۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۷۷۳۳۵

بررسی برنامه هسته‌ای پنهان رژیم صهیونیستی

بررسی برنامه هسته‌ای پنهان رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی همزمان با اتهام پراکنی علیه کشورهای مختلف درباره موضوع هسته‌ای، سیاست سکوت را درباره برنامه هسته‌ای خود پیش گرفته و به تولید بمب‌های اتمی ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، یکی از دارندگان سلاح‌های هسته‌ای در جهان رژیم صهیونیستی است، اما این رژیم تاکنون اظهار نظری رسمی درباره برنامه هسته‌ای خود نکرده است.

مقام‎های رژیم صهیونیستی سیاست سکوت درباره برنامه هسته‌ای خود را پیش گرفته و همزمان با توسعه بمب‌های هسته‎ای، به اتهام زنی علیه کشورها در موضوع هسته‎ای نیز می‌پردازند.

رژیم صهیونیستی در میان دارندگان کلاهک هسته‌ای

رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود.

جدیدترین گزارشی که «موسسه بین المللی صلح استکهلم»، منتشر کرده نشان می‎دهد رژیم صهیونیستی بین ۹۰ تا ۱۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد.

در همین حال «موسسه علم و امنیت بین المللی» مستقر در واشنگتن طی گزارشی در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۳ که برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرده تاکنون ۱۱۵ سلاح هسته‌ای را تولید کرده است.

با این وجود آمار منتشر شده درباره تعداد کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی تخمینی بوده چرا که این رژیم تاکنون آماری درباره تسلیحات هسته‌ای خود ارائه نداده است.

علاوه بر این، رژیم صهیونیستی تاکنون از پیوستن به معاهده منع اشاعه هسته‌ای (ان پی تی) نیز خودداری کرده است.

افشای توسعه تاسیسات دیمونا

رسانه‌های بین المللی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای نشان دادند رژیم صهیونیستی طی سال‌های اخیر ساخت و سازهای مشکوکی را در تاسیسات اتمی خود در «دیمونا» انجام می‌داده است.

 

بهمن ماه سال ۱۳۹۹ یک موسسه بین المللی با نام «سازمان بین المللی مواد شکاف پذیر» (آی پی ام اف) به عنوان یک گروه متخصص در امور اتمی که فعالیت‌های هسته‌ای جهان را رصد می‌کند، گزارشی درباره فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در تاسیسات «دیمونا» منتشر کرد.

این گزارش نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی فعالیت‌های مخفیانه خود را در این تاسیسات از اواخر سال ۲۰۱۸ و یا اوایل سال ۲۰۱۹ آغاز کرده و این فعالیت‌ها همچنان ادامه دارد.

«آی پی ام اف» در گزارش خود می‌گوید که رژیم صهیونیستی طی ۲ سال اخیر، تاسیساتی را به کوره اتمی خود در «دیمونا» با هدف توسعه برنامه هسته‌ای خود افزوده است.

تاسیسات مخفیانه دیمونا

«دیمونا» یکی از مهم‌ترین تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که این رژیم از سالیان دور فعالیت‌های خود را در آن به صورت مخفیانه دنبال کرده است.

رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۵۶ به کمک متخصصان فرانسوی یک رآکتور هسته‌ای و یک کارخانه مخفیانه پردازش و جداسازی پلوتونیوم ساخته است؛ اقدامی که هدف اصلی آن ساخت بمب اتمی بوده است.

با پایان دهه ۱۹۵۰ میلادی، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ شهروند فرانسوی در «دیمونا» زندگی می‌کردند و این منطقه را از یک روستا به یک شهر در سطح جهانی تبدیل کردند، اما تمامی این فعالیت‌ها در پوششی مخفیانه انجام می‌گرفت.

«سیمون هرش»، نویسنده آمریکایی در این باره می‌نویسد «کارکنان فرانسوی در دیمونا حق نداشتند به خانواده و دوستان خود در فرانسه مستقیما نامه ارسال کنند و نامه‌های خود را به یک مرکز پست جعلی در آمریکای لاتین ارسال می‌کردند.»

رژیم صهیونیستی حتی این پروژه مخفی خود را از انگلیس نیز مخفی نگه داشته و آمریکا نیز از این موضوع دور نگه داشته شد و این کشور با به پرواز در آوردن هواپیماهای «U ۲» بر فراز دیمونا، سعی کرد تا از واقعیت این پروژه اطلاعات کسب کند.

زرادخانه رژیم صهیونیستی تهدیدی برای منطقه غرب آسیا

مجمع عمومی سازمان ملل اخیرا با ۱۵۳ رای موافق، از رژیم صهیونیستی خواست از تولید، آزمایش و ذخیره تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و همه تاسیسات هسته‌ای خود را برای اقدامی اعتمادساز به آژانس بین المللی انرژی اتمی، معرفی کند.

از جمله کشورهایی که به قطعنامه مذکور رای مخالف دادند، می‌توان به کانادا و آمریکا اشاره کرد.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که این رژیم برای مخفی کردن تسلیحات هسته‌ای خود، آزمایش‌های مربوطه را با کشورهای دیگر انجام می‌دهد که از جمله آنها فرانسه و آفریقای جنوبی هستند.

اما آنچه که مشخص است این که رژیم صهیونیستی، برنامه هسته‌ای خود را در سال ۱۹۵۲ آغاز کرد و از همکاری متحدانش به شکلی ویژه از فرانسه و آمریکا برای توسعه این برنامه بهره برد.

مراکز اصلی تولید تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی

۲ مرکزی که براساس داده‌ها می‌توان از آنها به عنوان مراکز اصلی تولید تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی نام برد، عبارتند از مرکز تحقیقات هسته‌ای در صحرای «نگب» که در دهه ۱۹۶۰ با همکاری فرانسه ساخته شد و همچنان تحت کنترل و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست؛ دو، مرکز تولید تسلیحات هسته‌ای که در اواخر دهه ۱۹۶۰ با همکاری آمریکا در ۲۰ کیلومتری جنوب «تل آویو» ساخته شد.

براساس بررسی کنگره آمریکا در سال ۱۹۸۰، یکی از رآکتورهای رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۵، سالانه ۹ تا ۱۰ کیلوگرم شکافت پلوتونیوم انجام می‌دهد.

بر اساس برآوردهای موسسه «Rosatom ISS»، نخستین سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی احتمالا در سال ۱۹۶۷–۱۹۶۸ ساخته شدند.

در عین حال اتاق فکر آمریکایی Global Security می‌گوید رژیم صهیونیستی تا زمان شروع جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ دارای ۲ بمب هسته‌ای بوده و از آن زمان، تولید سلاح‌های هسته‌ای در این رژیم به طور مداوم افزایش یافته و دامنه آن‌ها گسترش یافته است.

علاوه بر بمب‌های هسته ای، زرادخانه رژیم صهیونیستی اکنون شامل کلاهک‌های هسته‌ای برای انواع مختلف موشک است که برای استفاده در نبردهای هوایی، دریایی و زمینی طراحی و تولید شده اند.

سکوت آمریکا و کشورهای غربی

رژیم صهیونیستی طی سالیانی که برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده، همواره در قبال این موضوع سیاست سکوت را در پیش گرفته و درباره این موضوع اظهار نظری رسمی نکرده است.

این سیاست سکوت، اما از سوی آمریکا و غرب به شدت حمایت می‌شود و این کشورها نه تنها در این باره سکوت کرده اند بلکه رژیم صهیونیستی را در برنامه هسته‌ای خود نیز حمایت می‌کنند.

برخی اسناد انتشار یافته حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی از دهه ۱۹۶۰ برنامه توسعه تسلیحات هسته‌ای خود را با حمایت آمریکا توسعه داده است.

گاردین در گزارشی با عنوان «حقیقت درباره زرادخانه هسته‌ای مخفی اسرائیل» به این موضوع پرداخته و می‌نویسد «اسرائیل ساخت بمب هسته‌ای را از دهه ۱۹۵۰ آغاز کرده با این وجود کشورهای غربی شامل انگلیس و آمریکا چشم خود را بر روی این موضوع بسته اند.»

این نشریه در گزارش خود جزئیات زیادی را درباره برنامه مخفی رژیم صهیونیستی ارائه داده که نشان از همکاری گسترده کشورهای غربی و آمریکا با «تل آویو»، است.

اسناد افشا شده انگلیس و آمریکا نشان می‌دهد که تنها در یک مورد رژیم صهیونیستی حدود ۱۰۰ تُن کیک زرد را در فاصله سال‌های ۱۹۶۳ و ۱۹۶۴ خریداری کرده است.

بر اساس گزارش گاردین، این خرید بدون رعایت پادمان‌های امنیتی که در نقل و انتقالات هسته‌ای ضروری هستند، انجام شده است.

گاردین در بخشی از گزارش خود به نقش فرانسه در پیشبرد برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی اشاره کرده و می‌نویسد «پروژه اسرائیل برای ساخت تسلیحات هسته‌ای هرگز نمی‌توانست بدون پشتیبانی بسیار گسترده فرانسه آغاز شود.»

جلوگیری رژیم صهیونیستی از ورود بازرسان آژانس انرژی اتمی

رژیم صهیونیستی همواره از بازدیدهای آژانس بین المللی انرژی اتمی جلوگیری کرد و بنابراین در اوایل دهه ۱۹۶۰، جان اف کندی از این رژیم خواست تا بازرسان آمریکایی را بپذیرد.

بر اساس گزارش گاردین، «تیم بازرسان آمریکایی در آن زمان به اسرائیل اعزام شدند و از تاسیسات دیمونا نیز بازدید کردند، اما از همان ابتدا این اقدام، انحرافی بود و اسرائیل به این تیم اجازه همراه آوردن تجهیزات و نمونه برداری را نداد.»

جانبداری آمریکا از برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی و سکوت در برابر این برنامه در سال ۱۹۶۹ به نوعی رسمی شد؛ «ریچارد نیکسون»، رییس جمهور وقت آمریکا و «گلدا مایر»، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، طی دیداری با یکدیگر به توافق رسیدند که آمریکا درخواست برای بازرسی از فعالیت‌های هست‌های رژیم صهیونیستی و تحت فشار قرار دادن این رژیم برای امضای معاهده «ان پی تی» را متوقف و در مقابل رژیم صهیونیستی نیز فعالیت‌های هسته‌ای خود را رسما اعلام نکند.

منبع: میزان
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات