۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۶۷۸۳۳۵
حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد:

وظیفه دولت اسلامی ریشه کن کردن رشوه است

وظیفه دولت اسلامی ریشه کن کردن رشوه است
حجت السلام و المسلمین حاج ابوالقاسم گفت: دولت اسلامی موظف است با استفاده از راهکارهایی نظیر شفافیت، نظارت دقیق و برخورد با مفسدان رشوه را ریشه کن کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت السلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در برنامه بیان نکات تفسیری که عصر امروز در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد اظهار داشت: در این سلسله جلسات  به چند نکته از  درس های قرآن که به ما در شناخت ویژگی های دولت اسلامی کمک می کند می پردازیم.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: دولت اسلامی دولتی است که اهل مبارزه با رشوه خواری و حذف ساختارهای فسادزا باشد و خداوند درآیه 188 سوره مبارکه بقره این نکته را برای ما تبیین فرموده: «وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ».

استاد حوزه علمیه گفت: خداوند متعال در این آیه مسلمانان را از رشوه خواری و از اینکه اموال دیگران را به ناحق تصاحب کنند نهی کردهاست. وجود رشوه خواری زیبنده دولت  اسلامی نیست و دولت اسلامی باید برای حذف این پدیده شوم برنامه ای داشته باشد چرا که پیامبر(ص) می فرمود: «إيّاكُم والرّشوَةَ فإنّها مَحضُ الكُفرِ، و لا يَشُمُّ صاحِبُ الرّشوةِ رِيحَ الجَنَّةِ» از رشوه گرفتن بپرهیزید که کفر محض است و رشوه گیر، بوی بهشت را استشمام نمی کند.

وی اظهار داشت: به پیامبر(ص) اطلاع دادند که یکی از اصحاب ایشان رشوه ای را در قالب هدیه قبول کرده است حضرت ناراحت شدند و فرمودند چرا آنچه را که شایسته نیست دریافت می کنید عرض کرد یا رسول الله این هدیه بوده است پیامبر فرمودند: آیا اگر در خانه خود بنشینید و در خانه من فرماندار نبودید آیا باز هم چنین هدایایی را به شما می دهند سپس دستور دادند تا این رشوه از او گرفته شود و به بیت المال سپرده شود و آن شخص را نیز از کار برکنار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: رشوه پیامدهای بسیاری دارد و گسترش شکاف طبقاتی، ترویج فساد و انگیزه تحصیل مال نامشروع در بین اقشار مختلف از پیامدهای آن است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: از پیامدهای سیاسی رشوه شامل دامن زدن به بی اعتمادی مردم، ناکارآمد نشان دادن نظام در برخورد با مفاسد است. از پیامدهای اجتماعی این گناه بزرگ پایمال شدن حقوق عموم مردم و گسترش رانتخواری و از پیامدهای فرهنگی آن از بین رفتن قبح این گناه بزرگ و تبدیل شدن این کار زشت به یک روحیه و اخلاق عادی است.

استاد حوزه علمیه افزود: دولت اسلامی موظف است با استفاده از راهکارهایی نظیر شفافیت در دریافت ها و پرداخت ها و نظارت دقیق بر رفتار کارکنان و برخورد قاطع با مفسدان در صدد ریشه کن کردن این گناه بزرگ و امر ناپسند برآید.

وی بیان داشت: ویژگی دیگری که برای دولت اسلامی می توان  برشمرد پرهیز از تولید سلاح های کشتار جمعی است و خداوند در آیات 204 و 205 سوره مبارکه بقره یه این نکته اشاره دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم خاطرنشان کرد خداوند در این دو آیه نورانی به کسانی اشاره می کند که به دنبال فساد و هلاک و نابود کردن نسل انسانی و محیط زیست هستند و خداوند این کارها را مصداق فساد دانسته است و می فرماید: « وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ».

عضو خببرگان رهبری عنوان کرد: قرآن کریم درآیات متعدی به مؤمنین دستور داده تا با مشرکین پیکار کنند اما اجازه نداده برای این منظور از راه های نادرست استفاده کنند و فرموده «وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ» به فکر تجاوز گری نباشید و در روایت  از امیرالمؤمنین(ع) داریم که پیامبر (ص) اجازه ندادند تا در پیکار با مشرکین از ابزار سمی که محیط را آلوده می کند استفاده شود و دلیل آن نیز واضح است که این ابزارها باعث می شود بی گناه و گناهکار هر دو کشته شوند و محیط زیست آسیب ببیند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «ما اعتقادی به سلاح اتمی نداریم و به دنبال آن نیز نخواهیم رفت برطبق مبانی اعتقادی ما به کار بردن بمب اتمی حرام است و این ضایع کردن حرث و نسل است که قرآن آن را ممنوع کرده است ما دنبال اینگونه امور نمی رویم » و بر اساس همین آیه 205 دولت اسلامی نباید به سراغ سلاح های کشتار جمعی رود  البته نباید به کشوری مثل آمریکا که خودش تنها استفاده کننده از سلاح اتمی است و در حدود 220 هزار نفر در جریان حمله اتمی این کشور به ژاپن کشته شدند، اجازه بدهد در مسیر استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی خللی ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار داشت: جمهوری اسلامی به اخلاق و آداب اسلامی پایبند است و در جنگ تحمیلی در حدود 600 بار مورد حمله شیمیایی توسط دولت عراق قرار گرفت و حدود 10 هزار نفر در این حملات شهید شدند، اما بنابر گزارشات سازمان ملل، ایران هیچگاه از این سلاح ها نه علیه نظامیان و نه علیه غیر نظامیان استفاده نکرده است.

عضو خبرگان رهبری گفت: نکته دیگری که از آیات جزء سوم می توان برداشت کرد لزوم توجه دولت به قرض الحسنه است و خداوند در آیه 245 سوره مبارکه بقره مردم را به قرض دادن به یکدیگر تشویق می کند و نمی گوید به فقرا قرض دهید بلکه می گوید به خدا قرض دهید و خود را به جای فقرا قرار می دهد تا مردم بدانند که قرض دادن چه کار پسندیده ای است.

 وی افزود: این کار ارزشمند در مقابل ربا خواری قرار می گیرد که روحیه ایثار را از بین می برد و قرض الحسنه روحیه ایثار را در جامعه تقویت می کند و بر همین اساس دولت اسلامی موظف است زمینه را برای گسترش سنت قرض الحسنه فراهم کند./1399/

ارسال نظرات