۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۶۷۷۵۰۴

مواضع آشنای دولتی‌ها علیه گاندو

مواضع آشنای دولتی‌ها علیه گاندو
حسام‌الدین آشنا طی روزهای گذشته توییت‌های متعددی علیه سریال گاندو زد. ظریف هم آن را سراسر دروغ خواند. واکنش‌ها به سریال گاندو را در این گزارش مرور می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری رسا،‌ فصل دوم گاندو از همان آغاز و بی وقفه دست روی سوژه‌های حساسی گذاشت. روح الله زم، توقیف نفت کش انگلیسی، برجام، نفوذ در مذاکرات هسته‌ای و ... به خودی خود کافی بود تا این سریال را متفاوت از بقیه تولیدات نوروزی صداوسیما کند. در همان هفته اول عید، گاندو به عنوان دومین سریال پرمخاطب سیما انتخاب شد. رضایت بالای ۸۷ درصدی مخاطبان نیز در کنار مخاطب بیش از ۵۵ درصدی از گاندو ۲ یک سریال ویژه ساخت.

هرچه سریال پیش رفت واکنش‌ها افزایش یافت. سریال توسط مخاطب پذیرفته شده بود و طبیعی بود سیاسیون نسبت به آن حساس شوند.

موضوعی که در نهایت برای دولتی ها بسیار سنگین آمد پرداخت گاندو به پرونده جاسوسی محمدعلی شعبانی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران بود. گاندو علاوه بر شعبانی چند عضو دستگاه سیاست خارجی کشور را نیز به عنوان جاسوس تحت بازجویی نشان داد و به مرور به دنبال کشف خط و ربط این افراد بود.

مواضع تند آشنا و ظریف در قبال یک سریال!

دولتی ها از همان ابتدا حساس شدند. حسام الدین آشنا به عنوان سخنگوی غیر رسمی دولت در توییتر نوشت: " ای کاش ضد اطلاعاتی داشتیم که جرات می کرد تحلیلی واقع بینانه از کارکرد امنیتی مجموعه‌های گاندو ارائه نماید. ای کاش ظریف و وزیر اطلاعات حقایق را روشن نموده و قوه قضائیه هم عاقبت پرونده متهم جاسوسی در مذاکرات را اعلام میکرد. نباید کوتاه بینی‌های مقطعی جای هنر راهبردی را بگیرد. "

وی در توییتی دیگر نوشت:  "هزار سریال بسازید و مسخره کنید، همه باد هوا می شود. ولی خط لوله‌ای که صادرات نفت ایران را از تنگه هرمز و خلیج فارس بی نیاز میکند برای این کشور باقی می ماند. "

مواضع آشنای دولتی‌ها علیه گاندو/ واکنش‌ها به عدم پخش سریال ادامه دارد

باردیگر آشنا به خاطر گاندو دست به توییت شد و نوشت:" از گاندوپردازان باید تشکر کرد چرا که با حمله مستقیم به کارگزاران سیاست خارجی، کسی چون محمد جواد ظریف را وادار کردند تا دهان بگشاید و کمی پرده ها را بالا بزند؛ حالا این او است که سوالات سخت را میپرسد!

مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز       ورنه در مجلس رندان خبری نیست که نیست"

اشاره آشنا به مصاحبه ظریف با یکی از رسانه ها بود که در آن گفت و گو ظریف می گوید: " اگر برجام بد بود چرا برجام توانست آمریکا را شکست دهد؟ چرا برجام آمریکا را در سازمان ملل شکست داد؟ . . . اصلا یک نفر به من بگوید من چه در برجام میتوانستم بنویسم که مانع بشود آمریکا این کارهایی که کرد را نکند؟ میخواد بگوید که من برجام رو قدم به قدم باید مینوشتم؟ کسی نمیاد ببینه که من یک سال برجام را قدم به قدم پیش بردم تا زمانی که کشور تصمیم گرفت تحریم ها یکجا باید برداشته شود. من این تصمیم را نگرفتم. "

محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی دیگر نیز در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید: " «چقدر از صفر تا صد سیاست خارجی در این هشت سال دست محمدجواد ظریف بود؟» پاسخ داد: «صفر» و بعد در پاسخ تعجب خبرنگار گفته: «بله. در تمام کشورها همین‌طور است»."

آشنا بار دیگر درباره گاندو اینگونه مسوولان صداوسیما را خطاب قرار داد: "صریح باشید و بازی نکنید؛ بگویید چه کسی؛ از کجا و چه زمانی؛ درباره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از سریال بر چه قسمتی از صداوسیما فشار آورده است. آیا صداوسیما اساسا نقشی در تولید یا پخش این سریال داشته است؟ "

مواضع آشنای دولتی‌ها علیه گاندو/ واکنش‌ها به عدم پخش سریال ادامه دارد

اما موضع صریح محمدجواد ظریف نسبت به سریال گاندو زمانی بود که در کلاب هاوس در خصوص قرارداد ایران و چین صحبت می کرد و در میانه این بحث گفت: "گاندو از اول تا آخر دروغ است". وی خطاب به سیدمحمود رضوی که در این بحث مشارکت کرده بود گفت: "شما که فیلم ساز هستی و من خودم به خاطر ماجرای نیمروز به فیلم شما جایزه دادم بیا یک فیلم درباره بدبختی های من در وزارت خارجه بساز تا ببینم چه کسی حاضر می شود پخش کند آن هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد. "

انکار، مظلوم نمایی و شانه خالی کردن از مسوولیت محور عملیات روانی دولتی‌ها

خط و ربط توییت‌ها و مواضع آشنا و ظریف نشان می‌دهد این جریان چند محور اصلی را دنبال می‌کند:

اول، خط تقابل صداوسیما و نهادهای انقلابی اطلاعاتی با دولت را پررنگ کردند

دوم، ادعای سریال مبنی بر وجود جاسوس در هیات مذاکره کننده هسته ای را زیر سوال بردند

سوم، سعی کردند از مسوولیت خود در قبال ضعف های موجود در سیاست خارجی شانه خالی کنند و خود را یک عامل بی اختیار معرفی کنند

چهارم، مسوولان دولتی خط مظلوم نمایی را در پیش گرفتند و همچنان به دنبال پررنگ کردن خط «همه علیه ما» بودند

مجلسی‌ها طرف گاندو را گرفتند

در ادامه واکنش‌ها برخی نمایندگان مجلس نیز نسبت به عدم پخش ادامه سریال مواضعی را اتخاذ کردند:حسن شجاعی نماینده مردم ابهر خرمدره و سلطانیه نیز در واکنش به توییت آشنا که گاندو را نارس نامیده بود نوشت: " اگر گاندو نارس بود، دولت غربگرا و ناتوان در برابر مرغ، توانش را صرف بستن آن نمیکرد. این دولت مردم را ایستاده در صف مرغ بیشتر میپسندد تا نشسته در تماشای گاندو. گاندوی ۲ به اسم قسمت آخر نیمه کاره رها شد. این است دیکتاتوری غربگرایان. "

احمد نادری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به همین توییت آشنا نوشت: " برای همین بود که دولت محترم فشار آورد که از ادامه پخش گاندو جلوگیری بشه؟ یه سریال ضعیف که بقول شما کلیشه‌ای و ضعیف هست، از صداوسیمایی که به گفته دوستان شما بیننده‌ای ندارد؛ این همه ترس و وحشت برانگیخته؟ البته هنوز افشای زوایای مختلف پرونده روح الله زم و همکاران داخلی‌اش مانده. "

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس در توییتی نوشت: " ناراحتی ظریف از سریال گاندو نیست که در مقابل سریال برجام هیچ است. او از بهم خوردن طراحی ذلیلانه اخیرشان عصبانی است. میخواستند اقدام سازنده را مقابل اقدام راهبردی علم کرده، آمریکا را بدون عمل قطعی و راستی آزمایی در ۳ گام به برجام بازگردانند و شب نیمه شعبان جشن پیروزی بگیرند. "

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس نیز نوشت: " ادامه سریال گاندو به بعد از انتخابات موکول شد البته تا نتیجه انتخابات چه باشد؟ گاندوبازی های دولتی که مسبب سناریوی گاندو در عالم واقعند انعکاس آنرا در عالم سریال تاب نیاوردند و این یعنی تاثیرگذاری گاندو ۲. اما مردم در انتخابات ۱۴۰۰ تکلیف سریا ناکامی های غرب گرایان را معین خواهند کرد. "

از وزیر اسبق ارشاد تا مداح معروف: دولت فشار آورد، گاندو باید ادامه یابد

برخی چهره‌های سیاسی و فرهنگی نیز نسبت به عدم پخش گاندو موضع گرفتند که برخی از این توییت‌ها را مرور می‌کنیم:

سید محمد حسینی وزیر اسبق ارشاد اسلامی: تشکر و قدردانی از کارگردان، تهیه کننده، بازیگران و تمامی عوامل سریال گاندو که شمه‌ای از حقایق و مجاهدت‌های خاموش سربازان گمنام امام زمان در شناسایی جاسوسان، نفوذیها و همدستان آنها را به تصویر کشیدند. منتظر ادامه سریال بدون جوسازی، فشار و سانسور بعد از اتمام دولت روحانی هستیم!

یاسر جلالی: خب ظاهرا فصل دوم سریال گاندو یکباره و به صورت کاملا طبیعی به قسمت آخر رسید و بلاک شد!

محمدحسین پویانفر: به نظر میاد پخش گاندو بر قیمت دلار و مرغ تاثیر مستقیم داشت. ممنون صداوسیما ...

جلیل محبی: فریاد بلند آزادی بیان نیست و متهم کردن نظام؛ دروغ گویی در بلندگوهای متعدد؛ بستن زبان مخالفین با زورگویی و تهدید: همه آنچه بر سر کشور آورده‌اند.

عباس کلاهدوز: ادامه گاندو به بعد از انتخابات موکول شد!؟ خدایا به تو پناه میبرم از بستن زبان منتقدان.

کورش کمره ای: استقبال از گاندو همه را غافلگیر کرد. انصافا مردم سنگ تمام گذاشتن. حقا باید از رئیس سازمان صداوسیما که در برابر فشارهای عجیب و کم نظیر برخی ایستادگی کرد تا مردم سریال مورد علاقه‌شان را ببینند و با واقعیت‌ها آشنا شوند تشکر کرد. منتظر مستندات جذاب از #شعبانی باشید. سخن بسیار است.

سید حسین آقا میری: منافقین کسانی هستند هنگامی که افراد با ایمان را ملاقات کنند می گویند: ما ایمان آوردیم ولی هنگامی که با شیطان های خود خلوت میکنند میگویند ما با شماییم.

صادق نیکو: اگر لاریجانی یا ظریف رئیس جمهور بشن ادامه گاندو تیرماه ۱۴۰۸ پخش خواهد شد.

سید علی موسوی: گاندو در رودخانه پرفشار دولت ناپدید شد.

مخاطبان در بخش کمپین‌سازی نیز وارد عمل شدند و صدها مطالبه جهت ادامه سریال و تشکر از عوامل سریال ثبت کردند.

مواضع آشنای دولتی‌ها علیه گاندو/ واکنش‌ها به عدم پخش سریال ادامه دارد

مواضع دولتی‌ها شبکه‌های اجتماعی را خط‌دهی کرد

فارغ از آنکه سریال گاندو ناشی از فشار دولتی‌ها ناتمام باقی ماند یا واقعا امکان ادامه سریال نبود مسئله این است که واکنش دولتی‌ها نسبت به آنچه در سریال مطرح شده بود به گونه بود که تقریبا فضای اجتماعی را به این نتیجه رساند که دولت مانع ادامه پخش این سریال شده است. باید منتظر ماند و دید ادامه این سریال به کدام خط قرمز این دولت خواهد پرداخت و آن موقع که این سایه روشن ها افشا می شود آیا امکان فشار بر صداوسیما برای آقایان دولتی وجود خواهد داشت یا نه!؟

منبع: فارس
علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات