۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۶۷۶۹۷۲
ژست طلبکاری متهم بزرگ؛

خاتمی در پیام نوروزی: به جای تبریک با مردم اظهار همدردی ‌می کنم‌ + پاسخ

خاتمی در پیام نوروزی: به جای تبریک با مردم اظهار همدردی ‌می کنم‌ + پاسخ
سیدمحمدخاتمی از سران فتنه سال ۸۸ در پیام نوروزی خود نوشت: ترجیح می‌دهم به جای تبریک به مردم، به خاطر رنج‌ها و ملال‌هایی که داشته‌اند، اظهار همدردی و همراهی کنم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سیدمحمدخاتمی، ربیس دولت های موسوم به اصلاحات و از سران فتنه سال 88 که هنور نه بابت فتنه و نه بابت «تکرار می‌کنم»ها از معرفی لیست امید برای مجلس و روحانی برای ریاست جمهوری عذرخواهی نکرده است، خطاب به ملت ایران پیام نوروزی صادر کرده و گفته است: «ترجیح می‌دهم به جای تبریک به مردم، به خاطر رنج‌ها و ملال‌هایی که داشته‌اند، اظهار همدردی و همراهی ‌کنم‌.»

این وقاحت خاتمی که در بسیاری از قسمت های پیام دیده می شود در حالی است که شخص خاتمی یکی از متهمین اصلی اوضاع کنونی کشور است و نه بخشی از راه حل. جالب تر آنکه گفته می شود طی هفته های گذشته خاتمی با روحانی دیدار انتخاباتی داشته اند. مشهود است که ترس اصلاح طلبان از دست دادن قوه مجریه سران این جریان را آشفته کرده است.

خاتمی در هفته های گذشته هم به رهبرانقلاب نامه ای ارسال کرده بود که اصلاح طلبان سعی داشتند از آن نامه برای دلسوز نشان دادن خاتمی استفاده کنند و یکی از بانیان مشکلات مردم را دلسوز ملت جا بزنند.

رییس دولت اصلاحات همچنین سعی کرده است که در ادامه تقلای اصلاح طلبان، از دیدار پاپ با آیت الله سیستانی بهره بردای خود را برای نیل به اهداف شوم سیاسی انجام دهد و با جفا در حق مرجع عالی قدر جهان تشیع، در چند جا از عبارت گنگ و به ظاهر اسلامی اما صدردصد غلط «اسلام رحمانی» استفاده کرده است. خاتمی به مسلمانان توصیه کرده است که در قرن جدید دست از خشونت بردارند!

گفتنی است «اسلام رحمانی» کلیدواژه‌ای است که برای معارف نشئت‌گرفته‌ از لیبرالیسم، یعنی همان چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته می‌شود و فرسنگ ها با اسلام ناب فاصله دارد.

بخش هایی از پیام نورزی خاتمی را در ادامه خواهید خواند:

همهٔ کنشگران سیاسی، چه آنهایی که در قدرت هستند، چه آنهایی که در قدرت نیستند، چه آنهایی که دارای قدرت و اختیارات فراوان هستند و مسؤولیت ندارند یا احساس مسؤولیت نمی کنند همه باید از این ملت عذرخواهی کنند.

‌ترجیح می‌دهم به جای تبریک به مردم، به خاطر رنج‌ها و ملال‌هایی که داشته‌اند، اظهار همدردی و همراهی ‌کنم‌.

‌همه باید از ملت عذرخواهی کنند.

‌‌من از کاستی‌ها و کمبودهایی که در کارم بوده، صمیمانه از مردم ایران عذرخواهی می‌کنم.

‌‌عذرخواهی واقعیِ کسانی که در قدرت هستند، اصلاح سیاست‌ها، رویکردها و روش‌هاست.

‌‌از یاد نبریم که هزینه اصلی را ملت ما پرداخت و بخصوص طبقات محروم جامعه و با کمال تأسف آنگونه که شایسته آنان بود بهره مناسب را دریافت نکردند.

‌‌امیدوارم که هرچه زودتر جامعه ما زیر پوشش واکسن کرونا برود.

‌‌اگر نتیجه اولیه برجام ادامه می‌یافت ما وضعیت بسیار بهتری از امروز داشتیم.

‌‌امیدوارم تلاش برای زنده ماندن برجام با موفقیت ادامه پیدا کند و راه را به سوی حل مشکلات توسط مسؤولان و لذت بردن از زندگی توسط مردم و بخصوص محرومان هموارتر کند.

‌‌در صورتی که امریکا و اروپا به تعهداتشان برگردند، راه برای تعامل سازنده باز خواهد شد؛ و در ایران نیز باید بدون عصبانیت با موضوع برخورد کرد.

‌‌رویکرد تعاملی از سوی ایران بسیار مسأله مهمی است.

‌‌حاکمیت باید راه را به سوی وضع بهتر بگشاید.

‌پاگر حاکمیت، تامین مصالح ملی را در اولویت قرار بدهد، در عمل پای‌بند به موازین عدالت باشد، حق شهروندی را به رسمیت بشناسد و امنیت را نه فقط برای حاکمان، بلکه برای کل جامعه بخواهد، برخی دلسردی‌ها از بین خواهد رفت.

‌‌نماد مهم اعمال حق شهروندی برای همه افراد از هر آیین، طبقه و قومی، یک انتخابات آزاد و فراگیر است.

‌‌مسلمانان با آغاز قرن جدید یک هجرت روحی و اساسی از خودشان نشان بدهند؛ هجرت از خشونت، از نارواداری، از سرکوب، از تحقیر انسان! هجرت به اسلام رحمانی که حقیقت دین خداست.

‌‌اسلام رحمانی همین است که اخیراً در رفتار و گفتار مرجع بزرگ عالم اسلام و تشیع، حضرت آیت‌الله العظمی آقای سیستانی در دیدار با مرجع بزرگ آیین دیگر الهی یعنی جناب پاپ فرانسیس دیدیم.

خاتمی بخشی از مسأله است نه راه حل و نه التیام بخش آن!

دکتر پرویز امینی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در واکنش به پیام خاتمی در صفحه ضخی خود نوشت: به تازگی جناب خاتمی در پیامی به مناسبت نوروز گفته اند ترجیح می دهند که به جای تبریک به مردم با رنج های آنها همدلی کنند! و از همه خواسته اند از مردم عذرخواهی کنند و ...

جناب خاتمی! وضعیت بدخیم اجتماعی و سیاسی کنونی تا حد زیادی محصول حکمرانی دولتی است که در انتخابات۹۲ و انتخابات ۹۶ با حمایت شما سرکار آمد و شما الان بخش جدایی ناپذیر از کارنامه خسارت بار ان هستید. آنچنان در این دو دوره اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم به وخامت گذاشته است که وضعیت سال ۹۲ یک وضعیت اوتوپیایی و آرمانی و تا حدود زیادی دست نیافتنی است. اگر کسی در انتخابات ۱۴۰۰ این باور را در مردم ایجاد کند که می تواند وضعیت کشور به نصف وضعیت سال ۹۲ برگرداند، بی شک مورد اقبال و استقبال مردم در انتخابات واقع خواهد شد.

حکمرانی دولت روحانی و شریک سیاسی شما کاری کرده است که شعار "به عقب بر می گردیم" یک شعار آوانگارد و پیشتازانه و رای ساز به حساب می آید. جناب خاتمی! شما خود بخشی از مسئله اید نه راه حل یا التیام بخش آن. شما نمی توانید مثل شهروند جنتلمن و از موضع یک خیرخواه کل همه را نصیحت کنید و به یک عذرخواهی دست جمعی ترغیب کنید.

جناب خاتمی! اعلام همراهی و همدلی با رنج های مردم در آغاز سال جدید به چه درد مردم می خورد؟ کدام دردها و کدام رنج های آنها را برطرف می کند؟ آیا مشکل گرانی کالا و خدمات، مسکن، اشتغال، رفاه، نابرابری و فقر و کرامت اجتماعی ایرانی را برطرف میکند؟ سیاست عرصه این سانتی مانتالیسم بازی ها نیست. شما به جای همدردی با مردم، باید فکری به حال بهبود حکمرانی در دولت و متحد سیاسی خود می کردید، اگر راهی و تدبیری برای کاهش درد و رنج مردم دارید باید از طریق دولتی که درباره کارنامه او مسئول هستید، از مسایل مردم کارگشایی می کردید. یا لااقل با صراحت و شفافیت مسئولیت اجتماعی و مدنی این دولت را می پذیرفتید و پای دیگران را در موضوعی که مسیولیتش با شماست، باز نمی کردید و دیگران را شریک جرم خود نمی کردید!

شما مثل این پیامتان نشان داده اید از جمله سیاستمدارانی هستید که وجاهت اجتماعی خود را بر مصالح عمومی مقدم می دارید و جایی که پای این وجاهت در میان باشد، از چیزهای مهمی در میگذرید. در سال ۸۸ نیز با علم به عدم تقلب و خطا بودن مسیر موسوی، حاضر نشدید برای حفظ این وجاهت اجتماعی از آتش خشم طرفداران موسوی، واقعیت را علنی بیان کنید و مانع ان همه خسارت های خرد و کلان گردید.

سیاستمدار اخلاقی، سیاستمدار مسئولیت پذیر است و مسئولیت تصمیمات خود را می پذیرد و منافع و مصالح عمومی را فدای وجاهت اجتماعی خود نمیکند. پس اخلاقی باشید و مسئولیت پذیر.

خاتمی در پیام نوروزی: به جای تبریک با مردم اظهار همدردی ‌می کنم‌ + پاسخ

آقای خاتمی اشک تمساح نریزید

سید یاسر جبرائیلی کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به پیام نوروزی خاتمی نوشت:

مشکلات اقتصادی کشور، غالبا یا به تحریم نسبت داده می‌شود یا به سوء مدیریت؛ اما فارغ از اینکه برای هر کدام از این عوامل چه میزان سهم قائل هستیم، النادر کالمعدوم‌اند اظهارنظرهایی که در ریشه‌یابی وضع موجود، به عواملی غیر از تحریم و سوء مدیریت اشاره می‌کنند.

اما قاعدتا اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به ماجرا بنگریم، باید این پرسش‌ها را مطرح کنیم که اساسا چرا تحریم‌های بی‌سابقه سال ۱۳۹۰ علیه کشور وضع شد؟ و کدام عوامل باعث روی کار آمدن دولت آقای روحانی و رخ دادن این فاجعه ۸ ساله مدیریتی شدند؟ پاسخ این سوالات، ما را به علت‌العلل مشکلات اقتصادی کشور خواهد رساند.

در پاسخ به سوال نخست، می‌توان به انبوهی از اسناد و مدارک استناد کرد و نشان داد که اصلی‌ترین محرک دولت اوباما-بایدن برای وضع تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران، ادعای دروغ تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم و وقوع فتنه ۸۸ بوده است. ففط برای نمونه، آنگونه که ریچارد نفیو خبر داده، پس از فتنه ۸۸ بود که اوباما به سفیر آمریکا در سازمان ملل (رایس) و وزیر خارجه (کلینتون) و یک وزیر دیگر اجازه داد تا برنامه‌های خود برای تحریم را پیش ببرند.

استوارت لوی معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز به شکلی دیگر خبر نفیو را روایت کرده است: "آمریکا تصور می‌کند تحریم‌ها با اوضاع سیاسی آشفته ایران ترکیب خواهد شد و این چیزی است که آمریکا به آن امید بسته است". اوباما نیز در خاطرات خود با مضامین مشابه، بر این مدعا مهر تایید زده است.

یعنی آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که فتنه ۸۸ یک لبه قیچی است و تحریم‌ها باید لبه دیگر قیچی برای بریدن رگ حیات ملت ایران باشد تا راه برای بازگشت آمریکا برای چپاول ایران باز گردد. لذا اگر بخواهیم علت‌العلل تحریم‌ها را شناسایی کنیم، آقای سید محمد خاتمی از اصلی‌ترین صحنه‌گردانان و عوامل فتنه ۸۸ از نخستین کسانی است که باید سراغش رویم. در کتاب سودای سکولاریسم به صورت مبسوط به نقش خاتمی در این فتنه پرداخته‌ام.

اما در پاسخ به سوال دوم، یعنی ریشه‌های فاجعه مدیریتی ۸ سال اخیر نیز سیدمحمد خاتمی نقشی تاریخی ایفا کرده است. او به عنوان موثرترین چهره و لیدر جریان اصلاحات، این جریان را برای حمایت از آقای روحانی بسیج کرد و در کنار مرحوم هاشمی نقش موثری در روی کار آمدن این دولت داشت.

اگر بخواهیم برای وضع موجود اقتصادی کشور دنبال علت‌العلل بگردیم، آقای سیدمحمد خاتمی حتما در ردیف کاندیداهای اصلی خواهد بود. اینکه ایشان اخیرا پیام داده و گفته است ترجیح می‌دهد به جای تبریک نوروز با مردم همدردی کند، نوعی فرار به جلوست.

خاتمی بی‌مسؤولیت‌ترین فردی است که جایگاه و قدرت اجتماعی‌اش را صرف وضع تحریم علیه کشور و روی کار آمدن دولت آقای روحانی کرد.

رویکرد و عملکرد شما و جریان سیاسی شما، ریشه‌های همه دردهای امروز مردم است آقای خاتمی! اشک تمساح نریزید... نمک روی زخم قربانیان تفکرات غلط و جاه‌طلبی‌های سیاسی خود نریزید..‌. خاموش شوید تا مردم نفس بکشند.../998/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۹
خاتمی با بیانیه‌خوانیِ نوروزی تلاش کرده در موضع طلبکار قرار گیرد اما عبایِ مطالبه‌گری بر تنش زار میزند

اگر مشاوران عاقل‌تری داشت به او میگفتند که برای بازسازیِ ظرفیتِ تکرار کردن؛ باید زودتر و‌متواضعانه‌تر شروع می‌کرد؛ حتی افراطی‌ترین حامیانش هم رمق و رویِ تبلیغِ تکرارش را ندارند
1
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
نمی‌توانید با یه عذرخواهی الکی و آبکی از زیرش فرار کنید.
تمامه رنج ها و ملال های امروز مردم حاصل تَکرارِ خودته، یادته میگفتی تکرار رای به روحانی عزیز.
1
1
شیخ حیدر
Iran, Islamic Republic of
۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹
این یک تلاش تاسف برانگیز دیگر از سوی رئیس دولت اصلاحات برای بدنام کردن جامعه‌ای از افراد است که کل زندگی خود را صرف ترویج اصلاحات غربی و صلح دروغین از طریق گفت‌وگوی بین مذاهب و سعارهای توخالی کردند.
0
1