترین استفاده از رسانه و متخصصین درون خودش در فضای رسانه را دارد.

رسا_ آیا نقش حوزه و حوزیان مطلوب بوده است؟

اگر در فضای رسانه اتفاقی افتاده است کار حوزویان است نه حوزه علمیه، واین فضا  نیازمند گفت و گو است تا مسئولین با نگاه و دید بازتر به واقعیت تعامل با جامعه و نیاز رسانه و حضور جدی در رسانه ملی بیندازند؛ حوزه علمیه نیازمند شبکه اختصاصی است تا مردم با اصل حوزه آشنا شوند.

رسا_ چه پیشنهاد و راهکاری را ارائه می دهید؟

ما در نیروهای مسلح و دانشگاه  نمایندگی ولی فقیه داریم، آیا اهمیت صدا و سیما از سپاه و ارتش و نیروهای مسلح  و دانشگاه کمتر است؟ رسانه زبان یک کشور و ملت است و جریان رسانه اهمیت دارد و رسانه امروز در حوزه امنیتی قرار می گیرد، باید نمایندگان ولی فقیه در سازمان مستقر شوند و قدرت عمل دردستشان باشد، در اینصورت می توانند جلوی یکه تازی های اشتباه بعضی از افراد را بگیرند؛ خیلی از اشتباهاتی که در شبکه سه اتفاق می افتد حاصل بی مدیریتی و انتصاب مدیران غیرتخصصی است، شبکه سه قرار نبود کار شبکه افق را به عهده بگیرد؛ رسانه ای که باید زبان نظام  باشد از زمان ریاست جدید خودش این زبان الکن شده و نمی تواند حرف خودش را به جهان و حتی مردم و مخاطبین خودش را هم بزند.

رسا_ آیا حوزه علمیه نظارتی بر برنامه های صدا و سیما دارد؟

متاسفانه خیر؛ حوزه باید  همچون سایر نهادها یک دفتر در صدا و سیما به عنوان دفتر حوزه علمیه قم مستقر کند و شکل تجمیعی داشته باشد و در بودجه، برنامه و ... نظارت داشته باشد و مطالبات را پیگیری کند که تا الان این اتفاق محقق نشده است و متاسفانه نگاه مسئولین حوزه به جریان صدا و سیما و به طور عام، فرهنگی هنری و رسانه بسیار سطحی است.

رسا_ آیا تآسیس یک شبکه اختصاصی در حوزه علمیه احساس نمی شود؟

با آمدن آقای اعرافی پیشنهاد شبکه ماهواره ای حوزه را دادیم و با راه اندازی این شبکه می توانیم از متخصصان و بزرگان حوزوی استفاده کنیم؛ رسانه ملی به علت محدودیت و موانع نمی تواند تمام توقعات حوزه را برآورده کند، پس زبان تخصصی حوزه کجا باید مطرح شود؟ لازم است به افکار و دیدگاه جامعه توجه بیشتری کرد و به صورت جدی وارد عمل شد.

رسا- با سپاس از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مرادی
Iran, Islamic Republic of
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
عالی
0
0
طلبه کوچک حوزه
Bulgaria
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
رویکرد مدیر حوزه ها به استفاده از ظرفیت های رسانه ها بسیار ارزشمند است و کمتر وجود داشته.
0
0