۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۶۷۸۴۴۴
شاخصه های دولت اسلامی در نگاه قرآن؛

برجسته کردن مکتب، شاخصه دولت اسلامی است

برجسته کردن مکتب، شاخصه دولت اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: از شاخصه های دولت اسلامی برجسته کردن مکتب به جای برجسته کردن اشخاص است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عضو خبرگان رهبری عصر امروز در برنامه بیان تفسیر خود که در حرم مطهر حضرت معصوم (س) برگزار شد، با اشاره به شاخصه های دولت اسلامی گفت: یکی دیگر از شاخصه های دولت اسلامی، ضرورت همکاری با ولایت به عنوان محور امت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: خداوند در آیه 103 آل عمران مؤمنین را به چنگ زدن به ریسمان الهی که عامل انسجام و اتحاد است دعوت فرموده و بیان می کند که به یاد آرید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند در آیات متعدد بر مسئله ولایت به عنوان یک عنصر انسجام بخش تأکید می کند و در آیه 46 انفال می فرماید: «َأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم وَاصبِروا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ» از رسول خدا اطاعت کنیدو با هم منازعه نکنید چرا که اقتدار شما را از بین می برد.

وی به حدیث ثقلین اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) از کتاب و عترت در این حدیث با عنوان حبل و ریسمان یاد می کند و می فرماید کتاب خدا ریسمان الهی است که بین زمین و آسمان قرار داده شده است و در روایت دیگری از معصومین(ع) و نیز اهل بیت (ع) مصداق حبل الله دانسته شده اند و این دو رکن عامل انسجام جامعه اسلامی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار داشت: امیر المؤمنین در اهمیت مسأله ولایت فرمود: وقتی مرا از دست بدهید چیزهای هایی از جانب مشرکان متوجه شما خواهد شد که به خاطر آنها آرزوی مرگ خواهید کرد.

عضو مجلس خبرگان ابراز داشت: وقتی پیامبر(ص) وارد مدینه شد به عنوان یک عنصر انسجام بخش بین قبایل متعدد این شهر، پیمان هایی را با قبایل مختلف منعقد کردند که برخی مورخین این پیمان ها را اولین قانون اساسی مکتوب جهان می دانند، بنابراین عنصر ولایت مهمترین عامل انسجام بخش در جامعه اسلامی است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: از سویی در عصر غیبت ولایت فقیه به عنوان کسی که مسلط در قرآن و متخصص در کلام معصومین (ع) است به عنوان محور اتحاد وانسجام امت قرار داده شده و از سوی دیگر در نظام اسلامی تمامی اختیارات در دست ولی فقیه است که در قالب قوای مختلف تفویض می شود.

وی ادامه داد: قوه مجریه شأن اجرایی ولی فقیه، قوه قضاییه شأن قضایی و قوه مقننه شأن تقنینی او می باشد و سایر صاحب منصبان لازم است با ولایت فقیه در نهایت هماهنگی باشند و گرنه انسجام حکومت اسلامی خدشه دار می شود؛ بنابراین یکی دیگر از شاخصه های دولت اسلامی هماهنگی کامل با ولایت فقیه به عنوان محور انسجام امت است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار داشت: از دیگر شاخصه های دولت اسلامی برجسته کردن مکتب به جای برجسته کردن اشخاص است و آیه 144 آل عمران به این موضوع اشاره دارد که در این آیه خداوند جنگ احد را یاد آور می شود که در این جنگ عده ای تصور کردند که پیامبر(ص) به شهادت رسیده اند و به همین دلیل شیرازه سپاه اسلام از هم پاشید و خداوند درباره آن می فرماید پیامبر(ص) که بهترین خلایق است در عین حال پیامبری همچون دیگر پیامبران است و آیا اگر او از دنیا برود و یا کشته شود شما باید به دوران جاهلیت برگردید.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: این نشان می دهد پیامبر(ص) جامعه را باید به سمتی ببرد که نسبت به تعالیم دین رویه ثابتی داشته باشد و این ساختار است که ضامن بقاء یک مجموعه و یک نظام است و نه اشخاص بر همین اساس دولت اسلامی دولتی است که ساختار پدید اورد و مردم را به سمت مکتب هدایت کند و از شخص محوری بپرهیزد.

 وی ادامه داد: حضرت امام(ره) در این مورد می فرمایند«هی نگویید که «ملت با من است»، «ملت با من است». ملت با اسلام است. نه با من است و نه با شما و نه با دیگری. من اگر یک کلمه‌ای بر خلاف اسلام بگویم، همین ملت می‌ریزند و من را از بین می‌برند. ملت اسلام را می‌خواهد. ملت شخص نمی‌خواهد. شخص پرست نیست».

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: سومین ویژگی دولت اسلامی که در جزء چهارم مطرح شده است برنامه ریزی متقن و محکم در دفاع از حقوق بانوان است و خداوند در آیه 19 نساء به طور خاص به آن می پردازد و در حالی که در زمان جاهلیت زنان را تحت فشار قرار می دادند تا مهریه های خود را ببخشند قرآن می فرماید این کار درست نیست و در ادامه این آیه دستور می دهد تا با زنان و بانوان به درستی برخورد شود و همسران و دیگر افراد جامعه حقوق بانوان را رعایت کنند.

عضو مجلس خبرگان ابراز داشت: در دنیای غرب که مدعی دفاع از حقوق زن هست و تا حد زیادی هم دروغ است تا دهه های اول قرن گذشته زنان نه تنها حق رأی نداشتند و حق گفتن و انتخاب کردن هم نداشتند حتی حق مالکیت هم نداشتند و ما در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شاهدیم که 50 درصد از خانوارها توسط بانوان اداره می شود که این میزان در کشور ما تنها 12 درصد است.

وی افزود: این نشان می دهد که ایران اسلامی نسبت به بانوان اهتمام بسیاری داشته است. همچنین سلامت، اقتصاد، بهداشت و تحصیل آنها در سالهای پس از انقلاب رشد چشمگیری داشته و بر دولت لازم است تا نسبت به حقوق بانوان و حفظ کرامت آنها اهتمام لازم را داشته باشد./1399/

ارسال نظرات