۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۶۷۸۱۰۴

نمایشگاه فرهنگ و سنت‌های اسلامی در برلین برگزار شد

نمایشگاه فرهنگ و سنت‌های اسلامی در برلین برگزار شد
موزه اسلامی برلین این روزها میزبان نمایشگاهی بعنوان "درخشش الحمرا" درباره فرهنگ و سنت‌های اسلامی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، موزه اسلامی برلین این روزها میزبان نمایشگاهی درباره فرهنگ و سنت‌های اسلامی است. این نمایشگاه با عنوان “درخشش الحمرا” تلاش می‌کند تا چگونگی توسعه فرهنگ و سنت‌های اسلامی در فاصله قرون پانزدهم تا بیستم میلادی در اروپا را به علاقمندان نشان دهد.

بنا به این گزارش فرهنگ و سنت یک جامعه به سختی می‌تواند از تحولات تاریخی، سیاسی و اجتماعی جان به سالم به‌در برد، اما نمایشگاه “درخشش الحمرا” در موزه اسلامی برلین نشان می‌دهد که چطور فرهنگ اسلامی در شبه جزیره ایبری( اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق) حتی پس از پایان حکومت مسلمانان در سال ۱۴۹۲ نیز توانسته است در این منطقه توسعه یابد. کاخ الحمرا در اسپانیا، به عنوان یکی از مشهورترین بناهای اسلامی جهان به‌شمار می‌آید. این بنا شامل چندین قسمت مجزا است که در دوره‌های مختلف ساخته شده‌اند. در واقع این قصر، مقر حکومت آخرین امپراتوری مسلمانان در شبه جزیره ایبری بود که در سال ۱۴۹۲ توسط مسیحیان فتح شد، اما پایان حکومت مسلمانان در این منطقه به هیچ وجه منجر به گسست ریشه‌های فرهنگی نشد.

نمایشگاه “درخشش الحمرا” از بیست‌وپنجم ماه مارس آغاز شده است و تا بیستم ماه ژوئن ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه، ۵۵ شی از جمله کتاب‌ها، تصاویر، سرامیک و سایر اشیای کشف شده  از قرون پانزدهم تا بیستم گردآوری شده است. این اشیاه فرهنگ، هنر و سنت‌ها در شبه جزیره ایبری را به خوبی نشان می‌دهند. به طور مثال، سرامیک‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه به خوبی بیانگر فرهنگ و هنر آن دوران است و به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا بیشتر با فرهنگ اسلامی در قرون گذشته آشنا شوند.

همچنین این نمایشگاه نشان می‌دهد که پس از سقوط مسلمانان در شبه جزیره ایبری، فرهنگ و سنت‌های اسلامی تحت تاثیر تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قرار نگرفته، بلکه فرهنگ اسلامی در اروپا و شمال غربی آفریقا رشد بسیاری داشته است. کتاب‌ها و وسایل متعلق به آن دوران به خوبی نشان‌دهنده توسعه فرهنگ اسلامی در اروپا و آفریقا است. همچنین تصاویر به جامانده از آن دوران نیز می‌تواند برای علاقمندان به تاریخ قابل توجه باشد. بخشی از این تصاویر توسط فلیکس الکساندر اوپنهایم ثبت شده است. جالب است بدانید که در میان این عکس‌ها، قدیمی‌ترین تصویر ثبت‌شده از کاخ الحمرا نیز وجود دارد. بخش دیگری از تصاویر نیز توسط عکاسان جدیدتر به ثبت رسیده است و به خوبی تغییرات در کاخ الحمرا و همچنین آندلس را نشان می‌دهد./۹۸۸/

منبع: رایزنی فرهنگی ج اا در آلمان

ارسال نظرات