۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۶۷۷۰۵۲

در تعطیلات نوروزی این دو کتاب را حتما بخوانید

در تعطیلات نوروزی این دو کتاب را حتما بخوانید
یک استاد فلسفه و عرفان تطبیقی، کتاب خون دلی که لعل شد و در پرتو نور را برای مطالعه به مخاطبان در تعطیلات نوروز معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد فنایی اشکوری استاد فلسفه و عرفان تطبیقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر دو کتاب برای مطالعه به مخاطبان در تعطیلات نوروز معرفی کرد:

خون دلی که لعل شد؛ خاطرات حضرت آیت‌الله العظمی سیّد علی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) از زندانها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی

 

خون دلی که لعل شد

کتاب «خون دلی که لعل شد» حاوی خاطرات حضرت آیت‌الله العظمی سیّد علی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) از زندانها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی است.

این کتاب ترجمه‌ی فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» است که پیش از این به زبان عربی در بیروت منتشر و توسط سیّد حسن نصرالله معرّفی شد.‌

آنچه کتاب حاضر را از کتابهای مشابه متمایز میکند، بیان حکمتها، درسها و عبرتهایی است که به فراخور بحثها بیان شده و هر کدام از آنها میتواند چراغ راهی برای آشنایی مخاطب کتاب بویژه جوانان عزیز با فجایع رژیم منحوس پهلوی، و همچنین سختی‌ها، مرارتها و رنجهای مبارزان و در مقابل پایمردی‌ها، مقاومتها، خلوص و ایمان انقلابیون باشد.

زندگینامه خودنوشتِ معظّمٌ‌له، تصاویر مرتبط، و نمایه‌های مختلف از دیگر بخشهای این کتاب است.

https://mesbahyazdi.ir/files/styles/large/public/images/book/dar%20parto%20noor.jpg?itok=0s8q2GSs

در پرتو نور؛ اثر عرفانی از آیت الله مصباح یزدی

این کتاب شامل مباحثی است که حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در جلسات مختلف درباره عرفان بیان داشته‌اند و تفصیل آنها پیش از این به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمدمهدی نادری قمی در کتابی به نام «در جست‌وجوی عرفان اسلامی» تدوین و نگارش یافته بود، و اکنون به همت حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی خلاصه‌ای از آن با هدف ارایه مباحثی مفید، فشرده، روشن و جذاب برای آشنایی جوانان با عرفان اسلامی در این کتاب سامان یافته، و توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) چاپ و منتشر شده است.

در فصل نخست این نوشتار به کلیاتی دربارة عرفان از قبیل انواع تمایلات انسانی و توضیح خودشکوفایی و ناخودشکوفایی آن‌ها، تمایلات عرفانی به عنوان تمایلات اصیل آدمی، پاسخ به پرسش‌هایی چون: عرفان چیست؟ عارف کیست؟ و نیز شرح رابطه عرفان با فلسفه، عقل، و شرع پرداخته شده است.

در فصل دوم این کتاب که به مسأله تحریف و انحراف در آموزه‌های عرفانی اختصاص یافته، مباحثی چون: منشأ تحریف و انحرافات، تحلیل عوامل انحراف در عرفان، استعمار و عرفان‌سازی و ترویج صوفی‌گری، مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل سوم ضمن بحث دربارة شاخصه‌های عرفان اسلامی، به پیشینه عرفان در جوامع انسانی، تبیین شاخصه‌های عرفان صحیح بر مبنای تحلیل عقلی و ویژگی‌های عرفان اسلامی در کتاب و سنت پرداخته شده، وپس از ارایه پاسخ‌هایی از امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام)، به سؤال متعارض یا متقارب بودن دو بعد مادی و معنوی انسان، امام خمینی (رضوان‌الله علیه) به عنوان تجسمی از عرفان راستین معرفی شده و از مسایلی هم‌چون رجوع به آموزه‌های عرفانی دیگر مکاتب، و عدم انحصار عرفان در روحانیت، سخن به میان آمده است.

در فصل چهارم، راه صحیح نیل به مقامات عرفانی معرفی شده است. در این فصل ابتدا ضمن اشاره به شناخت راه صحیح با استفاده از عقل و نقل و با تأکید بر لزوم رجوع به اهل‌بیت (علیهم السلام)، به موانع مهم سیر الی الله اشاره شده است. مراحل سیر و سلوک، مشارطه، مراقبه و محاسبه، مراحل مراقبه، ذکر و جایگاه آن، و نماز و راز خیرالعمل بودن آن از مباحث مطرح شده در این فصل است.

در پایان، این کتاب در فصل پنجم به بررسی مسأله کشف و کرامت پرداخته است. حقیقت کشف و مکاشفه، کرامت و حقیقت و ماهیت آن، عرفان حقیقی و سیر و سلوک، و نیاز به استاد از دیگر میاحث پایانی این نوشتار است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات