۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۶۷۷۷۵۲
آیت الله کعبی تبیین کرد:

پیش نیازهای طرح تمدنی جمهوری اسلامی ایران برپایه ماموریت الهی اقامه دین

پیش نیازهای طرح تمدنی جمهوری اسلامی ایران برپایه ماموریت الهی اقامه دین
آیت لله کعبی هدف دین را ساختن دنیا برای تحصیل کمال اخروی دانست و به تبیین پیش نیازهای طرح تمدنی جمهوری اسلامی ایران برپایه ماموریت الهی اقامه دین پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در سخنانی به تبیین پیش نیازهای طرح تمدنی جمهوری اسلامی ایران برپایه ماموریت الهی اقامه دین پرداخت و گفت: یکی از مأموریت های اصلی انبیا و اوصیای الهی و علمای دین بر پایه قرآن و روایات، اقامه دین است.

وی ادامه داد: دین به معنای آیین زندگی است که برخوردار از یک حقایق اصیل بر پایه تفسیر صحیح از هستی و آفرینش و رابطه انسان با خدا از سویی و از سوی دیگر ظرفیت های نهفته شده در انسان برای رشد و تکامل مادی و معنوی و تحقق امر خلافت الهی است و این که انسان بر پایه این آیین زندگی سیر تکاملی اش را طی کند تا به مقام خلیفة الله برسد و برای مقامات عالیه اخروی آمادگی پیدا کند.

هدف دین؛ ساختن دنیا برای تحصیل کمال اخروی

آیت لله کعبی هدف دین را ساختن دنیا برای تحصیل کمال اخروی دانست و بیان کرد: برخی دین را به معارف نظری و آموزه های عملی که انبیای الهی مبشر آن بودند، تفسیر می کنند؛ در حالی که این به تنهایی دین نیست بلکه بخشی از دین که همان اموزه های دین است، می باشد؛ برخی دیگر نیز دین را به نتیجه اش، یعنی حصول کمال تفسیر می کنند؛ این در حالی است که در حقیقت دین یک انقیاد نظری و عملی به آموزه ها برای حصول کمال است.

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مراد از اقامه دین، اجرای دین در ساحت فردی و اجتماعی است، مطرح کرد: اغلب آموزه های دین برای اجرا مربوط به ساحت های اجتماعی است، زیرا خداوند متعال انسان را به گونه ای آفریده است که ظرف کمالش «جامعه» بوده و اعتباریات اجتماعی که در نظامات دین نهفته است، منشأ انتزاع حقیقی و واقعی دارند و آن همان خدا، حق، آخرت و قیامت است.

وی با اشاره به این که ظرف اقامه دین، جامعه است، به تبیین پیش نیازهای اقامه دین پرداخت و ابراز کرد: نخستین پیش نیاز اقامه دین، وجود رهبران الهی است.

آیت الله کعبی دومین پیش نیاز اقامه دین را وجود آموزه های دین در ساحت اندیشه، باور و ارزش و رفتار در ساحت اجرا دانست و خاطرنشان کرد: سومین پیش نیاز اقامه دین ساخت جامعه بر مبنای آموزه های دین بوده که رسالت انبیای الهی محسوب می شود و در اصطلاح به آن «امت سازی» می گویند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقابله با دشمنان دین چهارمین پیش نیاز اقامه دین است، افزود: برای تحقق حیات طیبه در سایه اقامه دین نیازمند یک سری پشتیبانی ها و مانع زدایی ها هستیم که پشتیبانی ها با هدایت های رهبران الهی و نخبگان دینی محقق شده و مانع زدایی ها با کنار زدن طواغیت پدید می آید.

اقامه دین بدون طاغوت زدایی ممکن نیست

وی با تأکید بر اینکه اقامه دین بدون طاغوت زدایی ممکن نیست، تأکید کرد: پنجمین پیش نیاز اقامه دین، اجرای نظامات دین است؛ این نظامات باید در ساحت فرهنگ، اقتصاد، اجتماع و سایر قلمروهای زندگی اجرا شود؛ اقامه دین دربردارنده شکوفایی مادی و معنوی است و تنها در شعار محقق نمی شود؛ اقامه دین در واقع به معنای تحقق حقوق مردم، خدمت به مردم، حل مشکلات مردم، رشد و شکوفایی مردم و امت سازی است.

آیت الله کعبی با بیان اینکه مخاطب اصلی اقامه دین، مردم هستند، خاطرنشان کرد: امروز باید دانست که بار اصلی اقامه دین بر دوش مردم است، یعنی رهبران دینی و نخبگان بدون حمایت و حضور مردم نمی توانند رسالت اصلی خودشان یعنی اقامه دین را عملی کنند.

تمدن سازی؛ محصول اقامه نظامات دین

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری محصول اقامه نظامات دین را تمدن سازی دانست و تأکید کرد: طواغیت، مجرمان، مستکبران و دشمنان بشریت از شکل گیری یک تمدن بر پایه آموزه های دینی به شدت وحشت دارند.

پیش نیازهای طرح تمدنی جمهوری اسلامی ایران برپایه ماموریت الهی اقامه دین

وی علت اصلی دشمنی مستکبران با جمهوری اسلامی را «اقامه دین» تلقی کرد و گفت: علت دشمنی دشمنان با ما نه «ایران هسته ای» و نه «توسعه اجتماعی» است، بلکه دشمن ما با آنها ریشه در اعتقادات و اقامه دین دارد؛ جمهوری اسلامی ایران یک واحد سیاسی و اجتماعی در عصر معاصر است که مأموریت اصلی اش اقامه دین است و اگر این موضوع را بتواند محقق کند، یک تمدن بزرگ را رقم خواهد زد که بساط ظلم و استکبار را از بین خواهد برد.
آیت الله کعبی با بیان اینکه خط و مشی نظام جمهوری اسلامی باید بر پایه اقامه دین و تمدن سازی اسلامی قرار گیرد، تصریح کرد: ما در 42 سال گذشته هر کجا به سوی اقامه دین حرکت کرده ایم به پیشرفت رسیده ایم و هر کجا از آرمان های دینی عقب نشینی کرده ایم، عقب افتاده ایم.

مأموریت اصلی حوزه و روحانیت اقامه دین است

نایب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مأموریت اصلی حوزه و روحانیت را اقامه دین و حرکت در این راستا دانست و ابراز کرد: مأموریت حوزه های علمیه و روحانیت جدای از رسالت اصلی جمهوری اسلامی در راستای اقامه دین نیست؛ اقامه «حکم الله» مأموریت حوزه های علمیه است، از این رو شعار جدایی حوزه و روحانیت از سیاست و انقلاب یک شعار مرتجعانه و متوهمانه و باطل است، چون مسیر اقامه نظام جمهوری اسلامی در مسیر همین مأموریت اصلی حوزه های علمیه است، لذا حوزه های علمیه مسؤول اقامه دین و حفظ نظام جمهوری اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه باید در مقابله با استکبار، طواغیت و دشمنان اسلام و در رأس آنها آمریکا و صهیونیسم پیشتاز باشند، تصریح کرد: انقلابی گری در ذات روحانیت است و نمی شود یک شخص روحانی و حوزوی باشد و انقلابی نباشد؛ انقلابی گری یعنی «مجاهد فی سبیل الله» بودن و «مجاهد فی سبیل الله» بودن به معنای حرکت در راستای اقامه دین است.

آیت الله کعبی با بیان اینکه حوزه باید نظامات دین را بشناسد، ترویج کند و تلاش داشته باشد تا این نظامات را اجرایی سازد، عنوان کرد: هدف اصلی فقه و تفقه در دین، اجرای آنها در همه عرصه ها است؛ امروز باید علاوه بر احکام فرد مکلف، احکام جامعه مکلف و نظام مکلف در جهت اقامه دین را نیز تبیین کنیم./841/ج

ارسال نظرات