خبر خوب از روند بهبود جانبازان و والدین شهدا
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ماه پایانی سال ۹۸ بود که مردم برای اولین بار با ویروس کوید ۱۹ آشنا میشدند. ابتدا شاید خیلیها این بیماری منحوس را جدی نمیگرفتند و گمان میکردند نهایت در چند روز این بیماری رخت برمیبندد و مشکل خاصی به وجود نمیآید؛ تا جایی که برخی از مسئولان از جمله رییس جمهور در سخنانشان گفتند تا چند روز آینده، زندگی به روال عادی برخواهد گشت!
مسئولان وزارت بهداشت هم به علت ناآشنایی بر زوایای مختلف این بیماری دستورالعملهای متفاوتی ارایه میکردند. اما آنچه از همان ابتدا روشن بود، طبق برآوردها خطر این ویروس برای افرادی که بیماریهای زمینهای مثل مشکل قلبی، ریوی، دیابت و ... دارند، بیشتر از افراد دیگر جانشان در معرض تهدید است.
یکی از گروههایی که بسیار حساس بودند، جانبازان شیمیایی و والدین سالخورده شهدا بودند که متاسفانه شاهد آن بودیم در ابتدای شیوع این بیماری تا ماههای اول سال ۹۹ تعداد جانبازان عزیزی که با ابتلا به این بیماری به شهادت میرسیدند و والدین شهدایی که فوت میکردند، بسیار قابل توجه بود و بعضا فقط در تهران روزانه به ۱۵ نفر هم میرسید.
وقتی کرونا جدی گرفته نمیشد
یکی دیگر از اقدامات بنیاد در آن روزهای سخت، درج توصیههایی در سایت خود بود که دائما در همه جا از جمله تلویزیون پخش میشد و در واقع نمیتوانست باری از دوش جامعه هدف بردارد. این در حالی بود که جانبازی اعلام کرد: «با پیگیریهای خودم از بنیاد شهید گفتند: بیا یک پک بهداشتی دریافت کن. حالا که آن را گرفتم، داخلش ۴ دستکش و چهار ماسک و یک اسپری ضدعفونی کننده کوچک هست. این کل پک بهداشتی است که میگویند ۳.۵ میلیارد تومان بنیاد شهید بابتش هزینه کرده. یعنی یک جانباز شیمیایی یا قطع نخاع، همین مقدار برایش کافی است؟»
تنها اقدام چشمگیر بنیاد شهید در آن روزها پیامهای تسلیتی بود که زمان شهادت جانبازان و فوت والدین شهدا صادر میکرد!
ناصرخسرو و جانبازان شیمیایی در روزهای کرونا!
خبرهای خوبی که به گوش جامعه ایثارگری رسید
در همین راستا، محمود پاکدل، معاون تعاون بنیاد شهید اعلام کرد با بودجهای که به حساب بنیاد شهید در سال جاری ریخته میشود تا پایان سال ۹۹ همه معوقات پرداخت میشود. و این کار انجام شد. این موضوع خبر خوب و مهمی بود که توانست لااقل در این روزهای سخت، کمی از جهت مسائل مالی ایثارگران را یاری دهد.
یکی دیگر از مشکلات اساسی جامعه ایثارگری و به خصوص جانبازان، موضوع بیمه خدمت درمانی بود که با وجودی که از مدتها پیش از شیوع کرونا گریبان جامعه ایثارگری را گرفته بود، اما در روزهای کرونا اوج بیشتری گرفت. جانبازان در تماس با خبرگزاری فارس اعلام میکردند، مجبورند در این روزهای خطرناک از خانه خارج شوند تا نسخههایشان را به تایید بیمه دی برسانند. یکی از جانبازان در گفتوگو با فارس میگفت: «به علت فسخ یا نبستن قرارداد جدید، بسیاری از داروخانهها و مراکز درمانی با بیمه دی، دسترسی برای تهیه داروهایمان مشکل است و خود تایید دارو پروسه زمانبری دارد که آن هم مستلزم بیرون رفتن جانبازان از خانه است. بنیاد شهید میتواند راهی پیدا کند تا جانباز نسخه پزشک را به صورت الکترونیکی ثبت کند و داروها و وسایل مورد نیاز نیز توسط مددکاران زحمتکش بنیاد تحویل خانواده شهدا یا جانبازان شود.»
مشکلات خدمات درمانی بهبود یافت
این مشکل بسیار مهم نیز با پرداخت بدهیهای این بیمه حل شد و اکنون نمایندگیهای شرکت بیمه در اغلب ساختمانهای بنیاد شهید، یک میز خدمت دارند که جامعه ایثارگر به راحتی میتوانند به آنجا مراجعه کنند. نکته دیگر، افزایش مراکز درمانی و داروخانههایی بود که به ایثارگران خدمات ارایه میکنند. در چند ماه اخیر تعداد این مراکز از حدود ۲ هزار مرکز به ۹ هزار مرکز درمانی افزایش پیدا کرده است.
همچنین بیمارستانهای متعلق به بنیاد از جمله بیمارستان خاتمالانبیا از مجهزترین بیمارستانها محسوب میشود که خدماتش صرفا به جامعه ایثارگری ارایه میشود.