۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۶۷۸۷۶۰
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

مسؤولیت، آزمونی برای امانتداری یا فرصتی بریا چپاولگری؟!

مسؤولیت، آزمونی برای امانتداری یا فرصتی بریا چپاولگری؟!
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: دولت اسلامی باید دوره مسؤولیت خود را فرصتی برای خدمت و آزمون امانتداری بداند نه اینکه آن را فرصتی برای چپاولگری بشمرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در هشتمین جلسه از برنامه بیان تفسیر خود که عصر امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به شاخصه های دولت اسلامی برگرفته از جزء هشتم گفت: خداوند در آیه 116 سوره انعام به یکی از این شاخصه ها اشاره می کند.

قدرت ایستادگی در برابر فشارهای بین المللی

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: این آیه در مکه نازل شده و در شرایطی است که مسلمین در اقلیت بودند و شاید برای برخی این سؤال ایجاد شده بود که اگر ما برحقیم پس چرا عدد ما کم است و دشمنان ما بیشترند و خداوند اینجا به یک اصل کلی اشاره می کند و می فرماید: « وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ» و اگر پیروی از اکثر مردم روی زمین کنی تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد، که اینان جز از پی گمان ( هوا و هوس) نمی‌روند و جز اندیشه باطل و دروغ چیزی در دست ندارند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: خداوند در سوره حمد به ما یاد داده، تا از خدا بخواهیم که ما را به راه راست هدایت کند و جامعه اسلامی باید به سمت سبک زندگی انبیاء و اولیاء الهی حرکت کند نه اینکه به سمت نظامات اجتماعی غربی حرکت کند.

وی افزود: براین اساس دولت اسلامی باید به جای چشم دوختن به سازمان های جهانی، به دنبال حرکت در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی باشد و نباید همه هم و غم خود را در جهت پیوستن به جامعه جهانی قرار دهد چرا که این پیوستن در نهایت منجر به اضمحلال جامعه اسلامی می شود، بنابراین یکی از شاخصه های دولت اسلامی میزان استقلال از غرب است.

سیاستگذاری برای توسعه فرزندآوری و افزایش جمعیت

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: خداوند متعال در آیه 151 انعام چند نکته مهم را بیان می کند که یکی از آنها این است که مبادا از ترس فقر فرزندان خود را بکشید و ما شاهدیم که امروز کسانی از ترس مشکلات اقتصادی به سقط جنین روی می آورند که مصداق این آیه هستند و به همان دلیل که از ترس فقر نباید فرزند را کشت به همان دلیل نیز نباید از فرزند دار شدن جلوگیری کرد چرا که به گفته قرآن ملاک یک چیز است و خداوند در این آیه آن ملاک را بیان می کند که روزی شما و فرزندانتان به دست ماست.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: در موازین اسلامی اصل تکثیر فرزند مطلوب شمرده شده و پیامبراکرم(ص) در این خصوص می فرماید: «تَنَاکَحُوا تَنَاسَلُوا تَکْثُرُوا فَإِنِّی أُبَاهِی بِکُمُ اَلْأُمَمَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ وَ لَوْ بِالسِّقْط» ازدواج کنید تا صاحب فرزند شوید و نسل شما زیاد گردد. من در روز قیامت به زیادی افراد امتم، حتی به فرزند سقط شده بر امت های دیگر مباهات می کنم.

استاد حوزه علمیه به برنامه های کشورهای غربی برای افزایش جمعیت اشاره کرد و افزود: این کشورها برای افزایش جمعیت خود و تشویق خانواده ها به فرزندآوری برنامه های گسترده ای دارند اما در عین حال نسخه کاهش جمعیت و کنترل موالید را برای کشورهای اسلامی می پیچند و از سوی دیگر ما شاهدیم که رهبر معظم انقلاب بر فرهنگ شدن افزایش فرزند آوری تأکید دارند، بنابراین یکی از شاخصه های دولت اسلامی این است که در جهت افزایش فرزندآوری سیاست های تشویقی را به کار ببندد و امکانات بیشتری را متناسب با نیاز خانواده های پر جمعیت در اختیار آنان قرار دهد.

مسؤولیت، آزمون امانتداری

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: خداوند در آیه 165 سوره مبارکه انعام می فرماید: «و او خدایی است که شما را جانشین گذشتگان اهل زمین مقرر داشت و رتبه بعضی را از بعضی بالاتر قرار داد تا شما را در آنچه به شما داده بیازماید» و این برتری خداوند مصادیق مختلفی دارد و ما با توجه به آیه 32 سوره مبارکه زخرف معلوم می شود که عده ای توانایی مدیریت دارند، بنابراین در سطح بالاتری قرار می گیرند اما باید بدانند که این برتری فرصتی برای خدمت و برای آزمایش است.

وی افزود: با توجه به این نکات می توان گفت دولت اسلامی دولتی است که دوره مسؤولیت خود را در عمل و نه در زبان، دوره خدمت و آزمون امانتداری بداند و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نکند و مسأله سلامت اقتصادی و روحیه جهادی از لوازم این نوع نگاه است و مسؤولیت را فرصتی بریا چپاولگری نشمرد./1399/

ارسال نظرات