۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۶۷۷۰۸۲

راه حل سلامتی در سفرهای ضروری نوروزی

راه حل سلامتی در سفرهای ضروری نوروزی
توصیه کارشناسان بهداشتی برای ایام نوروز 1400 این است که حدالمقدور به سفر نروند اما در صورت ضرورت حتما از شرایط مقصد خود اطلاع حاصل کنید، در مکان های پرتردد حضور نیابید، غذای میان راه خود را از منزل تهیه و تمامی لوازم بهداشتی و ضدعفونی را همراه داشته باشید.

به گزارش خبرگزاری رسا، نوروز 1400 با همه سختی ها و فراز و نشیب هایش به دلیل شیوع یک ساله ویروس کرونا و لحظات نفس گیرش بالاخره رسید. حال خیلی از خانواده ها در تعطیلات مجبور به سفر به دلائل مختلف از کاری تا خانوادگی هستند و برخی نیز به دلیل خستگی های یک سال گذشته به لحاظ روحی نیاز به سفر دارند. 

اما این روزها خیلی از شهرها امکان تردد و مسافرت در آنها وجود دارد، شهرهایی که به رنگ نارنجی و آبی هستند، توصیه همه کارشناسان و مسئولان بهداشتی کشور اما این است که حتی الامکان مردم سفرهای خود را به دلیل کرونا تعویق بیاندازند اما اگر به هر دلیلی خانواده ای قصد سفر دارد، خوب است که نکاتی را برای جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا خود و خانواده اش رعایت کند.

 

*در مکان های عمومی و شلوغ تردد نکنید

حدالامکان سعی کنید در مجامع عمومی مثل پارکینگ ها، فروشگاه های بزرگ، پایانه های مسافربری، رستوران های زنجیره ای حضور پیدا نکنید و اگر هم مجبور به این کار شدید در بخش های پرتردد حضور نداشته باشید و فاصله خودتان را با دیگران حفظ کنید. اگر کسی را دیدید که علائم سرماخوردگی یا کرونا دارد مثلا سرفه زیاد یا تعریق دارد، از او حدالامکان یک متر فاصله بگیرید و با ماسک صورت خود را بپوشانید.

نکته دیگر مرتب از آب و صابون یا الکل برای ضدعفونی کردن دست های خود استفاد کنید، اگر در مسیر سفر مجبور هستید به سرویس های بهداشتی یا رستوران مراجعه کنید، قبل و بعد از این مکان ها دست های خود را ضدعفونی کنید حال با آب و صابون، ژل  و الکل ضدعفونی و سعی کنید همیشه پد الکلی در مسیر همراه خود داشته باشید.

پس وسایل لازم برای یک سفر ضروری مواد ضدعفونی کننده مثل پدهای الکلی، صابون و آب، ماسک، آب پلمپ آشامیدنی به میزان لازم است.

 

*غذای میان راه خود را از منزل تهیه کنید

برای اتصال کمتر با دیگر مردم و حضور در مکان های پرتردد سعی کنید غذای میان راه خود را از منزل تهیه کنید و در لوازم بهداشتی همراه خود ببرید تا  کمتر مجبور باشید در رستوران ها و غذاخانه های بین راهی پرتردد حضور پیدا کنید . در صورت اجبار برای حضور در رستوران ها و غذاخوری های بین راهی حتما از سلامت مکان اطلاع حاصل کنید.

در مکان های عمومی مثل اتوبوس ها و وسایل نقلیه دیگر نیز با میله ها و دیگر بخش ها کمتر ارتباط داشته باشید و حتما قبل از خوردن غذا یا آب ، دست و صورت خود را با دستمال مرطوب و در صورت وجود آب با آب و صابون بشویید تا کمتر دچار آلودگی شوید. در صورت استفاده از وسیله نقلیه شخصی نیز وسایل و ماشین خود را چندین مرتبه ضدعفونی کنید و از دستکش یک بار مصرف برای تهیه وسایل بیرون از ماشین یا پرداخت عوارض استفاده کنید.

 

خودتان نیز رعایت مسائل بهداشتی را داشته باشید اگر در مکانی عمومی یا در وسیله نقلیه خود سرفه یا عطسه می کنید حتما بینی و دهان خود را بپوشانید.

گاه پیش می آید که در بین راه حیواناتی را در مسیر می بینیم که در حالت عادی ممکن است به آنها غذا بدهیم مثل سگ ها و گربه های خیابانی، اگر قصد غذا دادن به آنها را دارید از دست زدن به آنها پرهیز کنید و با دستکش برایشان غذا بگذارید چرا که امکان انتقال آلودگی دارند.

 

*مواد غذایی خود را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید

در طول سفر نیاز به تهیه مواد غذایی مثل تخم مرغ، نان، فراورده های مرغ و گوشت پیدا می کنیم حتما این مواد را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و آب آشامیدنی را تصفیه و پلمپ اسفتاده کنید. میوه و سبزیجات را به خوبی ضدعفونی کنید و اگر در طول سفر دچار علائم مختلف کرونا شدید حتما اسرع وقت به مراکز درمانی نزدیک مراجعه کنید. برخی از این علائم شامل تب بالای 38 درجه، اسهال، استفراغ، تنگی نفس، سردرد، تب و لرز و گلودرد هستند. در این صورت حتما اتاق خود را از دیگر اعضای خانواده جدا کرده و با رعایت فاصله و زدن ماسک به مراکز درمانی بروید و سعی کنید بدون اضطراب عمل کنید والا در صورت رعایت همه این توصیه های بهداشتی به امید خدا هیچ اتفاق بدی برای کسی نمی افتد.

*رعایت مسائل بهداشتی در هواپیما

در حال حاضر فاصله اجتماعی به خوبی در هواپیماها رعایت می شود با گذاشتن یک صندلی در میان خالی و زدن ماسک برای کسی مشکلی پیش نمی آید اگر در پروازی متوجه شدید این پروتکل رعایت نشده حتما به اطلاع هواپیمایی برسانید. رعایت حریم خصوصی در پرواز بسیار حائز اهمیت است. در صورت استفاده از هتل و اقامتگاه در شهرهای مختلف نیز حتما به نظافت و تمیزی آن اهمیت داده و این را در نظر داشته باشید.

برخی از خانواده ها که کودک نوزاد یا شیرخواره دارند مجبورند در طول سفر چند بار پوشک بچه را تغییر دهند بهتر است همه وسایل مورد نیاز بچه همراهتان باشد و به جای استفاده از سرویس های بهداشتی شلوغ و عمومی بچه ها را در وسیله نقلیه خود عوض کرد و سپس دست ها و صورتش را ضدعفونی کرد.

در نهایت این روزها نمی توان بدون ترس از کرونا زندگی کرد اما در شرایط به طوری است که سفر هم شانس ابتلا را بیشتر می کند و ماندن در خانه راه بهتری برای محافظت از کویید 19 است بنابراین اگر فرد یا خانواده ای اصرار به سفر دارد حتما این  جوانب مطرح شده را رعایت کند. در نهایت برای سفر به هر شهر یا کشوری که در نظر دارید حتما اول وضعیت مقصد را به لحاظ رنگ کرونایی در داخل و در صورت سفر خارجی با اطمینان از قرمز نبودن آن کشور اقدام کنید و اگر مقصدتان وضعیت خوبی ندارد از سفر بپرهیزید.

 

سفر در قطار و حمل و نقل عمومی یا هواپیما خطرات تماس با دیگران را دارد، مسائل بهداشتی از تهویه مناسب تا ماسک و گردش هوا در هواپیما و ضدعفونی محل را در نظر بگیرید و در طول سفر نیز مسائل بهداشتی را برای خود و خانواده رعایت کنید و پس از بازگش از سفر نیز تا مدتی از دیگران فاصله بگیرید تا مطمئن به سلامت خود شویدو تا مدتی بیرون از منزل از دیگران فاصله بگیرید و در صورت امکان در منزل بمانید و از تب سنج استفاده کنید و وسایلتان را ضدعفونی کنید.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: فارس
ارسال نظرات